התפתחות במגעים עם איראן: טהרן מוכנה לחדש את השיחות עם המדינות החתומות על הסכם הגרעין איתה, במטרה להביא לחזרה שלה ושל ארה"ב להסכם. באיראן מסכימים לשוב לשיחות עוד השבוע, בשולי מושב מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית
(סבא"א) בווינה, שייפתח היום (שני).

בתום פגישה בטהרן עם מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי הודיע ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית מוחמד אסלאמי, המכהן גם כסגן נשיא איראן, כי השיחות עם גרוסי היו "קונסטרוקטיביות" וכי סוכם בהן, לדבריו, שאיראן תשתתף בוועידת חבר הנאמנים הבאה של סבא"א שנפתחת היום, ותמשיך בשוליה - כך אמר לעיתון "טהרן טיימס" - בשיחות וינה לחידוש הסכם הגרעין. אסלאמי עצמו יגיע לצורך כך לבירה האוסטרית.

כמו כן, איראן הסכימה לאפשר לסבא"א להמשיך לתחזק את המצלמות שהתקינה הסוכנות באתרי הגרעין של איראן. גרוסי יחזור לאיראן בקרוב כדי לדון בחילופי כרטיסי הזיכרון של מצלמות המעקב שהתקינה סבא"א ובהמשך שיתוף הפעולה בין הסוכנות לאיראן. שני הצדדים פרסמו הודעה משותפת, שבה נאמר כי מדובר בהסדר טכני בלבד וכי שני הצדדים ימשיכו לשתף פעולה.


הכוונה היא להסכמה שתאפשר את חידוש הפעלת המצלמות, אך לא צפייה בחומרים שהן מקליטות. אלה ימשיכו להיות מופקדים בידי איראן עד לחזרה מלאה להסכם הפיקוח שנלווה להסכם הגרעין. המשך שיחות וינה בשולי ועידת הנגידים, אם הצדדים האחרים יסכימו לכך, מצביע לכאורה על כך שהן ייערכו בשלב זה בדרג שגרירים בסוכנות ומומחים, אלא אם ראשי המשלחות לשיחות - שהופסקו ב־ 20 באפריל, יצטרפו אליהן. בואו של אסלאמי עצמו לבירת אוסטריה עשוי להצביע על העלאת הדרג. עם זאת, המשמעות היא כי איראן ויתרה למעשה על דרישתה שארה"ב תתחייב תחילה לביטול הסנקציות נגדה. מצד שני, מתכונת זו של השיחות גם עלולה להמשיך בסחבת שנוקט הממשל החדש באיראן.

שגריר רוסיה למוסדות הבינלאומיים בווינה מיכאיל אוליאנוב כתב אתמול בתגובה כי "מנכ"ל סבא"א ואיראן הסכימו לתחזק את ציוד הצילום במתקני הגרעין של איראן. זה עניין טכני אך חשוב למדי. זה יסייע לסבא"א לשמר מידע על תוכנית הגרעין. זה לא פחות חשוב עבור איראן לדחות את ההשערות חסרות הביסוס נגדה". איראן מקווה כי ההסכמה הטכנית הזאת, ועוד יותר החזרה המוגבלת לשיחות וינה, ימנעו את ההחלטות נגדה שעמדו להגיש מדינות אירופה במושב מועצת הנגידים שנפתח היום. לכן הודיעה כי בכוונתה להשתתף במושב ולא להחרים אותו כפי שאיימה.

בתוך כך, גורם אמריקאי מסר כי כוחות ארה"ב יירטו שלשום שני רחפנים איראניים, שתקפו את נמל התעופה ארביל בחבל הכורדי בצפון עיראק. לדבריו, לא היו פצועים ולא נגרם נזק. ערוץ אל־מיאדין הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, טען מפי מקור במיליציות השיעיות בעיראק כי תקיפת הכטב"ם האיראנית בשדה התעופה בארביל כוונה ל"מטה ריגול של המוסד הישראלי" וכי נעשה בה שימוש גם בטילים וברקטות. דיווח זה בא על רקע חשיפתו אתמול של שר הביטחון בני גנץ כי איראן מכשירה פעילי טרור להטסת כטב"מים מתקדמים בבסיס.