קטי פרי, נציבת שירות בתי הכלא, הצליחה להפתיע את הנוכחים במהלך דיון הערכת מצב אצל ראש הממשלה, נפתי בנט, יחד עם ראשי מערכת הביטחון. במהלך הדיון, שנערך ביום שבת האחרון ועסק במצוד אחר המחבלים הנמלטים, העבירה פרי המלצה תמוהה לפנות את כלא גלבוע בשל חשש מהסלמה ביטחונית בין כותלי המתקן.

גורמי הביטחון שהשתתפו בהערכת המצב שהתקיימה בשבת לאחר לכידת ארבעת המחבלים שברחו מהכלא, הופתעו מאוד כאשר הנציבה, רב-גונדר קטי פרי, אמרה בדיון ההערכת המצב כי יש אינדיקציות מודיעיניות שתומכות בכך שצריך לפנות את כלא גלבוע מחשש להסלמה ביטחונית חמורה.

בכירי גופי הביטחון האחרים שלקחו חלק בדיון אמרו שהם לא מכירים מודיעין כזה, שתומך את הטענה הזו, והביעו התנגדות למהלך כזה, שעלולות היו להיות לו, לתפיסתם, משמעויות רחבות יותר גם בהקשרים אחרים מעבר לבית הכלא בגלבוע, תודעתית ומבצעית בשטח.

בנט התנגד ופרי נשלחה לבדוק

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון פנים עמר בר-לב הסתייגו גם הם מההמלצה, וסוכם כי הנציבה תקיים את הערכת המצב הפנימית בארגונה, תעמיק בנושא ובהתאם לכך יתקבלו החלטות במידת הצורך. רב גונדר פרי, לאחר שקיימה בדיקה נוספת וקיימה את ההערכת המצב, הגיעה ככל הנראה למסקנה כי מדובר בצעד דרמטי מדי ולא המליצה לפנות את הכלא.

גורמים במשרד לביטחון פנים אומרים לזכותה של הנציבה כי היא עדכנה את השר בר-לב לפני ההערכת המצב אצל ראש הממשלה, כי ההערכת המצב שקבעה עם בכירי ארגונה והגורמים הרלוונטיים, אמורה להתקיים רק לאחר הערכת המצב של ראש הממשלה. למרות זאת, אמרו אותם גרומים, ביקש השר בר-לב מהנציבה כי תיקח חלק בהערכת המצב של ראש הממשלה.

גורמים שבקיאים בפרטי הערכת המצב שהתקיימה אמרו למעריב כי "גם אם הערכת המצב בשב"ס הייתה אמורה להתקיים רק לאחר הערכת המצב של ראש הממשלה, זה מצב לא סביר". "כראש ארגון ביטחוני", אמרו הגורמים, "נציבת השב"ס שמה על השולחן המלצה דרמטית בעלת השלכות רחבות מגובה, לכאורה, באינדיקציות מודיעיניות מבלי שיש בכך גיבוי מספק ושיח מקדים עם גופי המודיעין המקבילים".