יממה אחרי שיצא נגד נגע האנטישמיות באירופה במהלך ביקור בבודפשט ושיבח את דו הקיום בין יהודים ונוצרים, הגיע האפיפיור לאנדרטת השואה בעיר העתיקה של ברטיסלבה. במקום פעל בית הכנסת הנאולוגי משנת 1893 ועד שהמשטר הקומוניסטי הרס אותו בשנת 1969, ולפני 25 שנה הוקמה האנדרטה לזכר 105 אלף קורבנות השואה מסלובקיה.

פרנציסקוס נכנס לאתר כשראשו מורכן ואת פניו קיבל נשיא איחוד הקהילות היהודיות בסלובקיה, ריצ'רד דודה, שציין כי זהו רגע היסטורי עבור הקהילה. "אנחנו משוכנעים שהעיקרון החשוב ביותר שמדריך את התפתחות היחסים בין יהודים לבין נוצרים הוא תקשורת מתמשכת", אמר דודה.

אנדרטת השואה בברטיסלבה  (צילום:  VLADIMIR SIMICEK / Contributor)
אנדרטת השואה בברטיסלבה (צילום: VLADIMIR SIMICEK / Contributor)

במהלך הטקס, ניצול שואה בירך את האפיפיור עם "ברוך הבא" בעברית וסיפר כיצד הוא ובני משפחתו הצליחו לשרוד אחרי שגורשו למחנה השמדה, בעוד שנזירה נוצרייה סיפרה כיצד היא סייעה להסתיר ילדים יהודים.

בפתח נאומו, העלה האפיפיור על נס את המורשת היהודית בברטיסלבה והזכיר גם את פעילותו של החת"ם סופר שקבור בעיר ואת העובדה שליד בית הכנסת פעלה קתדרלה. "דו קיום בשלום בין שתי הקהילות, זהו סמל נדיר בעל חשיבות אדירה, סמל לאחדות בשם האל ואבותינו", אמר. "אני מרגיש צורך להוריד את סנדליי כי אני נמצא במקום שבורך על ידי האחווה".

האפיפיור והקהילה היהודית בברטיסלבה (צילום: REUTERS/Remo Casilli)
האפיפיור והקהילה היהודית בברטיסלבה (צילום: REUTERS/Remo Casilli)

האפיפיור ציין כי הכיכר שבה שוכנת האנדרטה גם מציינת את העבר האפל של סלובקיה, בדיוק 80 שנה לכינון "הקוד היהודי" ברוח חוקי נירנברג על ידי ממשלת הבובות הפרו נאצית המקומית. "כאן היה חילול השם", אמר. "בלתי נתפש כמה פעמים שימש שמו של השוכן במרומים למעשים הגדולים ביותר של חוסר אנושיות. כמה רודנים הכריזו 'אלוהים אתנו', אבל הם אלה שלא היו עם האל".

"הסיפור שלכם הוא הסיפור שלנו, הכאב שלכם הוא הכאב שלנו", הוסיף האפיפיור כשהוא פונה לבני הקהילה היהודית. "אסור לתת לזיכרון להישכח כי לא יעלה שחר האחווה בלי שנפזר תחילה את אפלת הלילה". פרנציסקוס גם שב והבהיר כי "אנחנו מאוחדים בגינוי של כל ביטויי האנטישמיות" וציטט מהתלמוד: "כל המאבד נפש אחת, כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת, כאילו קיים עולם ומלואו".

בתום האירוע, הדליק האפיפיור נרות לזכרם של קורבנות השואה והקשיב בעיניים עצומות לתפילת הקדיש שהזכירה את הנרצחים במחנות ההשמדה ואת חסידי אומות העולם שסייעו להציל יהודים.