תקופת הקורונה הביאה לקושי, בדידות וחרדות אצל ילדים ובני נוער ששהו זמן רב ללא מסגרות, כאשר בקרב בני נוער שכבר מתמודדים עם בעיות נפשיות, עצם קיום המגיפה העצים את הפחדים והחרדות.

הקיץ האחרון ו"שגרת הקורונה" בואכה שנת הלימודים החדשה לא הביאו לשיפר ניכר. במהלך השנה וחצי האחרונות נתקלים אנשי מרכזי יה"ל במרכזי יה"ל (ייעוץ והכוונה למשפחות בתחום בריאות הנפש) של עמותת איכות בשיקום בצורך משמעותי גובר של בני משפחה לקבל ייעוץ, הכוונה ומענה רגשי נוכח ההתמודדויות המורכבות של המערכת המשפחתית עם משבר נפשי משמעותי של צעירים, כגון דיכאון ומחשבות אובדניות.

בתקופה האחרונה נרשמה עלייה של 25% בפניות לבקשת סיוע ועזרה של הורים לילדים ובני נוער המתמודדים עם בעיות נפשיות. בארבעת מרכזי העמותה הפרוסים ברחבי הארץ נפתחה קבוצת הורים למתבגרים הפועלת במסגרת מקוונת ונותנת מענה להורים. הקבוצה נפגשת בכל שבוע ומונחית על ידי עובדים סוציאליים והיא מאפשרת להורים לחלוק רגשות, מחשבות וידע בהקשר להתמודדויות המורכבות.

בנוסף הושקה בעמותה הרצאה בנושא השפעת המשבר הנפשי של הנער/ה על המערכת המשפחתית, כדי שהורים יצליחו לדייק לעצמם מה עובר על בנם/בתם ועל המשפחה כולה, וינסו לזהות את צורכיהם הייחודיים. "לפעמים אני מתלבטת לגבי היכולת שלי להיות אמא", אומרת אם לבת 13 המתמודדת עם נטייה לאובדנות ודיכאון. לדבריה, "חוסר האונים הגדול מביא למקומות של ייאוש וסימני שאלה בנוגע ליכולת להיות הורה ששומר על ילדיו".

אב לבן 16 אחרי ניסיון אובדני, הנמצא באשפוז, מוסיף: "כל אחד מאיתנו במשפחה מגיב באופן שונה. אני מרגיש שאנחנו הולכים ומתרחקים. כבר לא מדברים על כלום, רק עליו ועל הטיפול בו".

שלומית חניאל, עובדת סוציאלית במרכזי יה"ל, מסכמת: "הורים לבני הנוער שסובלים מקשיים נפשיים מתמודדים עם חוסר אונים, הלם, תחושת אשמה כבדה ובושה. המערכת המשפחתית מושפעת מהעניין. אנחנו נותנים מענה להתמודדות הרגשית המורכבת הזו בשיח פרטני וקבוצתי. אנשי המרכז מייעצים וחולקים ידע שיאפשר להורים להרגיש מעט יותר בטוחים בהתמודדות שלהם עם המערכות המטפלות, והבנה ברורה יותר בהקשר למיצוי הזכויות של הילד והמשפחה".