ועדת החוקה, בראשות חבר הכנסת גלעד קריב, מתכנסת הבוקר (שני) לדון במדיניות התו הירוק, בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ופרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא. במהלך הדיון אמר פרופ' אש כי "ככל שתהיה ירידה בתחלואה לקראת התקנות הבאות אם נראה שאפשר להקל עוד יותר במקומות פתוחים נוספים נביא את ביטול הצורך בתו הירוק לקבינט".

יו"ר הוועדה גלעד קריב אמר בפתח הדיון: "בדיון עם הבט"פ הובהר שכל המדיניות של התו הירוק נשענת על אמון הציבור וככל שהמדיניות ניתנת להצדקה גובר אמון הציבור וזה אינטרס ציבורי. עלו כאן שאלות של הצדקה למדיניות התו הירוק בהעדר הגבלות על התקהלות המונית, בהיעדר הבחנה בין שטחים פתוחים לסגורים".

פרופסור נחמן אש: "הירידה במאומתים עדיין לא קוראת. אנו גם לא רואים ירידה במספר החולים הקשים. הוא נשאר סביב 700. מספר החולים הקשים החדשים מידי יום ירד  מעט מ-110 לרמה של בין 70 לתשעים מידי יום. ירידת מדרגה משמעותית אבל עדיין קטנה. אתמול היו 5 חולים מתחת לגיל 40 המחוברים לאקמו. ככלל הם לא מחוסנים. הסיכון של לא מחוסנים הוא קודם כל כלפי עצמם. אנשים מתחת לגיל 30 שלא מתחסנים מסכנים את עצמם".

עלייה מדאיגה במונשמים

עוד הוא הוסיף כי "בחולים המונשמים ומחוברים לאקמו אנו רואים עלייה בימים האחרונים. היום אנו סביב 190 חולים. מספר המחוברים לאקמו עלה ל-31, כך שבתמונה הכוללת אני לא יכול לומר שיש בלימה ברורה בתחלואה. יש גם השפעה של החגים ושל פתיחת שנת הלימודים. אנו לא רואים עליה בתחלואה אבל אנו מקווים לראות המשך ירידה בתחלואה בימים הקרובים. זה כרוך באיזון בין מתחסנים לבין הפעילות בחברה, במשק ובמערכת החינוך. הפעילות הזאת גדלה גם בגלל החגים וגם בגלל מערכת החינו,. ומספר המתחסנים נעולה. יש האטה כנראה בגלל ימי החג. זה מוביל אותי לכך שאנו בוחנים כל הזמן את הצורך בעדכון התו הירוק".

ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


לאחר מכן הוא התייחס לנושא הבריכות הציבוריות והבהיר כי פועלים להעבירן לתו הסגול: "אמרתי שאם תמשך מגמת הירידה נוכל לשקול העברת בריכות מתו ירוק לסגול. מאוד התלבטנו אם נכון לעשות את זה. בסוף החלטנו להביא בתקנות ביטול צורך תו ירוק בבריכות חיצוניות".

פרויקטור הקורונה פרופסור זרקא: "אנו נמצאים בגל הרביעי של הדלתא. יש בינינו קצת אופטימיות. פתיחת בתי הספר והחגים מביאים יותר מגעים והתקהלויות. המחלה האת עוברת דרך אנשים. ככל שאנו קרובים אחד לשני, אין לנו הגנות והיכולת למנוע הדבקה הולכת וקטנה. אנו מנהלים סיכונים. אנו לא במצב של אפס תחלואה. אנו לגמרי מבינים שצריך לחיות לצד הקורונה ויש למצוא איזונים בין ה כולת לקיים חיים רגילים ככל הניתן, לבין הרצון שלנו להגן על האנשים שיכולים להדביק וחלילה לחלות במחלה קשה עד קטלנית ולמנוע הדבקה גם של מקרים קלים".

ההשפעה של הקורונה על ילדים - ארוכת טווח

בנושא הילדים הקטנים אמר זרקא כי "על פי נתוני היממה האחרונה מקרים של הדבקת ילדים יש להם משמעויות ארוכות טווח על הילדים ועל ההורים. זה לא נכון להדביק ילדים כדי שיקבלו חסינות טבעית, זאת מחלה מסוכנת שצריך להתגונן מפניה ולא לקפוץ לתוך האש".

"כרגע לפי נתוני התחלואה לאור פתיחת שנת הלימודים והחגים הייתי רוצה פחות משחקי כדורגל עם קהל וגם לא אומן וגם לא פנג'ויה. אבל מי שמקבל החלטות במדינה זה הקבינט שכרגע החליט שאותם אירועים גדולים כן יתקיימו גם בהקשר הדתי וגם בהקשר החילוני. לכן כרגע החלטת הקבינט היא שארועים גדולים כן מתקיימים, אבל כיוון שהם מתקיימים ואני חייב לומר אני לא בעד שנסתגר בבתינו עד שהקורונה תעבור, אני נגד, אנו נעבור את הגל הרביעי ונתכונן לגל החמישי. זאת הנחהת העבודה שלנו ובתוכה אנו מחפשים איזון. תו ירוק מאפשר לנו לאזן את החיסונים".

בהמשך הדיון, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאל את מנכ"ל משרד הבריאות האם החוזרים מחו"ל עם שלושה חיסונים, או שני חיסונים בתקופת החצי שנה לאחריהם, יוכלו להיפטר מהבידוד. פרופ' אש השיב בחיוב, ואמר: "אכן כן, הם יכולים להשתחרר בפניה טלפונית, על פי אותם תנאים של מחוסן חיסון שלישי או שני חיסונים, שלא עברה חצי שנה מאז שנעשו. מי שעושה בדיקה סרולוגית יכול להשתחרר כבר היום".