נתיבות היא עיר של אנשים ואוכל. סיפורה של העיר שזור בכל ביס. טעמים המשלבים בין מסורתיות לחדשנות, בין האוכל האותנטי שהתחיל בבית אמא, בתקופת מייסדי העיר שהגיעו מצפון אפריקה, דרך המגזרים והקהילות שהצטרפו עם השנים ועד לדור ההמשך, בני העיר, שנסעו ברחבי העולם ללמוד את סודות הקולינריה שמעבר לים וחזרו עם הבשורה לנתיבות. בסיוען של עינב לוי מ"i love Netivot" ועדי רוזן, בעלת בלוג סיורי האוכל בדרום, "סיפור קולינרי" - שתיהן מעבירות סיורים קולינריים בעיר - בחרנו כמה מקומות שאי אפשר לדלג עליהם.

בשוק הישן של נתיבות מסתתרות להן מסעדות ותיקות שהפכו מזמן למוסדות קולינריים, שאלפים פוקדים מדי שבוע. למשל מסעדת "זגדון", הקיימת מעל ל־60 שנה. לפני כשנה נפטר האב, עמוס זגדון ז"ל. הבן מיכאל לקח על עצמו את ניהול העסק המשפחתי. במסעדה תוכלו ליהנות ממגוון מאכלים, כגון פריקסה, קציצות ירק תוניסאיות, פלאפל, שווארמה וסלטים כיד המלך. אומרים שעמוס האב היה הראשון שמכר פלאפל בעיר. כשתגיעו למקום, מי שיקבל את פניכם יהיה בנו מיכאל עם חיוך כובש ותודעת שירות גבוהה. המלצה: תנו ביס גדול בקציצות התוניסאיות.

במרחק כמה צעדים תוכלו למצוא את "הבריקה של אדם" - חנות קטנטנה שאין לה אפילו שלט, אבל תוכלו לזהות אותה בקלות בזכות התור הארוך בפתחה. אדם חורי החל להכין בריקות בשנת 1955, כשהיה נער בן 17, בתוניס הרחוקה. שנה לאחר מכן עלה לישראל והגיע לנתיבות. הוא שייך לדור המייסדים של העיר. לפני כשבע שנים העביר אדם את השרביט לנהוראי הנכד, שממשיך את המסורת של הסבא האהוב. המלצה: לאכול את הבריקה עם אריסה אדומה, תוצרת בית, שהמקום שומר באדיקות את מרכיביה.

עוד בשוק הישן תוכלו למצוא את "השווארמה של כחלון", מוסד קולינרי אהוב בנתיבות, שאליו מגיעים מכל האזור, ובשעת הצהריים זהו המקום הצפוף ביותר בעיר. המקום פעיל משנת 1987 ומציע בגטים טריים שנאפים במקום, מגוון סלטים ותיבול סודי לשווארמה. המלצה: אל תוותרו על האריסת חצילים והלימון הכבוש במתכון הסודי של רפי כחלון.

עד כאן הסיור בשוק, שאמור לעבור בחודשים הקרובים שיפוץ נרחב ושדרוג, שישמור מצד אחד על האווירה של המקום ומצד שני ישפר את חוויית הביקור בו. מול השוק ישנן תחנות נוספות שמומלץ לעצור בהן: "פיצה דלה ויטה" - דניאל חדד הקים את הפיצרייה בשנה האחרונה, מיד כשהשתחרר מהצבא. המקום הפך למוקד עלייה לאוהבי פיצות מכל הארץ. דניאל למד את סודות הבצק אצל חוקר חיטות ומומחה לבצקים בינלאומי, והוא לומד בישול מקצועי. הפיצה, בעבודת יד מלאה, נאפית בטאבון עצים שיובא מנאפולי שבאיטליה. במקום יש שלל פיצות וספיישלים של מנות פתיחה. המלצה: בקשו את הפיצה עם הטוויסט התוניסאי.

את "ג'ויה סושי בר" פתח מאיר בונפלד לפני שבע שנים. למעשה, זוהי מסעדת הסושי הראשונה שהוקמה בנתיבות. מאיר מספר שהחלום שלו היה להביא את הטעמים של המזרח הרחוק לנתיבות, להכין סושי טעים וטוב, עשוי מחומרי גלם איכותיים, מירקות ומדגים טריים. הוא השקיע מאמץ רב בחשיפה של תושבי האזור לטעמים החדשים, מאמץ שנשא פרי, וכיום המסעדה שלו נחשבת לשם דבר וסוחפת אליה קהל מכל האזור. מלבד סושי, תוכלו לטעום גם מוקפץ, פאד קפאו, כיסנים, אגרול ושלל מאכלים המזוהים עם המזרח הרחוק. המלצה: אל תוותרו על "מאיר", הרול הכי מיוחד בתפריט.

הרול של מאיר (צילום: עינב לוי סאבטקסט)
הרול של מאיר (צילום: עינב לוי סאבטקסט)

ויש גם קצת מתוק: את "קונדיטוריית ניחוחות חיים" פתח הקונדיטור חיים דמרי, אחרי שעבד במסעדות מישלן ברחבי העולם. הוא מופיע רבות בשלל תוכניות בוקר ובמדורי הקולינריה, גורף לא מעט מחמאות מבכירי התעשייה הקולינרית בארץ ולאחרונה גם השתתף בתוכנית הטלוויזיה "הקינוח המושלם", והגיע עד לחצי הגמר. בקונדיטוריה תוכלו למצוא מגוון רחב של קינוחים מיוחדים ומרשימים, בטעמים ייחודיים, הודות ליצירתיות שלו שבכל פעם מגיעה לשיאים חדשים. דמרי לגמרי מצליח להביא לנתיבות ניחוח פריזאי - תוכלו למצוא שם מגוון גדול מאוד של קינוחים כמו אקלרים במילויים שונים, עוגות גבינה, קינוחי ויטרינה, לחמי מחמצת ועוד. המלצה: אל תוותרו על ישיבה במקום, פנקו את עצמכם בקינוח מהוויטרינה לצד שתייה חמה.

ניחוחות חיים - פטיסרי פריזאי (צילום: עינב לוי סאבטקסט)
ניחוחות חיים - פטיסרי פריזאי (צילום: עינב לוי סאבטקסט)

וישנו גם "באשר פרומז'רי", הממוקם במתחם פריז סנטר ונחשב לאחד המקומות שסוחפים אליהם תיירים מכל הארץ, גם בשל המיקום ובשל דגם מגדל אייפל שמוצב במקום. זה המקום היחיד בארץ שבו תוכלו לאכול גבינת בוטיק ולשתות כוס יין מול מגדל אייפל. חנות הגבינות מרכזת בתוכה גבינות מכל העולם. את החנות הקימה תושבת העיר, שירה כהן, שהיא בעלת ידע עצום בתחום, שאותו היא מעבירה למבקרים. המלצה: כוס יין לצד לחם כפרי, מריחה של חמאת כמהין, אפשר למרוח מעל גם מהמטבל האהוב, צלוחית עם זיתים, מבט לאייפל - ואתם מסודרים.

באשר גבינות (צילום: עינב לוי סאבטקסט)
באשר גבינות (צילום: עינב לוי סאבטקסט)

הכתבה בשיתוף עיריית נתיבות

הכותבת היא במאית, יוצרת ואקטיביסטית חברתית, בעלים של "סאבטקסט יזמות והפקות": "עולם האומנות שבו בחרתי לעסוק הוא כלי ביטוי רב־כוח אשר בעזרתו אני מצליחה לתרום, להשפיע ולחולל שינוי. בראשית דרכי יצרתי סרטים שהציגו את נתיבות מתוך נקודת המבט שלי. כתושבת נתיבות ראיתי עיר שמצליחה ליצור קהילה ממגוון רחב של עדות ותרבויות החיות יחד בסולידריות ובכבוד אחד כלפי השני, עיר שגדלה ומתפתחת. את הסיורים הראשונים שלי ביצעתי לפני כשבע שנים כשסיימתי את לימודי הקולנוע והרגשתי שהם כמו סרט המצליח לספר את סיפורה של העיר שאני כה אוהבת. מתוך אהבה לנתיבות והרצון לחשוף את ההיסטוריה והתושבים החיים בה הקמתי את המיזם i love netivot, שבו אני מדריכה סיורי תרבות וקולינריה בנתיבות".