אידה נודל, סמל למאבק העלייה מברית המועצות שעוררה עניין ואהדה בכל רחבי העולם, הלכה השבוע לעולמה והיא בת 90. הלוויתה תתקיים היום ב-16:00.

נודל הייתה מהדמויות הבולטות ביותר במאבקם של מסורבי העלייה יהודים שדרשו לצאת מברית המועצות ולהגיע לישראל, בין השנים 1987-1971. לאורך השנים הללו היא אף נשלחה לארבע שנות מאסר. בשנת 1987 הגיעה לישראל ומאז חיה בה. כאן פעלה עבור חינוך ילדי העולים החדשים באמצעות ארגון "אם לאם".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לה: "אידה נודל, אסירת ציון וסמל לגבורת ישראל הלכה היום לעולמה. אני זוכר כאילו היה זה היום כיצד התרגש אבי, הנשיא חיים הרצוג לקבל את פניה בחום בבית הנשיא עם עלייתה. חשוב לזכור ולהזכיר את סיפורם של אסירי ציון שברוח ובאומץ שינו עולם. יהי זכרה ברוך".

סיקור הגעתה של אידה נודל לישראל, 1987 (צילום: ארכיון מעריב)
סיקור הגעתה של אידה נודל לישראל, 1987 (צילום: ארכיון מעריב)

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד גם הוא לנודל: "אסירת ציון אידה נודל, סמל למאבק העלייה מברית המועצות, הלכה לעולמה. היא הייתה אישה נמוכת קומה וענקית ברוחה. סיפור חייה של אידה, שעורר עניין ואהדה ברחבי העולם, הוא סיפורם של העולים ושל העם היהודי כולו - הכמיהה לציון, אהבת הארץ והמאבק לעלות לארץ ישראל בכל מחיר. גם לאחר שעלתה, המשיכה לפעול בישראל עבור חינוך ילדי העולים החדשים, אליהם הייתה נאמנה עד יומה האחרון. אידה נודל היא דמות מופת של גיבורה יהודית עבור כולנו. יהי זכרה ברוך".

ח"כ יולי אדלשטיין, גם הוא אסיר ציון לשעבר, אמר: "קיבלתי בעצב את ההודעה על לכתה של אידה נודל, מסמלי המאבק הגדולים על הזכות לעלייה מברית המועצות לישראל. אידה ידעה לשמור על קשר עם אסירי ציון אחרים בתקופת מאסרם ושלחה להם משלוחי ספרים, מזון ותרופות לכלאם. 

"בעקבות מאבקה ופעילותה אידה פוטרה מעבודתה והייתה נתונה למעקבים, הטרדות וחקירות מצד השלטונות הסובייטים. לצערי הרב, בשנים האחרונות אני מלווה יותר ויותר מאחיי ורעיי, אסירי הציון, בדרכם האחרונה. מאבקנו זה הוא תזכורת עד לשאיפה ולזכות הגדולה של העם היהודי על ארץ ישראל".

השר לשעבר נתן שרנסקי ספד לנודל: "אידה נודל היתה חברה נאמנה של אסירי ציון, פעילה בתנועה לשחרור יהודי ברית המועצות. שמרה על קשר עם האסירים ועשתה הכל כדי שהעולם ידע על מצבם. ועל כך קראנו לה 'האמא של אסירי ציון'".

דוד שכטר, דוברו לשעבר של שרנסקי, ספד: "התמונה זו צולמה בשנת 1986 בביתה שבבנדררי. היא נשלחה לעיר הקטנה ונידחת על ידי שלטונות, שם כולם החרימו אותה פרט למשפחה יהודית אחת. קבוצת שלנו , פעילי עלייה באודסה לקחה על עצמה את האחריות לתמוך בה מבחינה מורלית.  לעתים קרובות הלכנו לבקר אותה, וכאשר הגעתי לטירספול לנסיעות מטעם העבודה שלי, תמיד ביליתי איתה הרבה זמן.

דוד שכטר, אידה נודל (צילום: פרטי)
דוד שכטר, אידה נודל (צילום: פרטי)

"ליום הולדתה ה -55, אני, יחד עם שני בחורים נוספים מהדנייפר, הגענו והענקנו לה מתנה: בובה בדמות אידה שלבושה במעיל מחוספס ובמזוודה על גלגלים, חוצה את גבול ברית המועצות.  אז זה היה בגדר חלום, אבל זמן קצר לאחר לאחר מכן החלום הפך למציאות. מי היה מאמין. תנוחי על משכבך בשלום, לוחמת חירות וצדק".

שרת העלייה והקליטה ח"כ פנינה תמנו שטה מסרה כי היא "מרכינה ראש עם לכתה לעולמה של אסירת ציון ופעילת העלייה אידה נודל. אידה הייתה אישה אמיצה וגיבורת עלייה שהקדישה את חייה למען שחרור יהודים לישראל ופעלה נגד השלטונות בברית המועצות לשעבר. אידה פעלה ללא לאות ובלי פחד לשחרורם ועלייתם של יוצאי ברית המועצות בשנות ה-70-80 בתקופת מסך הברזל בנפילתו ולאחר מכן. היא שילמה מחיר אישי כבד כשנכלאה למאסר ארוך בן ארבע שנים, על כך הוכרה על ידי מדינת ישראל כאסירת ציון במשרד העלייה והקליטה. להבת הציונות בערה בה תמיד, וזאת המורשת שהנחילה לכולנו, שיהודים  צריכים תמיד להציל יהודים ולפעול ללא מורא. אידה הייתה אישה אמיצה ונדירה, יהי זכרה ברוך".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "שמעתי בצער על פטירתה של אידה נודל ז״ל שהייתה אסירת ציון בברית המועצות. אידה הייתה סמל ומופת לאומץ לב וציונות במאבקה העיקש לעלות לישראל. אחרי 16 שנות מאבק וייסורים רבים היא הצליחה להגשים את חלומה ולעלות ארצה. מאז היא תרמה רבות לעידוד עלייה לישראל ולשילוב ישראלים דוברי רוסית בסיפור ההצלחה שלנו. יהי זכרה ברוך".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, ספד גם הוא לנודל: "היום הלכה לעולמה אידה נודל, אחת מסמלי המאבק הלאומי של עמנו. כאסירת ציון ופעילה חברתית הקדישה את חייה למען זכויותיהם של יהודי ברית המועצות לעלייה ארצה. על אף הייסורים והעונשים הקשים מנשוא, עמדה נודל בזקיפות קומה ובגאווה יהודית והובילה את המאבק לעלייתם של היהודים ארצה מברית המועצות. הקדשת מרצה וזמנה למען מטרותיה הנעלות ילוו את מורשתו של העולם הציוני כולו לדורי דורות".

מהמועצה הציונית בישראל נמסר: "אנו כואבים את פטירתה של הגברת אידה נודל, אסירת ציון ואשה מעוררת השראה שהיוותה סמל לציונות וגבורה ישראלית. אידה עסקה במרבית שנות חייה בעשייה ציונית מברית המועצות, דרך הגלות בסיביר וגם לאחר עלייתה לארץ בשנת 1987 ועיסוקה בתחום הקליטה והחינוך של ילדי העולים. אידה היא חלק אינטגרלי בסיפור הציוני ומשמשת סמל ומופת לכולנו. אנו מוקירים את זכרה ומשתתפים בצער משפחתה על אובדנה".

לראיון עם אידה נודל במעריב משנת 2017