כבר זמן רב שהחוקרים ברחבי העולם מנסים להחזיר את היצורים הענקיים שנעלמו מהמערכת האקולוגית לפני כ-11,000 שנה. גילוי מדהים משנת 2019, של עצם ירך שהייתה שייכת לממותה מסוג "וולי", עוררה תקווה אצל המומחים, שהצהירו אתמול (שני) כי על פי ההערכות תוך שש שנים בלבד נוכל לשוב לראות ממותות חיות ונושמות. אז איך זה הגיוני? הנה כל הפרטים. 

הנדסה גנטית של פיל אסיאתי שישולב עם ממותה (צילום: Getty images)
הנדסה גנטית של פיל אסיאתי שישולב עם ממותה (צילום: Getty images)

עצם הירך שהתגלתה באדמות סיביר שברוסיה לפני כשנתיים השתמרה לאורך הזמן בתנאים מצוינים, ובתוכה נשמר גם מח העצם של הממותה. מדענים מיפן ומרוסיה, שהחליטו לאחד מאמצים כדי להחזיר את החיה לחיים, הצליחו למצוא דרך ייחודית בה הם יצרו הכלאה של פיל וממותה באמצעות ה-DNA מהממצא המשמעותי. 

חברת Lamm and Church's firm Colossal, המתמחה בתוכנות עריכת גן מדעי, הצליחה לגדל עוברים של פילי-ממותה במעבדה, שישלבו פילים אסיאתיים שנמצאים על סף הכחדה יחד עם החיה שכבר נכחדה לפני עשרות אלפי שנים. על פי התוכנית, כאשר העוברים יהיו מוכנים לגמרי הם יועברו להמשך התפתחות בהליך פונדקאות או ברחם מלאכותי. 

בראיון לאתר החדשות Guardian, החברה סיפרה כי השאיפה היא ליצור ממותות המסוגלות לשרוד באזור הארקטי, על אף שהן נוצרו מפילים אסיאתיים הרגילים לאקלים חם יותר. "המטרה היא ליצור פיל שעמיד לקור, אך יתנהג ויראה כמו ממותה", הסבירו המפתחים.