יום כיפור, שחל היום (רביעי) הוא הזדמנות מצוינת לחשבון נפש במגוון תחומי החיים. ריכזנו רשימה של כמה מהחטאים הטכנולוגיים, שסביר להניח שעברתם בשנה האחרונה:

  1. החלפתם מכשיר חשמלי מסוים למרות שהקודם עדיין תקין: כולנו מכירים את הרגע הזה שהסמארטפון או המחשב כבר לא מהירים כפי שהיו בהתחלה, שהזיכרון לא מספיק או שהסוללה נחלשת בהדרגה. בשלב הזה, באופן לא מודע, אתם מתחילים לחפש את הסיבה להחליף את המכשיר, ובוחנים את האלטרנטיבות האפשריות. אז נכון שיש פעמים בהן מוצדק להחליף את המכשיר כשהוא עדיין תקין, למשל במצב בו נפח הזיכרון לא מספיק לכם כבר, או שהוא פשוט לא מתאים לצרכים שלהם. אבל בתכל'ס, בחלק מהמקרים מה שישפר את המצב הוא שדרוג של מערכת ההפעלה לגרסה העדכנית ביותר (דבר חשוב גם אם המכשיר עובד בצורה תקינה), מחיקה של אפליקציות וקבצים שלא נמצאים בשימוש ו/או פירמוט של המכשיר.

  2. לא שומרים על המכשיר מבחינה חיצונית ופנימית: אם כבר השקעתם כמה אלפי שקלים במכשיר חדש, אז למה שלא תשקיעו על הדרך גם בכיסוי איכותי ובמגן למסך? במכשירים מסוימים, החלפה של מסך שבור מגיעה לעלות של מכשיר חדש, ואז נוצר מצב שמכשיר פשוט הולך לפח - רק כי החלטתם שאין צורך במגנים. ולגבי הגנה פנימית: החברות השונות משחררות אחת לתקופה עדכוני גרסה חדשים למערכות ההפעלה של המכשירים. לעיתים, מדובר בעדכונים הכוללים שינויים קוסמטיים, או הוספה של פיצ'רים חדשים, אך לעיתים הם נועדו כדי לטפל בבעיות קריטיות במכשיר דוגמת בעיות תוכנה (למשל בעיות בסוללה או במצלמה) או בעיות אבטחה שונות.

  3. שוכחים להטעין: הסוללות במכשירים השונים - בין אם מדובר בסמארטפונים ובין אם במוצרים דוגמת מחשבים ניידים - השתפרו מאוד עם השנים,אך גם הן זקוקות לטעינה בשלב כזה או אחר. פעמים רבות, אנשים פשוט שוכחים להטעין את המכשירים שלהם, ומוצאים את עצמם במצב שהם נטולי סוללה ברגע שהם הכי זקוקים לה. חלק מהסמארטפונים כיום תומכים בטעינה הפוכה, כך שמכשיר אחד יכול לטעון מכשיר אחר. במידה והדבר אינו מתאפשר, עדיף להשתמש בסוללת גיבוי ניידת על פני שימוש בעמדות טעינה במקומות שונים (דוגמת תחבורה ציבורית).

  4. מפוצצים הזיכרון של המכשיר באינספור תמונות ומסמכים: בואו נודה בזה, כולנו מצאנו את עצמנו מצלמים מדפים רנדומליים בסופר כדי להתייעץ מה לקנות, מסמכים שונים שהיינו צריכים לסרוק או כל מיני דברים שהיינו צריכים לזכור ולא היה לנו איפה לשמור. במקרים אחרים, אנחנו שומרים מספר עותקים זהים של אותה התמונה, או לא טורחים למחוק את התמונות המטושטשות והמרוחות שהתקבלו כאשר ניסינו לצלם ילד קטן או את חיית המחמד שלנו. חלקן הגדול מהתמונות האלה נשאר בסופו של דבר בסמארטפון ובהמשך גם בגיבוי במחשב ו/או בשירותי הענן השונים, ומתערבב עם התמונות שאנחנו כן רוצים לשמור.

  5. מבלים יותר מדי שעות מול המסכים: את הבוקר אנחנו פותחים, ביחד עם שתיית הקפה, במעבר על האפליקציות השונות כדי לראות מה פספסנו במהלך הלילה. בהמשך, עובדים כל היום מול המחשב והסמארטפון. אחר הצהריים ובערב יושבים עוד עם הסמארטפון וצופים בטלוויזיה. ואם זה לא מספיק - סביר להניח שאתם גוללים ברשתות החברתיות גם בלילה, עד הרגע שאתם נרדמים. מעבר לעובדה הפשוטה, שהדבר מוביל בסופו של דבר לפגיעה בראייה ולכאבים בידיים, בצוואר ובגב - שימוש בטלפון לפני השינה, במיוחד כאשר נמצאים בחדר חשוך, עלול להשפיע על איכות השינה.

במקביל, גם חברות הטכנולוגיה השונות חייבות לעשות חשבון נפש, ולהתנצל בפנינו - הלקוחות הנאמנים - על כמה וכמה דברים שהם עושים, או גורמים לנו לעשות:

  1. מייצרים מכשירים שלא נועדו להחזיק זמן רב: סמארטפונים מסוימים נוטים להתקלקל תוך פחות משנה, בעוד שאחרים לא מחזיקים יותר משנה וחצי שנתיים. אז נכון שישנם עדכונים רבים במערכות ההפעלה, לצד פיתוחים טכנולוגיים משמעותיים, אבל בטוח אפשר למצוא דרך שהמכשירים באמת יחזיקו אצל הלקוחות למשך זמן רב, כדי שהם באמת יוכלו להפיק מהם את המיטב, במיוחד כאשר מדובר במכשירים יקרי דגל יקרים.

  2. משיקים מכשירים בתדירות גבוהה מבלי לחדש משהו משמעותי: ישנם משתמשים אשר נוהגים להחליף את המכשיר שלהם כל שנה, כאשר החברה משחררת את מכשיר הדגל החדש. הם עושים זאת באופן קבוע, גם אם מכשיר הדגל החדש לא שונה כל כך מהקודם (או לפחות לא שונה ברמה שמצדיקה רכישה חדשה). בואו נודה בזה, שינויים משמעותיים במכשירים קורים אחת לכמה שנים, כך שפעמים רבות אין צורך ממשי בשדרוג של המכשיר, וניתן להמתין לדור הבא (או אפילו זה שאחריו).

  3. מחירים גבוהים: זו סוגייה כואבת למדי. יש מקרים בהם המחיר מעיד על איכותו הגבוהה של המוצר, אך לעיתים הסיבה היחידה למחיר היא הלוגו שמוטבע עליו - וניתן למצוא אלטרנטיבות טובות במחיר הרבה יותר ידידותי לכיס. בסופו של דבר, הבחירה כמה כסף להשקיע היא של הצרכן בלבד, אבל אין ספק שהחברות, שמציגות לעיתים דגמים עם תג מחיר מפלצתי, יכולות להתחשב מעט בלקוחות שלהם ולדאוג גם לאלטרנטיבות זולות יותר. הרי, אם המטרה היא למכור כמה שיותר מכשירים, וכך להרחיב את קהל המשתמשים של החברה - צריכים לפנות לקהל כמה שיותר רחב, וכיווץ של המחיר יכול ללא ספק לסייע בכך.

  4. בעיות במלאים: החברות משיקות מוצר מסוים, בידיעה שהוא יהפוך פופולרי במהרה, ויהיה לו ביקוש רב. הדבר המבאס בהשקות הללו, היא העובדה שפעמים רבות, המלאי של המוצר פשוט לא מספיק. אני מחריגה פה סיבות מוצדקות שיכולות להוביל לחוסרים במוצרים מסוימים, כמו למשל משבר השבבים העולמי, אסונות טבע או מגפת הקורונה, אבל באמת שהחברות יכולות לדאוג לייצור של מספיק יחידות עבור המוצרים, בטח אם הם אמורים להיות קבועים במלאי ולא מהדורות מוגבלות.

  5. גורמים לנו לעבוד עבור המכשיר: כדאי להזכיר לחברות שבסופו של דבר, המכשירים החשמליים אמורים לשרת אותנו - ולא אנחנו אותם. אז חברות יקרות, במקום לייצר מכשיר שרק ידרוש מהצרכן להתאים את עצמו ואת אורח החיים שלו למכשיר, תיצרו מכשיר שבאמת נועד לבני אדם? שלא דורש יותר מדי אביזרים ותנאים מיוחדים, אלא פשוט עובד כמו שצריך כל הזמן?