כחודשיים לאחר תחילת מבצע החיסונים השלישי בישראל: מינהל המזון והתרפות האמריקאי (FDA) התכנס היום (שישי) על מנת לדון באישור סופי של מתן מנת הבוסטר בארצות הברית. בתום הדיון, פאנל המומחים המליץ על חיסון במנת הבוסטר של בני 65 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון, וכן הצביע נגד אישור מנת בוסטר נוספת עבור בני 16 ומעלה.

לאחר שעות של דיונים, החליטו המומחים ברוב של 16 מול 3 שלא להמליץ על אישור המנה הנוספת עבור בני 16 ומעלה. צוות המומחים הביע תסכול מכך שפייזר סיפקה מעט מידע על בטיחות החיסון הנוסף. בנוסף, הם התלוננו שייתכן שהנתונים שסיפקו חוקרים ישראלים, אינם מתאימים למתרחש באמריקה. לצד זאת, בהצבעה חוזרת שנערכה הוחלט כן להמליץ על אוכלוסיות בסיכון ובני 65 ומעלה למתן מנת חיסון נוספת.

במהלך הדיון, פייזר, הטוענת לשימוש נרחב בזריקה שלישית, הגישה נתונים מניתוח של למעלה מ-300 משתתפים בניסוי הקליני בשלב מאוחר שהראה כי יעילות החיסון פחתה בכ-6% כל חודשיים לאחר המנה השנייה, וכי תוספת זריקה חיזקה את החסינות. כמו כן, הוועדה המייעצת תשקול גם נתונים מישראל, אותם העבירה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

במסגרת הדיונים הציגה אלרעי פרייס את נתוני האמת מישראל. "בסוף מרץ הגיע אלינו זן הדלתא אך הוא הופיע באופן נדיר וכך התחלנו לאט לאט את הגל הרביעי חרף העובדה שרוב האוכלוסייה חוסנה. אנחנו פה להציג את ההחלטות שלקחנו בישראל. בעצתם של כמה מקורות אקדמיים ואנליסטים שונים, הכרזנו בזהירות רבה מאוד על המנה הנוספת".

"מנת הדחף בישראל הייתה יעילה ופרופיל הבטיחות שלה, עד כה, היה דומה למנות הקודמות. לא היו יותר תופעות מהמנות הראשונות. גם מבחינת דלקת אוטם שריר הלב שפחדו ממנו. היום שלושה מקרי מוות סמוך לחיסון. ועדה מקומית ובלתי תלויה מצאה שלא היה קשר בין התמותה לחיסון השלישי", הוסיפה.

לדבריה, בגלל שמעל ל-50% מהאוכלוסייה הישראלית היא מתחת לגיל 30 לא היה ניתן למקד את החיסון רק באוכלוסייה הבוגרת כי המטרה הייתה גם להוריד את התחלואה.

מנתונים שהעביר משרד הבריאות הישראלי לדיון, עולה כי החסינות מפני הנגיף ירדה בקרב כל קבוצות הגיל במהלך חודש יולי, אך במיוחד בקרב בני 60 ומעלה שחוסנו במנה השנייה בינואר. לפי הנתונים ירידה כזו עלולה להתרחש גם בקבוצות גיל צעירות יותר, עוד עולה כי מנת הבוסטר לא יצרה תופעות לוואי נוספות.