נונה גפרינדשווילי, שחקנית השחמט לשעבר שהייתה האישה הראשונה בעולם שהגיעה לתואר "רב־אמן" ושנחשבת לאחת מפורצות הדרך במשחק המלכים, הגישה תביעת דיבה נגד ענקית הסטרימינג נטפליקס בשל תיאור שקרי שלה, לטענתה, בסדרה המצליחה "גמביט המלכה".

בפרק הסיום של הסדרה, שמתרחש בשנת 1968, משתתפת הגיבורה בת' הרמון, שמגלמת אניה טיילור־ג'וי, בטורניר שחמט במוסקבה ואחד הפרשנים מציין כי מדובר באירוע חריג. "יש את נונה גפרינדשווילי, אבל היא אלופת העולם לנשים ומעולם לא התמודדה עם גברים", אמר.

גפרינדשווילי (80), שזכתה באליפות העולם הראשונה שלה מתוך חמש בעת שהייתה בת 21 וקיבלה את דרגת רב־אמן בינלאומי בשנת 1978, הגישה לבית המשפט בלוס אנג'לס תביעה נגד נטפליקס בגין תיאור שקרי. גפרינדשווילי ציינה כי היא התחרתה נגד 59 גברים, כולל עשרה רבי־אמנים, בתחרות בשוודיה בשנת 1968, וכי היא גיאורגית ולא רוסיה, כפי שנאמר בסדרה.

מתוך ''גמביט המלכה'' (צילום: באדיבות נטפליקס)
מתוך ''גמביט המלכה'' (צילום: באדיבות נטפליקס)


"הטענה שגפרינדשווילי 'מעולם לא התמודדה עם גברים' היא כוזבת וגם סקסיסטית ומזלזלת", נטען בתביעה, שסכום הפיצויים הנדרש בה הוא חמישה מיליון דולרים. "נטפליקס שיקרה באופן בוטה ומכוון בעניין הישגיה של גפרינדשווילי לצורך מטרה זולה וצינית של 'העלאת הדרמה' כדי להראות שהגיבורה הפיקטיבית שלה הצליחה לעשות מה שאף אישה לא הצליחה, כולל גפרינדשווילי".

מנטפליקס נמסר בתגובה: "אנחנו רוחשים כבוד עצום לגברת גפרינדשווילי ולקריירה המפוארת שלה, אבל סבורים שלטענה הזו אין כל בסיס".