ז'אן איב לה דריאן, שר החוץ הצרפתי, האשים היום (ראשון) את ארצות הברית ואוסטרליה ב"שימוש בשקרים ודו-פרצופיות", בשל החלטתן לבצע עסקת רכש צוללות גרעיניות מבריטניה ולא מצרפת. השר אף הזהיר את המדינות וטען כי החזרת השגרירים לצרפת לא תהיה הצעד האחרון שתנקוט המדינה האירופית.

לה דריאן סיפר בריאיון כי האוסטרלים גילו לצרפתים על ביטול ההסכם ביניהן רק כשעה בלבד לפני שראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון הודיע בשידור חי במסיבת עיתונאים על ההחלטה לבצע עסקה חדשה עם ארצות הברית ובריטניה. "זו הסיבה לכך שאני טוען לדו פרצופיות, זלזול ושקרים. כשיש לך בעלת ברית בשיעור קומה של צרפת, אתה לא מתייחס אליהם כך", אמר השר.

בנוגע לאפשרות כי מדובר בכשל מודיעיני של הצרפתים, שהיו אמורים לחשוף את דבר העסקה, השיב: "הפרויקט נעשה בידי קבוצה קטנה. אני לא בטוח ששרים באוסטרליה וארצות הברית ידעו על כך בכלל. כשרואים את ג'ו ביידן יחד עם ראש ממשלת אוסטרליה בהכרזה, עבורנו ההרגשה של הפרת האמון היא עמוקה. בברית אמיתית מדברים אחד עם השני, לא מסתירים דברים. אמור להיות כבוד ולכן מדובר במשבר של ממש". למרות זאת, השר התעקש כי צרפת לא מבודדת באיחוד האירופי לאור הצעד, אך כן בחר לתקוף את בריטניה, ממנה לא הוחזר עד כה השגריר: "הם פעלו בצורה אופורטניסטית. הם בסך הכל היו הגלגל החמישי של העגלה הזו".

שר החוץ הצרפתי, איב לה דריאן (צילום: רויטרס)
שר החוץ הצרפתי, איב לה דריאן (צילום: רויטרס)

פיטר ריקטס, שגריר בריטניה בצרפת לשעבר הגיב בנושא וטען כי "זה לא רק מכה דיפלומטית, החזרת השגרירים היא רק קצה הקרחון עבור הצרפתים. יש תחושה עמוקה של בגידה, לאור כך שהצרפתים לא בנו פה רק עסקת נשק, אלא ממש בנו תכנית שותפות אסטרטגית עם אוסטרליה, שעכשיו זרקה את זה לפח כשהיא ניהלה שיחות חשאיות מאחורי גבה של צרפת עם שתי מדינות אחרות בברית נאט"ו, על מנת להחליף את התכנית שלהם באחת אחרת".

"עבור הצרפתים זו פגיעה עמוקה באמון בין שותפות ומטיל בספק את כל המטרה שלשמה נאט"ו הוקמה בכלל. אני מאמין שאנשים קצת מקטינים ולא מעריכים את ההשפעה שיש לנושא בצרפת ואיך עבורם מדובר בהשפלה ובגידה, בטח בשנה שבה עמנואל מקרון מתמודד פעם נוספת בבחירות בקרב צמוד מאוד מול הימין הקיצוני", הוסיף ריקטס.