האסון ברמת גן: צופית חורי, אמו של ברק חורי ז"ל, הילד בן ה-12 שנדרס למוות ביום כיפור בכביש 4 סמוך לגבעת שמואל בעת שרכב על אופניו, התארחה הבוקר (ראשון) בתוכניתם של ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחסה לאסון הנורא שפקד את משפחתה: "זה נורא ואיום. אני לא מאחלת את זה לאף הורה. בכלל, לאף אחד. זה כאב בלתי נתפס". בהמשך הצטרף אביו של ברק לשיחה, וסיפר על המיזם מציל החיים להנצחתו של בנו.

בפתח הראיון סיפרה כי לברק ז"ל יש אח גדול בכיתה ט' ואחות נוספת בכיתה ה'. "שלושתם בגילים די צמודים, והם גם מאוד מחוברים אחד לשני. ממש נפער בור גדול בדיוק באמצע בין הגדול לקטנה", אמרה.

על בנה סיפרה, כי "ברק היה מאוד מיוחד. זה ילד שהוא לא בזבז דקה מהחיים שלו, דקה. כל דקה מנוצלת והופכת לחמש דקות. היה מצייר ותוך כדי שומע בטהובן ונכנס לאקסטזה מבטהובן. היה מנגן בפסנתר, חבר בשתי להקות, באחת שר ובשנייה היה קלידן. היה תופר, סורג, שחיין בנבחרת תחרותית שש פעמים בשבוע, שלוש שעות ביום. מהלהקה הייתי מסיעה אותו לשחייה, ב-10 דקות האלה הוא מסתכל בטלפון ואני שואלת על מה, הוא אומר 'אני קורא אלקטרוניקה בשביל הרובוט שלי'. אין דקה מיותרת. אין הרבה ילדים כאלה, יש לי ברוך השם עוד שני ילדים חכמים ונבונים אבל סקרנות כזאת יוצאת דופן לא פוגשים כל יום".

עוד אמרה האם, כי פרויקט חייו האחרון, "עליו עבד ממש יום וליל" לדבריה, התחיל מתחרות יזמים צעירים בבית הספר. "נתנו לו דף שהיה כתוב בו 'להציג מוצר', אם זה בגד או משהו כזה, פלסטיק או פטנט קטן, אבל הוא חשב בגדול, הנה הזדמנות לעשות המצאה שתשנה את העולם. תמיד הוא אמר אני אמציא המצאה שתשנה את העבודה, חקר איזה המצאות עוד לא המציאו".

המשפחה החליטה להנציח את שמו של ברק באמצעות מיזם. "הוא החליט שהוא עושה רובוט כבאי אוטומטי שיאתר שריפות ופשוט ייכנס לשריפה ויכבה אותה ויוכל להציל חיי אדם. כאלה שבתוך השריפה וכבאים שלא צריכים להיכנס לשריפה. בלי שום רקע ובלי שום ידע קודם ברובוטיקה הוא ישב וחקר לבד ולמד את הנושא והזמין חלקים וניסוי וטעייה", אמרה האם ואז הצטרף לשיחה איציק, אביו של ברק, שהרחיב על המיזם.

"הרובוט שברק עובד עליו יותר משנה תוך כדי ניסוי וטעייה לא הושלם על ידו, הפרויקט מורכב וצריך ידע. אנחנו רוצים להשלים אותו, להשלים את הרובוט הזה שיעבוד ויהיה אב־טיפוס למכשירים שישמשו את החברה. זה רובוט שנועד לאתר שריפה מרחוק או מקרוב, הוא ניגש, מתקרב, צריך מנגנון שלוקח אותו לשם, יש לו גלאים שמגלים חום וגז, הוא מתקרב ויש לו מכלים עם חומרים מעכבי בעירה".

"התרגום בפועל אומר שפתחנו דף של גיוס המונים באתר give back שם אנחנו צריכים עזרה כספית לצורך סיוע חיצוני, מקצועי, כדי להשלים את הפרויקט", הסביר האב. "אנחנו רוצים להשלים את הפרויקט ולהשתמש במוצר הזה אחרי שיושלם כדי לאפשר לבני נוער ולילדים ללמוד את תחום הרובוטיקה והאלקטרוניקה כי כשברק רצה לבנות את הדבר הזה לא היה לו מקורות ידע, הוא עשה הכל דרך YouTube, היה מלחים בעצמו, זה היה פשוט מדהים. להשתמש בזה לצורך המוצר וגם לשמש כמקור ידע ללימוד".

כדי לתרום למיזם אמר האב כי "יש להיכנס לאתר giveback שהוא אתר למימון המונים, רואים את השם של הפרויקט שנקרא 'הרובוט של ברק חורי ז"ל', זה ישר קופץ, פרויקט מאוד בולט. גייס כבר קצת כסף, ושם תורמים כמו שתורמים לפרויקטים. אנחנו ניקח ונגשים את המשאלה שלו".

במענה לשאלה האם הם חשים כעס כלפי הנהג החשוד בדריסה, ערן אזולאי, אמר האב: "אנחנו לא באזור הכעס עכשיו, אנחנו רוצים להתמקד גם לשמור את המורשת של ברק שזה מה שהוא רצה. הוא רצה לתרום לחברה, הוא אמר 'אני אעשה משהו גדול לטובת כולם', גם להגשים את זה וגם שילמדו מזה. הכעס? אני לא נכנס לזה, אנחנו לא שם, אנחנו רוצים לעשות את זה למטרה טובה. זה מה שהוא רצה, זה בער בדמו".

עוד הוסיף חורי, כי "אנחנו כמובן נרצה שימצו את הדין עם הנהג, שיחקרו וימצו את הדין עד תום. אין פה בכלל חולק. עכשיו אנחנו רוצים להתמקד בפרויקט הזה שרוצה להציל חיים. אם מקלידים בגוגל 'הכבאי האוטומטי של ברק חורי' או הרובוט של ברק חורי ז"ל מגיעים לעמוד הזה באתר המימון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103FM