תזונה מאוזנת בקשיבות לגוף
כשחושבים על אורח חיים בריא, אחד הדברים הראשונים שעולים הם תזונה. ולא סתם. מחקרים מראים שתזונה נכונה ומאוזנת חשובה כדי לספק את כל צרכי הגוף, לאפשר את התפקוד התקין שלו, ולסייע במניעה של מחלות כרוניות. 

אז איזו תזונה מומלצת? ארגוני בריאות בעולם ובהם משרד הבריאות ממליצים על תזונה ים תיכונית, הכוללת פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, חלבון ממקורות כמו דגים, מוצרי חלב רזים, עוף, הודו, קטניות וטופו, ושומנים מהצומח כמו אגוזים, שקדים, טחינה, אבוקדו ושמן זית. על פי דפוס תזונה זה, מומלץ להמעיט במזון מעובד ומזון עתיר בסוכר ובמלח. 

חשוב להדגיש, שתזונה מאוזנת כחלק מאורח חיים בריא היא לא בהכרח דיאטה או אכילה לפי תפריט, ואין עניין לשמור על כללים נוקשים ומחמירים. כן מומלץ לאכול ארוחות מסודרות, להיות קשובים לגוף ולתחושות רעב ושובע, ולעשות בחירות שלוקחות בחשבון מה יהיה מזין לגוף, משביע, וגם מהנה ומספק. נכון, זה בסדר לאכול גלידה מידי פעם. 

פעילות גופנית כתרופת פלא 
דמיינו שהיו ממציאים גלולה, שנטילה יומיומית שלה הייתה נותנת תחושה טובה, משפרת את מצב הרוח ואת הדימוי העצמי. תארו לעצמיכם, שאותה תרופה הייתה אפילו מגינה ממחלות רבות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת, וסוגי סרטן רבים. והחלק הכי טוב, הוא שאין לה תופעות לוואי, ואפשר להשיג אותה בחינם. 

הייתם לוקחים?

אותה "גלולה" היא בעצם פעילות גופנית. לפעילות גופנית יש שלל השפעות בריאותיות חיוביות, לגוף ולנפש. ארגוני בריאות בעולם ממליצים על לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע, או לחילופין לפחות 75 דקות של פעילות גופנית מאומצת בשבוע. מומלץ לשלב פעילות אירובית לסיבולת לב-ריאה כמו הליכה, ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים; פעילות אנאירובית לחיזוק, למשל הרמת משקולות, או תרגילים כנגד משקל גוף, ותרגילים לשיפור הגמישות. בתור התחלה, תוכלו לבחור פעילות שאתם מתחברים אליה ולהתחיל בהדרגה. 

לקחת פסק זמן - שינה
אנחנו מבלים כשליש מחיינו בשינה, ולא סתם. השינה חשובה לתהליכי שיקום של הגוף, תהליכי זיכרון ולמידה במוח, ולתפקוד שלנו במהלך היום. מחקרים מראים שחסר בשינה עלול להביא לירידה ביכולת הקוגניטיבית ופגיעה בריכוז, לשינויים במצב הרוח ופגיעה בבריאות הנפשית, ואף להגביר את הסיכון למחלות כרוניות. 

רוב האנשים הבוגרים זקוקים ל-7-9 שעות שינה בלילה. כדי שתקבלו כמות מספקת של שינה איכותית, מומלץ לבחור שעת שינה קבועה ולשמור עליה גם בסופי שבוע. חשוב שהאווירה בחדר השינה תהיה נעימה ונוחה, וכדאי לדאוג למזרן וכרית נוחים. מומלץ להימנע ממכשירים אלקטרוניים בחדר השינה ואף מצפייה במסכים בסמוך לשינה. לפני השינה כדאי להימנע גם מצריכה של קפאין, אלכוהול וארוחות כבדות. אגב, פעילות גופנית שהוזכרה בסעיף הקודם, תעזור לכם גם בהירדמות מהירה ושינה איכותית. ואם המחשבות טורדות אתכם ומפריעות לכם להירדם, כדאי שתמשיכו לקרוא לסעיף הבא. 

נפש בריאה בגוף בריא: הרגעה
החיים בעולם המערבי יכולים להביא איתם הרבה דאגות ולחצים, אבל למתח ולסטרס יש השפעות שליליות, והם עלולים להביא לבעיות בריאותיות כמו יתר לחץ דם וסוכרת, ובכלל לפגוע ברווחה הכללית שלנו. סטרס יכול להתבטא במגוון דרכים. הסימנים הפיזיים כוללים כאב ראש, כאבי שרירים, כאב בחזה, בעיות שינה ועייפות, כאבי בטן, ושינויים בחשק המיני. סטרס עשוי להשפיע גם על מצב הרוח, ולהתבטא למשל בחרדות או דכדוך, בתחושה של חוסר מנוחה או בחוסר מוטיבציה. 

ארגון הבריאות העולמי פרסם הנחיות להתמודדות עם סטרס ולהפחתתו. בין היתר, מומלץ להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת (שימו לב איך כל המרכיבים של אורח חיים בריא מתחברים וקשורים זה לזה). כמו כן, מומלץ לשלב טכניקות הרגעה כמו נשימות עמוקות ומדיטציה. המלצה נוספת להקלת תחושת הסטרס, היא לשתף אדם קרוב במחשבות, דאגות ורגשות שעולים. 

אם קראתם עד לכאן, אנחנו בטוחים שאורח חיים בריא חשוב לכם ומזמינים אתכם לבחור שינוי אחד שאיתו תתחילו ותסללו את הדרך שלכם לבריאות.