גורמים במערכת הבריאות ובהם בכירים במערך הבדיקות, יצאו היום (שני) נגד התנהלות קופות החולים בהקשר לבדיקות הקורונה. "הקופות אמורות להוביל את האירוע הזה ולא רק לסייע בו" מסביר אחד הגורמים. בכיר אחר מוסיף: "מספיק להסתכל על שעות פעילות מתחמי הבדיקות של הקופות ולהבין הכל. לא יכול להיות שפיקוד העורף שנכנסנו לתמונה כמענה משלים - יבצעו יותר בדיקות ביום יותר מאשר כל הגורמים יחד".

עומסים כבדים במתחם בדיקות קורונה בפתח תקווה. צילום: אבשלום ששוני

כך למשל, ביום שבת האחרון - 67% מבדיקות הקורונה בוצעו על ידי פיקוד העורף לעומת 37% בלבד על ידי קופות החולים, בתי החולים ומד"א. גם בימי חול - ניכר כי פיקוד העורף מבצע יותר בדיקות לעומת שאר הגורמים. העימות הנוכחי, מגיע על רקע תקופת החגים בה פעילות הקופות ירדה יותר מבימים רגילים. "השאירו את החיילים לבד במערכה נגד הקורונה" הסבירה בכירה במערך הבדיקות.

נתוני בדיקות הקורונה (צילום: צילום מסך)
נתוני בדיקות הקורונה (צילום: צילום מסך)

בתגובה לדברים, גורם באחת מקופות החולים אומר בתגובה: "מדיניות הממשלה חייבת להשתנות כי הביקוש לבדיקות גבוה דרמטית מיכולת הביצוע במעבדות בכל הארץ ביחד ולא ניתן להמשיך ככה. הבעיה היא לא בין פיקוד העורף לקופות החולים, הבעיה היא בביקוש שהוא גבוה יותר מהיצע המעבדות. אחת האפשרויות היא להעביר יותר אנשים לבדיקות מהירות. למשל להחליט שבדיקה מהירה למי שמחוסן או מחלים – ניתנת בחינם. למשל להחליט שמי שנחשף לחולה – בדיקה אחת משחררת אותו מבידוד".

בדיקות הקורונה: חלוקה לפי קופות ובתי חולים, מול פיקוד העורף (צילום: צילום מסך)
בדיקות הקורונה: חלוקה לפי קופות ובתי חולים, מול פיקוד העורף (צילום: צילום מסך)

מקופת החולים מאוחדת נמסר בתגובה: "כפי שהוחלט על ידי המדינה, קופות החולים לא אמורות לתת מענה לבדיקות עבור אנשים שמעוניינים בתו ירוק לקראת טיול, בילוי או אכילה במסעדה, אלא במצב של חשש להדבקה עקב תסמינים או חשיפה לחולה מאומת. לכן, הוחלט שלא להציף את קופות החולים, שבלאו הכי עובדות סביב השעון סביב בדיקות וחיסוני הקורונה, ולהיעזר בפיקוד העורף במתן מענה לביקושים הגבוהים לבדיקות. אנו סוברים כי זוהי החלטה נכונה ומגבים אותה".

בדיקות הקורונה: מתכונת החגים (צילום: צילום מסך)
בדיקות הקורונה: מתכונת החגים (צילום: צילום מסך)

מקופת החולים מכבי נמסר: "מכבי מבצעת מעל 30 אלף דגימות ביום. הצוותים במעבדה ובעמדות הדיגום עובדים בעומס רב. מכבי הקימה ומפעילה את המעבדה הציבורית הגדולה בישראל לקורונה שמאפשרת לה לבצע כ 30 אלף דגימות (בתמיכת מעבדות חיצוניות) כך שאנו מצויים ברף העליון האפשרי לביצוע הבדיקות. על הממשלה לשנות מיידית את מדיניות הבדיקות".

קופות החולים כללית ולאומית בחרו שלא להגיב לדברים.

טענות למחסור במכשירי אקמו

“אי אפשר להחזיק חולה על מכונת אקמו ללא מכונה נוספת ספייר. זוהי רשלנות”. כך טענו מנהלי בתי החולים, בפגישה עם מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ נחמן אש.

בפגישה טענו המנהלים כי קיים מחסור חמור במכשירי אקמו וכי הם חוששים כי בקרוב ייאלצו לבחור במי לטפל. “על כל חמישה מאושפזים – אחד נפטר. מדובר ב־20% תמותה. אם לא הייתה התמותה הזו, היינו מלאים בחולים”, אמר מנכ”ל בית החולים רמב”ם בחיפה, ד”ר מיכאל הלברטל.

עומסים כבדים במתחם בדיקות קורונה בפתח תקווה. צילום: אבשלום ששוני
בתגובה, אמר פרופ’ אש כי מספר המחוברים לאקמו בישראל מתקרב לשיא הגל השלישי, וציין כי הדבר נובע מהדבקות בקרב ישראלים שבחרו שלא להתחסן.

פרויקטור הקורונה פרופ’ סלמאן זרקא הוסיף כי “מצבנו לא טוב. נתוני התחלואה נמצאים בעלייה ולא בבלימה. כמו שאמרנו הבוקר לראש הממשלה, היכולת שלנו לעודד אנשים להתחסן מתחילה להיות מוגבלת”.