ברקע המשבר הדיפלומטי: מסמכים אוסטרליים חשפו כי פרויקט הצוללות הצרפתי נמצא בסיכון במשך שנים, כך דווח היום (רביעי) ברויטרס. מהדיווח עולה כי כבר בספטמבר 2018 ועדת פיקוח עצמאית בראשות מזכיר חיל הים האמריקאי לשעבר, דונלד ווינטר, ייעצה לאוסטרליה לבדוק חלופות והעלתה את השאלה האם הפרויקט הוא אינטרס לאומי.

דיונים ודיווחים בפרלמנט האוסטרלי על הפרויקט, שמחירו עמד על 60 מיליארד דולר טרם התחלתו, הציפו בעיות נוספות. כבר בחודש יוני אמר שר הביטחון לפרלמנט כי קיימת תכנית מגירה.

"הם יצטרכו לעצום את העיניים כדי לא להבין את הסכנה שעומדת בפניהם", אמר רקס פטריק, סנאטור עצמאי בדרום אוסטרליה, בהתייחסו לצרפת. בנוסף, מחוקק צרפתי העלה שאלות בפרלמנט ביוני בנוגע לחששות האוסטרלים מהעיכובים, והאם אוסטרליה שוקלת חלופות צוללות, כך עולה מהרישומים הפרלמנטריים בצרפת.

"בחרנו שלא להפר סעיפים בחוזה", אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון לכתבים כשהגיע לניו יורק ביום שני. "החוזה נקבע כך, ובחרנו שלא להפר אותו מכיוון שהאמנו שלעשות זאת בסופו של דבר לא יהיה באינטרסים של אוסטרליה".

גורמים רשמיים בצרפת לא חלקו על כך שקיימים קשיים, כפי שיכול להיות עם כל חוזה גדול, אך אמרו כי מעולם לא דובר על ביטול העסקה. שר החוץ ז'אן איב לה דריאן אף כינה בשבוע שעבר את הביטול כ"דקירה בגב".

גורם משגרירות צרפת בקנברה, בירת אוסטרליה, אמר לרויטרס כי הסכם בין הממשלות היה צריך לאפשר דיונים חסויים בין שרים בנוגע לשינויים בנסיבות הפוליטיות או האסטרטגיות. "לא הוצעו אזהרות או הצעות לדיון", אמר הפקיד, כשדיבר בעילום שם בגלל רגישות העניין.