אין זה סוד כי חברות הייטק צריכות להציג צמיחה מהירה בהכנסות כדי שמשקיעים יאמינו וישקיעו בהן. לפיכך, חלק מהחברות מתרחבות באמצעות חדירה לשווקים חדשים בעולם, חלק מרכזות משאבים במחקר ובפיתוח מואץ של שירות או מוצר ואחרות עוסקות באסטרטגיית מיזוגים ורכישות.

כך או כך, ניכר שכל חברת הייטק צורכת שירותים משפטיים בהיקף נרחב ולכן דרוש לה עורך דין שיאיר את הזווית המשפטית של כל מהלך מסחרי ובהתאמה - ייצר הגנות משפטיות ביחס לפעילות העסקית ולחוזים שנחתמים מול ספקים ולקוחות.

עורך דין שמתמחה בטיפול משפטי בחברות הייטק הוא על פי רוב בעל יכולת עבודה באנגלית, ידע נרחב בדיני חברות, משפט מסחרי, דיני חוזים ומשא ומתן.

מהם תחומי העיסוק של עורך דין בתחום ההייטק?
עורך דין הייטק מטפל בחברות החל בשלבי הרישום וההקמה, דרך תכנון מבנה ההון שלהן כגון מספר המניות המונפקות, פיצול המניות למניות רגילות ולמניות בכורה, וכלה בעריכת הסכם מייסדים עבור היזמים של החברה אשר מסדיר את הזכויות והחובות שלהם ומתייחס לשלל תרחישים.

הקניין הרוחני הוא לרוב גם כן נכס צאן ברזל של כל חברת הייטק, ועל כן עורך דין שעוסק בתחום ההייטק בדרך כלל מתמחה ביצירת הגנות מתאימות על הקניין הרוחני של החברה בכל האינטראקציות שלה עם בעלי העניין הקשורים אליה. הניסיון הרב שצוברים עורכי דין בטיפול בחברות הייטק משמש אותם לצורך שכלול מנגנונים חוזיים כך שכל האינטרסים של החברה, מקטן ועד גדול, יקבלו את מירב ההגנות משפטיות במעטפת של 360 מעלות, דבר שיסייע לחברה לפעול ולהתנהל על קרקע בטוחה ויציבה ואף יוכיח את עצמו ביום פקודה.

כאשר חברות צומחות הן עומדות במבחנים רבים, כאשר מתחרים מנסים "לשים להן רגליים", עובדים בכירים שלהן מקבלים הצעות מפתות מחברות מתחרות או חושבים על פתיחת סטארט אפ משלהם, לקוחות מנסים לבצע העתקות של הקניין הרוחני של החברה ועוד שלל צרות שעלולות להגיע בצרורות. לפיכך, חברת הייטק צריכה עורך דין חריף ומיומן שידע כיצד להקדים תרופה למכה וליתן מענה משפטי מקצועי וזמין עבור כל המחלקות של החברה בביצוע עבודתן השוטפת.

נוסף על כך, מנהלים של חברות הייטק חייבים עורך דין שיוכלו לסמוך עליו בעיניים עצומות ביחס לייצוג במו"מ מול גורמים עסקיים ובעלי עניין, כזה שיהיה זמין להם בכל עת ובעל יכולת להציג פתרונות משפטיים יעילים למצבים משתנים.

מה כולל תפקידו של עורך דין בתחום ההייטק?
תפקידו של עורך דין שמלווה חברת הייטק, הוא בראש ובראשונה לייעץ להנהלה כיצד לעצב את מדיניותה ובאיזה אופן לקבל את החלטותיה האסטרטגיות והטקטיות באופן שיהיה גם חוקי וגם מתוחכם בכל הקשור להגנות המשפטיות המקסימליות שניתן להעניק.

דרור הראל הוא עורך דין מסחרי מנוסה ובנוסף בוגר תואר שני במנהל עסקים (MBA) ובעל ניסיון רב ביזמות עסקית מגוונת. ניסיון זה מאפשר לעו"ד הראל לחשוב מחוץ לקופסא בתכנון מהלכים עסקיים שמצריכים הגנות משפטיות חוזיות עבור לקוחותיו, כאלו שלבסוף מסייעים למקם את ידה של החברה על העליונה אל מול כל הגורמים שעמם היא מתקשרת.

עו"ד הראל: "לא פעם, מנהלים שאלו אותי למה צריך להקשות ולהתעקש על סעיפי אי תחרות ספציפיים עם ספקים ולקוחות ושום הסבר שלי לא הניח את דעתם. מנהלי שיווק ופיתוח עסקי שכירים לפעמים מעדיפים לקצור הישגים בטווח הקצר בתקופת הקדנציה שלהם מבלי לסכן את ההישג בגלל מו"מ משפטי קשוח. ואולם לאחר זמן מה, כאשר לקוח מחליט שהוא רוצה לחתוך בעלויות שלו על חשבון השרות של החברה, הוא מגלה שאינו יכול למצוא בקלות פתרונות אלטרנטיביים מבלי להפר את החוזה ולכן חושב פעמיים לפני שפוגע בהכנסות החברה בגלל גחמה או קפריזה.

חשיבה משפטית יצירתית תמיד מוכיחה את עצמה ומעניקה ערך מוסף יקר מפז לכל ארגון עסקי. מנהלים צריכים להבין שחובה עליהם לשמוע חוות דעת משפטית לפני כל מהלך. אסור להקל ראש בסכנות של לאבד את זכויות הקניין הרוחני או לחתום על הסכם השקעה חובבני עם משקיע שירצה לחזור בו לאחר תקופה קצרה ויעמיד את החברה במצב בעייתי".

עורך הדין דרור הראל (צילום: סטודיו סיגל)
עורך הדין דרור הראל (צילום: סטודיו סיגל)

באילו נסיבות חשוב לשתף פעולה עם עורך דין מסחרי שמתמחה בהייטק?
הצורך בעורך דין שמתמחה בטיפול משפטי בחברות הייטק מתעורר כאשר מנהלי החברה מעוניינים לבצע הנפקה פרטית, לחתום על הסכמי השקעה עם אנג'לים, לבצע פיילוט אצל לקוח אסטרטגי משמעותי, ועוד מגוון רחב של תרחישים עסקיים שכדי לטפל בהם באופן אחראי יש צורך שעורך דין מנוסה יחווה את דעתו המשפטית וינסח סעיפים רלבנטיים שישמרו על האינטרסים של החברה. כל הפעולות הללו מצריכות שירותי עורך דין לחברת הייטק מנוסה ומקצועי שילווה את החברה בדרכה העסקית ויעניק לה מענה משפטי מקיף בנוגע לכל הפעולות השוטפות שהיא מבצעת.

לא חסרות דוגמאות למנהלים בכירים שלא אהבו לשתף פעולה עם יועץ משפטי הייטק עקב ניסיון עבר לא מוצלח שלהם או סטיגמה כלשהי, ועל כן צמצמו ככל יכולתם את טביעת הרגל המשפטית בפעולות החברה הפנימיות והחיצוניות.

כמו כל דבר בחיים ובטח בעידן הקורונה, הדבר הצפוי מכל הוא הבלתי הצפוי וכך כאשר החיוכים עם הלקוחות, הספקים והמשקיעים נגמרו והתחיל קצת להיות קשה בתוצאות העסקית, הבעיות החלו להופיע. עד מהרה מתברר שהחוזים אינם מספקים הגנות איכותיות על פעולות החברה ובשל כך היא חשופה לדרישות סחטניות, לתביעות, לדרישות ולניצול.

אלו הם דברים שיכולים לפגוע קשות בחברות הייטק צעירות ולתת להן מכה אנושה שספק אם יוכלו להתאושש ממנה.

לעומת זאת, כאשר יש לשדרת הניהול של החברה תרבות שמעודדת היוועצות עם עורך דין מסחרי שמבין היטב חברות הייטק ומהלכים אסטרטגיים, נוצרת סינרגיה ושיתוף פעולה פורה שמיטיב עם החברה בטווח הארוך ומעניק ביטחון בכל הקשור להשקעות האדירות בעתידה.

איך עורך דין מקצועי יכול לסייע לכם להתקרב לאקזיט המיוחל?
אין ספק שכאשר החברה מבוססת על יסודות איתנים, היא צולחת ללא כל קושי בדיקות נאותות, לא מבזבזת כספים על התדיינות משפטית ושומרת על קשר בריא וקרוב עם בעלי העניין שלה.

כל אלו יכולים לסייע לכל חברה לקבל את ההשקעות הדרושות לה להגשמת החזון העסקי או להירכש על ידי ענקית הייטק עולמית.

עו"ד דרור הראל מתמחה בטיפול בחברות מקומיות ובינלאומיות ומסייע ליזמים לבנות עסקים איתנים ומצליחים תוך תכנון הטיפול המשפטי הדרוש לחברה אשר יגן על האינטרסים שלה ללא פשרות.

בעבודה משפטית של עו"ד דרור אין "כמעט" או "אולי" אלא תרבות של מקצוענות שיורדת לפרטים הקטנים ביותר עם יחס ותשומת לב אינסופיים לכל לקוח כאילו הוא היחידי במשרד.

הכתבה באדיבות האתר: din.co.il

לפניה ישירה אל עורך דין דרור הראל, לחץ/י כאן
 
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.