בשנים האחרונות הולך ומתגבר השיח הציבורי בנוגע להטרדות מיניות, וממדי התופעה הנפוצה עד מאוד נחשפים לכלל הציבור באמצעות כלי התקשורת והרשתות החברתיות השונות. על פי מחקרים סטטיסטיים שהתבצעו בנושא, אחת מעשר נשים בישראל חווה הטרדה מינית. כמובן, גם גברים נפגעים מהטרדות מיניות, אך מדובר במספרים קטנים יותר. בהיבט החיובי, יותר ויותר נפגעות ונפגעים אוזרים את האומץ הנדרש ומחליטים לא לשתוק אלא להתלונן ולתבוע את מי שפגע בהם. 

החוק למניעת הטרדה מינית קובע אילו מעשים נחשבים להטרדה מינית, ומפרט מהן זכויות הנפגעים, מהם העונשים האפשריים שיכולים להיות מוטלים על המטרידים, וכן מהן החובות אשר חלות על מעסיקים למנוע מקרים של הטרדה מינית במקום העבודה. 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון סעאתי עדנה, לחץ/י כאן

מהי הטרדה או פגיעה מינית, וכיצד היא באה לידי ביטוי במרחב הציבורי, במקום העבודה או ברשתות החברתיות?
הטרדה מינית מתבטאת באופנים שונים ומגוונים, היא אינה חייבת לכלול מגע ואף עלולה לקרות במרחב הווירטואלי, אם באמצעות הפצת תכנים מיניים ללא הסכמת או ידיעת המצולם ברשתות החברתיות או באמצעות פניות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני. מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר עונשה יכול להיות מאסר בפועל. נוסף על כך הנפגע או הנפגעת יכולים להגיש כנגד הפוגע תביעה אזרחית לפיצויים.

החוק למניעת הטרדה מינית מפרט ומגדיר באילו מקרים מדובר: בין היתר, הטרדה מינית יכולה להתבטא בהצעות מיניות חוזרות ונשנות ללא הסכמת המוטרד, בסחיטה הקשורה במין, בהתייחסות או אמירה מינית משפילה, בפרסום תמונות או סרטונים מיניים ללא הסכמה, בהתנכלות מינית, בניצול יחסי מרות ועוד.

חשוב להבין כי הטרדה או פגיעה מינית יכולה להיות מילולית לחלוטין, מבלי שמתרחש מגע פיזי כלשהו. ישנם מקרים שבהם המוטרד או המוטרדת כלל אינם יודעים שחוו הטרדה מינית על פי הגדרת החוק. למשל, כאשר סביבת העבודה פוגעת בתפקוד היומיומי התקין, אם בעקבות הערות מיניות או הצגת תכנים מיניים באופן פומבי.

מהן זכויותיהם המשפטיות של נפגעי ונפגעות הטרדות מיניות?
לא פעם, נפגעות או נפגעי הטרדה מינית אינם יודעים כי הם יכולים לקבל פיצויים, ואינם מודעים לכל הזכויות המשפטיות המוקנות להם מכוח החוק. 

במישור הפלילי, זכותם של הנפגעים להתלונן במשטרה כנגד המטריד. לאחר הגשת התלונה, המשטרה תבצע חקירה ותאסוף ראיות, ולאחר מכן יוחלט האם להגיש כנגד הפוגע כתב אישום. אם בתום ההליך הפלילי המטריד יורשע בביצוע העבירה, יוטלו עליו עונשים פליליים שונים אשר חומרתם תיקבע בהתאם לחומרת העבירה, ויכולים לכלול מאסר בפועל ותשלום פיצויים לנפגע העבירה.

כבכל הליך פלילי אחר, נפגעי העבירה מעודכנים בכל שלבי ההליך ואף עומדת להם הזכות להביע את עמדתם בנוגע לעונשים ואף לערער במקרים שבהם הוחלט לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום.

במישור האזרחי, מי שנפגע מהטרדה מינית יכול להגיש תביעה כספית לפיצויים, כאשר בית המשפט מוסמך לקבוע פיצויים נכבדים גם ללא הוכחת נזק קונקרטי. אם ניתן להוכיח את הנזק שנגרם כתוצאה מהפגיעה, אפשר לקבל סכום פיצויים גבוה יותר. במקרים שבהם ההטרדה התבצעה במקום העבודה, ניתן להגיש תביעה בבית הדין לעבודה אשר מוסמך להטיל פיצויים הן על המטריד והן על המעסיק. 

עורכת הדין עדנה סעאתי (צילום: משרד עו''ד עדנה סעאתי)
עורכת הדין עדנה סעאתי (צילום: משרד עו''ד עדנה סעאתי)

מהי אחריותם של המעסיקים לדאוג למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה?
חשוב לדעת כי חלה חובה חוקית על מעסיקים למנוע מקרים של הטרדה מינית בעבודה, ובמקרים שבהם אירעה פגיעה מינית במקום העבודה, ניתן לתבוע פיצויים נוספים גם מהמעסיק. בין היתר, המעסיק מחויב לפרסם במקומות בולטים ברחבי סביבת העבודה את התקנון למניעת הטרדה מינית וכן למסור עותק של התקנון לכל עובד ועובדת. 

כמו כן, המעסיק מחויב למנות אחראי על הטרדות מיניות בעבודה, כך שלכל עובד או עובדת שנפגעו תהיה כתובת שבה ניתן יהיה להתלונן על ההטרדה. כאשר אחד העובדים מגיש תלונה על הטרדה, המעסיק מחויב לחקור את התלונה, לתקן את המצב ולדאוג להפסקת הפגיעה לאלתר.

אם כן, ניתן לראות כי קיימים ביטויים רבים להטרדה מינית, וכל מי שנפגע זכאי להגיש תביעה ולקבל פיצויים כספיים בהתאם לחוק. ישנם לא מעט מקרים שבהם נפגעי ונפגעות הטרדה מינית חוששים להגיש תלונה או תביעה, ממגוון סיבות. על כן כדאי לקבל ליווי משפטי מקיף מעורך דין אשר עוסק בתחום זה, להתייעץ ולהבין מהן האפשרויות המשפטיות בכל שלב ושלב של ההליך.

עורכת דין ונוטריון עדנה סעאתי, עוסקת בדיני עבודה, בעלת משרד עורכי דין עדנה סעאתי – מייצגת נפגעות ונפגעי הטרדה מינית במקום העבודה. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.