בישראל ישנם כ-600 אזרחים המתניידים עם כיסאות גלגלים. לא פעם הם מגלים שמישהו חסם להם את חניית הנכים, או את שטח ההפרדה שיש מסביב לחנייה ומוצאים עצמם חסרי אונים. על מנת למצוא פתרון למצוקתה זו, פותחה ParkVision– מערכת מבוססת IoT המזהה חסימות של כלי רכב בזמן אמת. 

המערכת מותקנת על הרכב בצד או מאחור, ומחוברת לאפליקציה ששולחת התראה בזמן אמת לבעל רכב הנכים ומיידעת אותו שחוסמים אותו. המערכת מזהה את לוחית הרישוי של הרכב החוסם בזמן אמת ובכך גם מסייעת לאתר את בעל הרכב החוסם.

בעת זיהוי חסימה, המערכת מתריעה לנהג החוסם, באמצעות רמקולים ומערכת כריזה: "אתה חוסם רכב נכה". במקרה של חסימות מתמשכות, המכשיר ימשיך להתריע בסביבת הרכב על החסימה, כל 30 שניות, וכך גם עוברי אורח יוכלו להבין שמשהו לא כשורה, וגם הם יוכלו לסייע באיתור בעל הרכב החוסם או להתקשר בעצמם למשטרה.

מי שעומד מאחורי פיתוח המערכת החדשנית הזו הם נוי ניר, בת 24, תושבת גן יבנה, ואילן קרוטר, בן 26, תושב אשדוד, בוגרי תואר בהנדסת תכנה ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. המערכת שפיתחו בהנחייתו של בני זנד, חבר סגל המחלקה להנדסת תכנה, בקמפוס אשדוד של SCE, הוכרז כפרויקט מצטיין במסגרת פרויקטי הגמר של המחלקה.

אילן קרוטר ונוי ניר (צילום: מתוך אלבום פרטי)
אילן קרוטר ונוי ניר (צילום: מתוך אלבום פרטי)

"הרעיון נולד בעצם דרך חברנו, עידן פדלון, סטודנט במחלקה, הסובל מילדות משיתוק מוחין ונתקל בבעיה הזו לא פעם", אומרת ניר, "התופעה הזאת גורמת לאי נעימות רבה והיא בעצם עבירה פלילית. רצינו למצוא דרך שאנשים עם מוגבלות כמו עידן יוכלו להתגונן מפני חסימות כאלה. באמצעות הפיתוח שלנו, אדם עם מוגבלות יכול דעת בזמן אמת מה קורה ובמקרה של חסימה להחליט מה הוא עושה, אם הוא פונה למשטרה, מגיע לרכב וכדומה".

קרוטר הוסיף כי "האפליקציה מתעדת מקרי חסימה קודמים, על מנת שהמשתמש יוכל לעקוב אחריהם. בנוסף, ישנן מספר הגדרות למשתמש באפליקציה, כגון שליטה בעוצמת הקול של המערכת, ואפשרות לכבות התראות בסמארטפון אם המשתמש יבחר בכך".

השניים סיכמו: "אנחנו מקווים שבזכות ParkVision תופעת החסימות בשטחי ההפרדה של חניות הנכים תיפסק ושנצליח להעלות את המודעות בקרב כלל האוכלוסייה. אנחנו מקווים שגם ציבור האנשים עם צרכים מיוחדים ישתמשו במוצר שלנו וש- ParkVision יעזור להם לשפר את איכות החיים שלהם".

ראש המחלקה להנדסת תכנה ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, קמפוס אשדוד, ד"ר מרינה קניאז'נסקי הוסיפה: "זוהי מערכת חיונית בעלת פוטנציאל וחשיבות חברתית עצומה שיכולה לשפר את איכות החיים של אנשים עם צרכים מיוחדים. ההכשרה המולטי-דיסציפלינרית שאנו מקנים לסטודנטים שלנו במחלקה להנדסת תכנה ובכלל במכללה, נותנת להם יתרון משמעותי בתכנון ופיתוח מוצרים ופתרונות חדשניים לתועלת הציבור".