אתר החדשות CNN דיווח היום (חמישי) כי ארגון הטרור חיזבאללה איים על טארק ביטאר, השופט הלבנוני החוקר את הפיצוץ אדיר המימדים בנמל ביירות בשנה שעברה. 

לפי גורם המעורה בפרטים, שסיפר את הפרטים לאתר האמריקאי, ופיק ספא - גורם בכיר בארגון, העביר את האיום באמצעות איש קשר שהשופט הכיר וסמך עליו. המסר שהועבר לשופט היה מאוד ברור: "הגעת לנו עד כאן. אם זה לא ילך, אנחנו ניקח את התפקיד ממך".

בשנת 2019 הטילה ארה"ב סנקציות על ספא, והוא הואשם בכך ש"ניצל את נמלי לבנון ומעברי הגבול כדי להבריח סחורה מטעם חיזבאללה". שמו של ספא וחברים נוספים בארגון לא עלה במסגרת חקירת הפיצוץ. חיזבאללה לא מסר תגובה בנושא ל-CNN. 

מאז מינויו בפברואר השנה, פנה השופט, העומד בראש בית המשפט הפלילי בביירות, לבכירים פוליטים וביטחוניים בנושא הפיצוץ בביירות. השופט הראשון, שכיהן בתפקיד לפני ביטאר, הועזב לאחר ששני שרים לשעבר שנאשמו בפרשה הגישו בהצלחה בקשה לסלקו.

מוקד הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

במסגרת חקירתו של ביטאר היו מעורבים פוליטיקאים בעלי פרופיל גבוה, כולל שרים לשעבר, ראש מנגנון המודיעין המרכזי במדינה וראש הממשלה לשעבר חסן דיאב. הדבר הציב אתגר משפטי בפני האליטה השלטת בלבנון, אפשר לומר שהוא הגדול ביותר מזה עשרות שנים. דיאב הכחיש שוב ושוב את ההאשמות נגדו.

לרבים בצמרת השלטון, כולל פוליטיקאים, יש חסינות בחקירה מכוח חוקת לבנון, אך הקריאות להסיר את אותה החסינות לצורך חקירה זו הלכו וגברו עם הזמן.

עשרות חברי פרלמנט, כולל האגף הפרלמנטרי של חיזבאללה, עתרו להוציא את התיק מידיו של ביטאר ולהעביר אותו ל"מועצה שיפוטית", שלדברי פעילים ומומחים משפטיים תהיה לה השפעה רבה יותר.

כזכור, ב-4 באוגוסט 2020 אירע פיצוץ בנמל ביירות, בירת לבנון. כ-207 איש נהרגו באסון, למעלה מ־6,000 נפצעו, רבים נעדרו ונגרם נזק עצום לבירה הלבנונית.