היום (חמישי), ה-23 בספטמבר, יום השנה הלאומי במסגרתו מציינת ליטא את שואת העם היהודי, קיימו ממשלת ליטא, הקהילה היהודית וארגון מצעד החיים, טקס זיכרון לציון תחילת שואת יהודי ליטא ו-80 שנה לחיסולן של הקהילות היהודיות במזרח אירופה.

הטקס המרכזי התקיים בכיכר רודנינקו, שהייתה הגטו היהודי בתקופת השואה, ומשם יצא ברכבת מווילנה מצעד לכיוון קבר האחים בפונאר.  באירוע המרכזי השתתפו כ-10,000 איש, סטודנטים ומבוגרים, בהם גם מקהילות יהודיות ממדינות נוספות באירופה. מישל גור ארי, מנהל ״מצעד החיים באירופה״ השתתף בטקס ונשא דברים. 

בנוסף לאירוע המרכזי בווילנה הוזמן הציבור הרחב להתאסף לאורך המדינה היכן שהיו בעבר הקהילות היהודיות, לקיים טקסי זיכרון מקומיים לרבות הקראת שמותיהם של יהודים שנרצחו בשואה, כמחווה של זיכרון. המהלך לווה בשיעור זיכרון מיוחד על יהודי ליטא שהיו ונרצחו. 

ראש ממשלת ליטא, אִינְגְּרִידָה שִׁימוֹנִיטֶה, אמרה בטקס כי השואה היא לא רק טרגדיה יהודית אלא הייתה טרגדיה לכל הליטאים וכי טרגדיה כזו יכולה לחזור על עצמה: ״התפרצויות של אלימות, הסתה ושנאה לא חלפו מהעולם״. 

יהדות ליטא מנתה כ-200,000 יהודים טרום השואה, מתוכם כ-70,000 העיר הבירה וילנה, שם הוקם הגטו המרכזי. יהדות ליטא חוסלה כמעט כולה על ידי הנאצים בקיץ ובסתיו של 1941 באמצעות מה שמכונה ״השואה בכדורים״, רציחתם של יהודי מזרח אירופה בידי הנאצים ביריות וקבורתם בקברי אחים. בליטא לבדה חוסלו 200 קהילות יהודיות, כאשר אחד הסמלים הבולטים ביותר לשואת יהודי מזרח אירופה ובכלל הינו הטבח בפונאר אשר בפרברי וילנה בו נרצחו 70,000 יהודים.

על הטבח בפונאר נכתב אחד משירי השואה הידועים ביותר שנכתב כשיר ערש לילד שאביו נספה בשואה: "שֶׁקֶט, שֶׁקֶט, בְּנִי נַחְרִישָׁה! כָּאן צוֹמְחִים קְבָרִים,הַשּׂוֹנְאִים אוֹתָם נָטָעוּ פֹּה מֵעֲבָרִים. אל פּוֹנַאר דְּרָכִים יוֹבִילוּ, דררֶךְ אֵין לַחְזֹר, לבְלִי שׁוּב הָלַךְ לוֹ אַבָּא וְעִמּוֹ האור". 

יושב ראש מצעד החיים העולמי ד״ר שמואל רוזנמן מסר כי הוא רואה חשיבות רבה בציון הימים הלאומיים לשואת יהדות אירופה, וכי השואה שחיסלה קהילות יהודיות שלמות, פגעה קודם כל ביהודים אך גם במדינות עצמן שכן היהודים היו חלק בלתי נפרד מהן: ״ארגון מצעד החיים העולמי מקיים לאורך השנה מצעדים מקומיים במדינות בהן הצורר הנאצי פעל לחיסולן של הקהילות היהודיות כחלק מהפתרון הסופי. בליטא, שהיתה מרכז תרבות יהודית, היו חיים יהודיים עשירים שנגדעו באיבם. פונאר לצערינו הוא אחד מסמלי השואה המרכזיים ואני מברך את ממשלת ליטא על אירועי הזיכרון. ארגון מצעד החיים צועד בכל מקום בו נרצחו היהודים כדי להזכיר את שהיה וכדי לומר לעולם לא עוד״. 

חבר הפרלמנט הליטאי היהודי הוותיק (היחיד) עימנואל זינגר, שעומד בראש אגודת הידידות ליטא – ישראל, ויושב ראש הוועדה ההיסטורית, ממארגני האירועים מסר כי  הוא יזם את המצעד, שנקרא ״דרך הזיכרון״, יחד עם ארגון מצעד החיים כדי לציין את הרצח הברוטאלי של 94% מיהודי ליטא, שהיו בתקופה השואה כ-200 אלף במספר: ״יש בליטא יותר מ-200 קברי אחים ואנחנו צועדים היום ברבים מהמקומות האלה, היכן שהיהודים חיו ונרצחו. היום, ביום השנה לחיסול גטו וילנה (ה-23 ספטמבר) שהוא היום הלאומי בו ליטא מציינת את השואה, נצעד בהשתתפות אלפי בני נוער בווילנה, בפונאר, ובמקומות נוספים במדינה״.