אירוע יוצא דופן בעיראק: כ־300 מנהיגים שיעים וסונים נפגשו בסוף השבוע בכינוס בעיר ארביל, בירת חבל כורדיסטן, וקראו לארצם להצטרף ליוזמת הסכמי אברהם ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל.

המשתתפים הצהירו כי ייפגשו עם ישראלים, למרות החוק האוסר על קשרים בין עיראקים לישראלים. סאהר אל־טאי, המשמשת כראש מחלקת המחקר במשרד התרבות העיראקי, קראה את הצהרת הסיכום שבה נאמר: "כשם שהסכמים אלה הביאו ליחסים דיפלומטיים עם ישראל, גם אנחנו רוצים יחסים נורמליים איתה. לשום כוח, מקומי או זר, אין זכות למנוע קריאה זו".

עם זאת, ממשלת עיראק הצהירה כי הכינוס אינו חוקי ו"אינו מייצג את דעת הקהל בקרב תושבי הערים שהמשתתפים התיימרו לדבר בשמם". גם הנשיא ברהאם סאלח, שהוא כורדי, הצטרף לגינוי. ואילו המנהיג השיעי מוקטאדה סאדר קרא "לאסור את כל המשתתפים". 

מארגן הכינוס יוסף בראודה, יהודי יוצא עיראק, העומד בראש "המרכז לתקשורת שלום" שמושבו בארה"ב, אמר כי המשתתפים הם מנהיגי שבטים, אנשי צבא, אינטלקטואלים וסופרים, שהגיעו משישה מחוזות: בגדד, מוסול, סאלחדין, אל־ענבר, דיאלה ובבל.

המתכנסים גם שמעו בווידאו את דבריו של חמי פרס, העומד בראש מרכז פרס לשלום. ויסאם אל־הרדאן, שעמד בראש המיליציות הסוניות שתמכו בארה"ב במלחמתה באל־קאעידה, אמר: "אנו דורשים נורמליזציה וקשרים פנים אל פנים בין העמים והאנשים. עלינו לבחור בין כאוס ורודנות לחוק וסדר, שלום וקדמה". 

הגנרל אמיר אל־ג'אבורי, שהשתתף בנסיון הפוטש נגד סדאם חוסיין ב־1989, אמר: "על כל צאצאי אברהם מוטלת האחריות להשלים את הדרך שסלל לשלום בין הדתות".

השייח' ריסאן אל־חלבוסי ממחוז אל־ענבר ציין כי "נורמליזציה עם ישראל, כפי שעשו האמירויות ומרוקו, היא עכשיו כורח המציאות".

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לכינוס ואמר אתמול: "מאות אנשי ציבור עיראקים, סונים ושיעים התכנסו כדי לקרוא לשלום עם ישראל. זוהי קריאה שבאה מלמטה ולא מלמעלה. מהעם ולא מהממשלה. חשובה במיוחד ההכרה בעוול ההיסטורי שנעשה ליהודי עיראק. מדינת ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה".