שר התחבורה הבריטי, גרנט שאפס, טען היום כי "יש עוד המון דלק" במדינה כאשר הממשלה מנסה להתמודד עם הבהלה ההמונית שפרצה בימים האחרונים על רקע מחסור חריף בנהגי משאיות ומכליות שמאיים גם על ההיערכות לחג המולד.

איגוד ההובלות הבריטי התריע כי יש מחסור חמור של מאה אלף נהגים כתוצאה משילוב של סיבות שזכו לכינוי "קוקטייל של כאוס". על פי הארגון, אלפי נהגים זרים שעבדו בבריטניה שבו לארצות המוצא שלהם בשל חוסר הוודאות שיצר הברקזיט ובשל מגפת הקורונה. בנוסף, אלפי נהגים פורשים מדי שבוע, רבים מהם בשל הגיעם לגיל גמלאות.

בסוף השבוע, נרשמו תורים ארוכים של נהגים מבוהלים ליד תחנות הדלק אחרי שחברת BP סגרה כעשרים תחנות ועוד עשרות סבלו ממחסור, בעוד שקבוצת EG הודיעה כי היא מגבילה את רכישת הדלק ל-30 פאונד לכל לקוח. מפעילי אמבולנסים ושירותי סיוע לקשישים ולמוגבלים דיווחו כי הם נאלצו לצמצם את פעילותם בשל הקושי למלא דלק בכלי הרכב.

גם ספקי המזון ורשתות השיווק התריעו מפני מחסור במוצרים חיוניים והזהירו כי המצב עלול להשפיע על ההיערכות לעונת הקניות לקראת חג המולד. "אני די בטוח שכאשר נגיע לסוף ספטמבר וכעת נתחיל להסתכל על הצורך בעובדים עבור העומס של חג המולד, לא יהיו לנו מספיק עובדים זמינים", אמר איאן רייט, מנכ"ל הפדרציה למזון ולמשקאות.

שר התחבורה, גרנט שאפס, האשים היום כי מדובר במשבר "מלאכותי" בניסיון להביא כוח אדם זר שזול יותר מנהגים בריטים. הוא גם טען כי אין מחסור בדלק וקרא לנהגים למלא את כלי הרכב רק כשהם באמת צריכים. "צריך לדעת שיש שישה בתי זיקוק ו-47 מתקני אכסון ולכן יש המון דלק", אמר. "לכן חשוב שאנשים ימשיכו כרגיל וימלאו את הדלק רק כשצריך, ואז לא יהיו תורים ולא יהיה מחסור".

במקביל, הממשלה החליטה להעניק אישורי כניסה ל-5,000 נהגים זרים למשך שלושה חודשים ובנוסף להכניס 5,000 עובדים זרים לענף הלול. כמו כן, תחל תוכנית להכשרת 4,000 נהגים חדשים בבריטניה. עם זאת, בארגוני ההובלות וברשתות השיווק הביעו חשש כי הצעדים לא יספיקו מאחר שחסרים כמאה אלף נהגים. "יש מחסור בנהגים בכל אירופה", הודה מרקו דיגויה, מנהל התאחדות נהגי ההובלות באירופה. "אני לא בטוח כמה מהם באמת יגיעו לבריטניה".