מתחקיר ראשוני שבוצע היום (ראשון) בצה"ל עולה כי פציעת הקצין והלוחם מיחידת דובדבן במהלך ההיתקלות הלילית בגדה המערבית נגרמה בסבירות גבוהה מאש צה"ל. ההערכה היא כי למרות שהמחבל בבורקין היה זה שפתח באש ראשון, הוא לא פגע במפלג ובקשר וכל הקליעים שפגעו בהם הם מירי כוחותינו.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התייחס לאירועים ואמר כי יש כאן הישג משמעותי, "לילה עם סדרת סיכולים חשובה ביותר שמנעה להבנתנו פיגועים משמעותיים. אלו פיגועים שיכלו לצאת לירושלים, לנתניה, לתל אביב, לעפולה ולכל מקום אחר. זה הישג מודיעיני מבצעי וזה שיתוף פעולה יוצא מן הכלל של צה"ל, שב"כ, ימ"מ - יישר כוח לכולם".

"צריך לזכור ולהזכיר לכולנו שהסיכולים האלה מתבצעים עשרות פעמים מדי שבוע. זה מה שמייצר למדינת ישראל הגנה אבטחה וביטחון באזור יהודה ושומרון וזה לא רק באזור הזה", המשיך. 

לדבריו, יש פה מה לתחקר ומה ללמוד כמו כל פעילות מבצעית אבל דבר אחד ברור, "יש פה חתירה למגע ויש פה תוצאה מבצעית של פגיעה שסיכלה בצורה מאוד רצינית את הרשת הזו שפעלה בכל מרחב מנשה ובנימין. הלוחמים באירוע פעלו במקצועיות ובאומץ רב. מכאן אני שולח איחולי החלמה ללוחמים הפצועים מההיתקלות הלילה, נמשיך לפעול כל העת בכל זירה וגזרה, על מנת להבטיח הגנה לאזרחי מדינת ישראל".

הערכת המצב שקיים הרמטכל בחטיבה המרחבית מנשה, קרדיט דובר צה"ל

בתוך כך, מנהל האגף לטיפול נמרץ ברמב"ם, ד"ר ירון בר-לביא, עדכן על מצבם של הלוחמים הפצועים ומסר כי"השניים נותחו בהצלחה והם במצב קשה אך יציב, מורדמים ומונשמים. צפויים לעבור ניתוחים נוספים בימים הקרובים".

הוא הוסיף כי "שניהם הגיעו במצב לא יציב כתוצאה מפצעי יריה בגוף. נלקחו מיד לחדר ניתוח לצורך עצירת דימומים וטיפוח באברים פנימיים, אחד מהם נדרש אף בהמשך לניתוח נוסף. כרגע לא נשקפת כעת סכנה לחיים שלהם. פגשתי את המשפחות ועדכנתי אותן, כצפוי, הן במצב מאד קשה כרגע. מבחינה רגשית קשה להתמודד עם סיטואציה מפתיעה כזו. אנחנו נמצאים איתן כל הזמן עם אנשים מבית החולים וגם אנשים מהצבא".

בהמשך נמסר כי חל שיפור מסוים במצבם אך למרות שלא נשקפת להם סכנת חיים כאמור, מדובר בפגיעות קשות ושיקום ארוך.

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד איוש תא״ל יניב אלאלוף ביקרו היום את הפצועים בבית החולים "רמב"ם" בחיפה. "הבנים שלכם הם לוחמים גיבורים ואמיצים. בפעולה הנועזת שלהם בהיתקלות הלילה הם מנעו פיגוע והרג של אזרחי מדינת ישראל והצילו חיים", אמר אלאלוף.

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד איוש תא״ל יניב אלאלוף מבקרים את הפצועים (צילום: דובר צה''ל)
אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד איוש תא״ל יניב אלאלוף מבקרים את הפצועים (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך מסר מפקד חטמ"ר מנשה, אל"ם אריק מויאל, כי "הלילה כחלק ממבצע רחב היקף אל מול תשתיות טרור ברחבי יהודה ושומרון פעלו יחידות צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. בגזרת חטיבת מנשה סוכלו מספר מחבלים ונתפסו מספר מבוקשים שהיו חלק משמעותי מתשתית טרור זו. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולשלוח מכאן איחולי רפואה שלמה לפצועים ולמשפחותיהם".

לילה שהחזיר את הגדה המערבית שנים רבות לאחור

זה היה לילה שכמוהו כבר הרבה זמן לא זוכרים ביהודה ושומרון, ומאפיין את המציאות שהייתה בגדה לפני שנים רבות. לילות של קרבות במחנה הפליטים ג'נין בעקבות מעצרים צה"ליים, בעיקר במחנה הפליטים, אירעו בחודשים האחרונים.

אך מבצע מעצרים מורכב בחמש גזרות פעולה, כאשר בשתיים מהן, הכפרים הפלסטינים בידו ובורקין, התפתחו קרבות וחילופי ירי עם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס הוא נדיר הרבה יותר. על פי ההערכות, נהרגו במהלכו חמישה מחבלים, כאשר שניים מהם מתו כנראה כשהתעמתו עם כוחות הביטחון לאחר ביצוע המעצרים. 

המעקב אחר תשתית הטרור שתכננה לבצע פיגוע גדול התהדק בימים האחרונים, כאשר מעצרים של חשודים מהחמאס בשבועיים האחרונים הובילו לגל המעצרים אתמול, של תשית טרור שתכננה להוציא מספר פיגועים אל הפועל, בהם גם בטווח הזמן המיידי. 

חוליות המחבלים או המבוקשים הבודדים הקשורים לתשתית הטרור היו פזורים בלא פחות משישה יעדים שונים ברחבי יהודה שומרון, החל מהכפר בידו ליד רמאללה, הסמוך להר אדר, ועד קבטיה ובורוקין הסמוכות לג'נין, ונמצאות תחת אחריות חטיבת מנשה של צה"ל. כמו במקרים דומים בשנים האחרונות, החמאס בעזה היה זה שעמד מאחורי הכוונת החוליות והמימון שלה.

קצת לפני חצות ביצע כוח מסוערב של דובדבן מעצר של אחד המבוקשים בתוך העיר ג'נין לא הרחק ממחנה הפליטים, ככל הנראה בתחנת דלק. המחבל, שהופתע מאוד מהכוח שהסתער עליו, נכנע ללא קרב.

גם פעילות בקבטיה הסמוכה לג'נין הסתיימה ללא חילופי אש במעצר המבוקש. בהמשך הלילה, המעצרים הנוספים התפתחו כבר בצורה אחרת לחלוטין. לצד האירוע בו נפצעו לוחמי דובדבן בבורקין, המעצר המרכזי התרחש בבידו הסמוכה לרמאללה ונמצאת קרוב מאוד ליישוב הישראלי הר אדר. 

כוחות הימ"מ פשטו על מבנה בו היו שלושה מבוקשים של הזרוע הצבאית של חמאס שהתבצרו במבנה גם לאחר שכוחות הימ"מ כיתרו אותם. בסופו של דבר לאחר שהמחבלים לא נכנעו ופתחו באש לעבר הכוחות הם חוסלו על ידי לוחמי הימ"מ שחיסלו את שלושת המחבלים המבוקשים. אירוע שעבר ללא נפגעים בקרב כוחות הימ"מ. 

אחד מהמחבלים שירה בטווח קצר לעבר הכוחות נורה על ידי הלוחמים, גופתו והנשק מסוג קרלו שאיתו ביצע את הירי, הועברו לטיפול כוחות הביטחון. בנוסף רכב ובו מספר מחבלים ביצעו ירי לעבר לוחמי הימ"ס שהגיבו בירי, הרכב נעצר והמחבל שנהג ברכב נעצר לחקירת כוחות הביטחון.

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות של לוחמי הימ''מ ושב''כ בעיירה בידו (צילום: דוברות המשטרה)
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות של לוחמי הימ''מ ושב''כ בעיירה בידו (צילום: דוברות המשטרה)

ההיתקלות בה נפצעו שני החיילים, אירעה בכפר בורקין לפנות בוקר. מחבל פתח באש לעבר כוח דובדבן, ככל הנראה מחצר ביתו. שני הלוחמים, מפקד פלגה וקשר, נפצעו במהלכה, ובסבירות גבוהה כאמור, נפגעו מירי צה"לי שכוון לעבר החמוש.

התחקיר אומנם שלל זיהוי מוטעה של הקצין והקשר כמחבלים, אבל ככל הנראה בסיטואציה הקרבית שהתפתחה בחצר הבית ובמהומת חילופי האש בלילה, חלק מהקליעים שכוונו לעבר המחבל פגעו בשני הלוחמים.

בפיקוד המרכז יערכו תחקירים שיעסקו בזוויות הירי, מי ירה ובאיזה שלב, במצב שבו הלוחמים והמחבל היו סמוכים מאוד אחד לשני. המחבל עצמו, שהיה יעד למעצר בבורקין ופתח ראשון לעבר הלוחמים נפצע מאש הכוחות והועבר לטיפול רפואי כשהוא תחת שמירה.

אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות של לוחמי הימ''מ ושב''כ בעיירה בידו (צילום: דוברות המשטרה)
אמצעי לחימה שנמצאו במהלך פעילות של לוחמי הימ''מ ושב''כ בעיירה בידו (צילום: דוברות המשטרה)

מסוק של חיל האוויר פינה את שני הלוחמים לבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שפרמדיק בכיר וחובש שהיו עם הכוח טיפלו כבר מהשלב הראשון בפצועים תחת אש. 

הפרמדיק הפגין אומץ וקור רוח

‏בפיקוד המרכז שיבחו מאוד את פעולת הפרמדיק המנוסה שטיפל בפצועים תחת אש. בצה"ל סבורים כי הרמה המקצועית שהפגין הצילה את חיי הלוחמים וכל זאת בתנאים מאוד לא פשוטים בשטח.

‏גורמים צבאיים אמרו ל"מעריב" כי פעולה מסוג זה לא בהכרח מצדיקה צל"ש, שכן זה בדיוק מה שנדרש ברמה הערכית והמקצועית מפרמדיק מנוסה שיבצע בשטח תחת אש. יחד עם זאת הוסיפו הגורמים, כי המקצוענות, קור הרוח, האומץ והדיוק בטיפול שהפגין הפרמדיק היו מאוד מרשימים באיכותם.

לאחר ההתקלות, הגיעו לבורקין גם כוחות תגבור של הימ"ס במג"ב. גם לעברם נפתחה אש בכמה מוקדים בבורקין, והלוחמים השיבו באש ממנה נפצעו מספר חמושים פלסטינים, ונהרגו בין מחבל אחד שניים נוספים.

בצה"ל ציינו כי במהלך הפעילות הזו ובפעולות נוספות של דובדבן כמו המעצר המסוערב בג'נין, לצד המבצע של הימ"מ בבידו והימ"ס של מג"ב בגזרות נוספות, גילו הכוחות אומץ לב ורמה מקצועית גבוהה מאוד.

עוד הדגישו, כי הפעילות נגד תשתית הטרור לא הסתיימה וצפויים מעצרי נוספים בשטח, כאשר במערכת הביטחון מקווים כי חקירת המחבלים על ידי השב"כ תוביל לפריצת דרך נוספת.

במקביל לאירועים ביהודה ושומרון, גם מול רצועת עזה נערך צה"ל לאפשרות של ירי רקטות כהזדהות עם האירועים ביו"ש. בשנים האחרונות ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא שבדרך כלל מבצע ירי הזדהות מרצועת עזה, ולא חמאס שנגדו בוצעה הפעולה אתמול בלילה. ועדיין, העובדה שיש הרוג גם לג'יהאד האסלאמי לצד אפשרות של ביצוע ירי גם מצד גורמים בחמאס מחייבים לכל הפחות את צה"ל למוכנות גם כלפי אפשרות כזו.