אלוף תומר בר ימונה למפקד חיל האוויר הבא, כך נמסר הבוקר (שני) מדובר צה"ל. בראיון שהעניק למוסף עצמאות של מעריב, במאי 2019, הוא שוחח עם פרשננו הצבאי טל לב רם על ההתפתחויות הצבאיות בחזיתות השונות, בהן החזית הצפונית, וחשף עד כמה הכוחות היו קרובים לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. 

במהלך השיחה, אלוף בר ציין כי אפשר להגיע להכרעה ברורה מול חזבאללה. מדובר במסקנה שהסיק ממלחמת לבנון השנייה, בה נטל חלק כמפקד טייסת. הוא אמר שחיל האוויר לא יכול לפעול לבד, דרוש שילוב של כל כוחות צה”ל כדי ליצור מכפילי כוח. ככה, הוא משוכנע, יהיה קשה מאוד לעצור את צה”ל במלחמה הבאה.

"זו הייתה הפעם הראשונה שלמעשה חווינו פעולה צבאית של ארגון טרור", בר מסביר. "כמפקד טייסת, היה לי חסר מודיעין עמוק יותר של הכרת האויב: איפה אפשר לפגוע בו בעוצמה. במלחמת לבנון השנייה היינו טובים מבחינה טקטית, אבל היום אנחנו מבינים הרבה יותר טוב מה צריך לעשות מול ארגוני טרור בסדר גודל כזה. איך לפגוע בהם, אף על פי שהם מסתתרים באזורים מיושבים".

אלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
אלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך הראיון סיפק דוגמה מפתיעה ומרתקת - כאשר חשף כי נסראללה היה על הכוונת של הטייסת שלו במלחמת לבנון השנייה. טייסיו היו קרובים מאוד לבצע את המשימה שהוטלה עליהם. מדובר היה במשימת חיסול, לא מטרה מזדמנת. חיפשו את האיש. "רדפנו אחרי נסראללה בביירות בהרבה מאוד מקומות, עם חימושים מיוחדים, עם דברים שאז הופיעו לראשונה. אבל זה לא היה עד הסוף מבחינת הצירוף של המודיעין והאש איפה שהיינו צריכים. היינו קרובים. אני אישית טסתי עם הטייסת והייתי מעורב בזה. אתה תמיד נשאר עם התחושה שאם זה היה מצליח, היית יכול לשנות את המציאות".

הוא הבין שהייתם קרובים?
“כן, בוודאות כן”.

ניצחון בגזרה הצפונית, כאמור, יגיע לדעת בר רק משילוב אמיתי של כל הכוחות: התמרון היבשתי חיוני כבר בשלבים הראשונים של המלחמה. עמדה זו שונה לחלוטין ביחס לתוכניות שהציג חיל האוויר במלחמת לבנון השנייה. “מכת האש הראשונה שלנו במלחמה הבאה תהיה עוצמתית, בשילוב מודיעין”, הוא מסביר. “אם פעם חיל האוויר טען שקודם כל צריך להשיג עליונות אווירית, היום אנחנו מבינים שהכל צריך להתבצע יחד, בעצימות מאוד גבוהה”.

עד כמה המכה הזו תהיה חזקה? הרי גם חזבאללה משתפר מיום ליום.
“עוצמות אחרות לחלוטין ממה שהאויב חווה בלבנון השנייה. יש לצבא יכולת קטלנית. אנחנו מאמינים שנצליח לקזז את היכולת המשמעותית של הארגון לפגוע בנו, הרקטות. נהיה חזקים בהגנה, אבל נדע מהר מאוד להגיע אל האויב, להוציא אותו משיווי משקל. פשוט נפגע בו, בתשתיות שלו, באנשים שלו, בפיקוד שלו, בנכסים החשובים שלו. זה יהיה בסדרי גודל שעוד לא ראינו”.

בהמשך הראיון, סיפר הקצין הבכיר, שבאותה התקופה שימש כראש מטה חיל האוויר, כי אפשר להגיע לניצחון מובהק גם מול ארגון טרור דוגמת חיזבאללה. לדבריו, אין פתרון קסם בפעולה בודדת או במאמץ אחד, אבל בשילוב נכון אפשר לשנות את התמונה. "חשוב להבין: זו אינה מלחמה טוטאלית, זה לא תקיעת דגל על הבונקר של נסראללה וצילום שיעטר את כותרות העיתונים למחרת בבוקר", ציין.

איך נמנעים מפגיעה קשה באוכלוסייה אזרחית?
“תשתיות של חיזבאללה נמצאות בלב אזורים אורבניים, מאוכלסים מאוד. נעשה כל מה שאפשר כדי לעשות את ההפרדה, שהיא מאוד קשה. מסובך לדעת מי האויב שלך ומי לא. לפעמים הם במרחק של חדר או בתוך החדר עצמו”.

במערכת הביטחון לוקחים בחשבון שעימות עתידי עם חזבאללה יזלוג לגזרה הסורית. תא”ל בר מאמין ביכולת של צה”ל וחיל האוויר להתמודד עם האתגר הכפול. “מאז ומעולם חיל האוויר מתמודד בכמה חזיתות במקביל”, הוא אומר. “זה סוג של תעודת ביטוח למדינת ישראל”.

נוף רמת הגולן סמוך לגבול סוריה, ארכיון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
נוף רמת הגולן סמוך לגבול סוריה, ארכיון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

“אם סוריה תהיה בפנים, חיל האוויר ידע לפעול בצורה די מהירה", הוא אומר. "אנחנו מכינים את עצמנו לנטרל מה שצריך ולהשיג חופש פעולה בכל נקודת זמן בלחימה”.

גם כאשר יופעלו יכולות של רוסיה על אדמת סוריה? 
“אני רוצה להפריד את הרוסים. הם לא אויב שלנו, מדובר במעצמה שנמצאת באזור. בכל מצב של מלחמה באזור, אנחנו לא רואים מצב בו רוסיה מתערבת מצד אחד, ומהצד השני אנחנו לא פועלים נגדה. כל סוללה שתאיים על חופש הפעולה שלנו ועל היכולת למלא את המשימה יכולה למצוא את עצמה מותקפת. אנחנו פועלים כדי שלא יהיה חיזבאללה 2 בסוריה ולא מיליציות איראניות. עושים הכל כדי שלא תהיה נוכחות איראנית על אדמתה. הנחישות שאנחנו מפגינים בנושא עושה את שלה, אבל זה עדיין לא סוף הסיפור”.