בכירים בסוכנות הריגול האמריקאית ה-CIA במהלך ממשל טראמפ דנו באפשרות לחטוף ואף להתנקש במייסד ויקיליקס, העיתונאי ג'וליאן אסנאג', כך עולה מתחקיר שפורסם באתר Yahoo News. 

על פי התחקיר, הדיונים סביב אסאנג' התרחשו בשנת 2017, לאחר שברח ומצא מקלט בשגרירות אקוודור. ראש הסוכנות דאז, מייק פומפאו ובכירים נוספים, זעמו על הפרסום באתר ויקיליקס אודות מה שכונה 'כספת 7'-  סדרה של מסמכים שפירטו אודות הפעילות והיכולות של סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית לביצוע מעקב אלקטרוני ולוחמת סייבר. 

"פומפאו והנהגת ה-CIA היו נבוכים מאוד מפרסום 'כספת 7'", ציין גורם לשעבר במערך הביטחון הלאומי בממשל טרמאפ והוסיף, "הם רצו דם". מספר בכירים בסוכנות ובממשל הרחיקו לכת וביקשו לקבל גם אפשרויות להתנקש בחייו של אסנאג'. "הם היו חסרי גבולות", אמר גורם בכיר לשעבר במערך הלוחמה בטרור. 

עוד עולה, כי במהלך שהותו של אסאנג' בשגרירות אקוודור, בכירים במדינה הדרום אמריקאית פעלו להענקת מעמד של דיפלומט לאסנאג' כחלק המתוכנית להעבירו למוסקבה. בעקבות כך, ה-CIA נערך בין היתר לקרב יריות עם גורמים בקרמלין ברחובות לונדון, לפגוע במכוניתו של הדיפלומט הרוסי ואז לחטוף את אסאנג', ירי במטוס בו ישהה בדרכו למוסקבה. "חשבנו שהוא ינסה להימלט מהשגרירות כשהוא מתחבא בתוך עגלת כביסה. היו לנו כל מיני סיבות להאמין שהוא הולך לעזוב, נערכו לפעולה כמו בסרטים", אמר בכיר לשעבר בממשל.

כמו כן, ארה"ב החלה להציב סביב שגרירות אקוודור סוכנים סמויים, זאת על מנת לחסום אפשרות בריחה לרוסיה. "הסוכנים הוצבו ברדיוס של שלושה בלוקים, חלקם הוסבו כמנקי רחוב, שוטרים ומאבטחים", הוסיף הבכיר.  

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)


במקביל לכך, גורמים בבית הלבן הזהירו את טראמפ שפעולות שכאלה עלולות להוביל לתקרית בינלאומית ואף גרוע יותר. ככל שהוויכוח סביב האתר הלך והתעצם, כך גדל החלק בממשל האמריקאי שהסתייג מפעולותיו של הארגון. "חששנו שזה יביא להיחלשותה של ארצות הברית", טענו גורמים רשמיים. 

עורך דינו של אסאנג', עו"ד בארי פולק, אמר לאתר Yahoo News כי "כאזרח אמריקאי זה מקומם לחשוב שהממשלה שלנו תחשוב על חטיפה או רצח של אדם בלי שום הליך שיפוטי ורק כי היה בידיו מידע אמיתי. התקווה שלי שבתי המשפט בבריטניה יקבלו בעקבות תחקיר זה את ההחלטה שלא להסגירו לארה"ב". ה-CIA סירב להתייחס. 

כזכור, העיתונאי והאקטיביסט אינטרנטי אוסטרלי, הידוע גם כמייסד, הדובר והעורך הראשי של אתר "ויקיליקס", הפיץ בין היתר מסמכים מסווגים אודות המעורבות של ארצות הברית במלחמות בעיראק ובאפגניסטן, כמו גם פרסם הדלפות מהמברקים של הדיפלומטיים האמריקאיים.

קהילת המודיעין האמריקאית האשימה את אסאנג' בדוח לא-מסווג בינואר 2017 עם "ביטחון גבוה" ששיתף פעולה עם ממשלת רוסיה בפרסום המיילים הגנובים במסגרת ההתערבות הרוסית בבחירות.

ביוני 2012 הסתגר אסאנג' בשגרירות אקוודור בבריטניה. כחודשיים לאחר מכן, גורמי ממשל בריטיים איימו לפרוץ למתחם השגרירות כדי לתפסו, בעקבות כך הודיעה אקוודור כי היא מעניקה לו מקלט מדיני. הענקת המקלט מנעה ממשטרת בריטניה לעצור את אסאנג' כל עוד שהה במתחם השגרירות. 

ג'וליאן אסאנג' (צילום: רויטרס)
ג'וליאן אסאנג' (צילום: רויטרס)


באפריל 2019 לאחר שבע שנים שבהן קיבל מחסה בשגרירות אקוודור בלונדון ובעקבות פעילות מדינית של ארצות הברית הוסרה חסיונותו, ואסאנג' נעצר בידי משטרת בריטניה ונידון לחמישים ימי מאסר באשמת בהפרת תנאי השחרור בערבות ממערכת המשפט בשוודיה אשר ביקשו להסגירו בגין אישום של אונס.