עיתונאי המקורב למשמרות המהפכה איים היום (רביעי) כי לאיראן יש יכולת לשגר אלפי טילים לשטח אזרבייג'ן, בעוד שמשרד החוץ בטהרן יצא נגד היחסים הקרובים בין אזרבייג'ן לבין ישראל על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות השכנות.

חוסיין דלריאן, עיתונאי איראני שנחשב לשופר של משמרות המהפכה, פרסם הערב ציוץ בטוויטר שבו התייחס למלחמה אפשרית נגד אזרבייג'ן, על אף שמיהר להדגיש כי "זו רק השערה!".

"תארו לעצמכם שלהבת המלחמה נדלקת ואנחנו נלחמים עם אזרבייג'ן", כתב דלריאן, שצירף צילום של שיגור טיל איראני. "הרפובליקה האסלאמית יכולה לפגוע באלף מטרות מפתח עם דיוק של מטרים בודדים באמצעות אלף טילים בליסטיים ביום, וזה אומר מלחמה של יום אחד!".

הפוסט התוקפני הגיע יממה אחרי שדובר משרד החוץ בטהרן, סעיד חטיב-זאדה, הצהיר כי "הרפובליקה האסלאמית תנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הביטחון הלאומי שלה והיא לא תסבול את הנוכחות של המשטר הציוני בגבולותיה".

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, תהה על החלטת המשטר בטהרן לפתוח בימים האחרונים בתמרונים צבאיים חריגים בקרבת הגבול המשותף בין המדינות וכינה אותם "אירוע מפתיע מאוד". "כל מדינה יכולה לקיים תמרון צבאי בשטחה הטריטוריאלי, זו זכותם הריבונית. אבל למה כעת, ולמה בגבול שלנו?", תהה אלייב בריאיון לסוכנות הידיעות הטורקית.

"הצהרותיו של אלייב מפתיעות בגלל שהן מגיעות בתקופה שבה לטהרן ולבאקו יש יחסים טובים המבוססים על אמון הדדי ויש ערוצים רגילים שבהם הצדדים יכולים לדבר בדרג הגבוה ביותר", אמר חטיב-זאדה, שהגן על זכותה של איראן לבצע את התמרונים.

במקביל, מאמר מערכת בעיתון האיראני כיהאן, המזוהה עם המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, טען כי ארה"ב וישראל, יחד עם אזרבייג'ן וטורקיה, גיבשו מזימה נגד איראן ונגד רוסיה. "אנחנו לא רואים את זה בתור משחק שצריך להתעלם ממנו", כתב בעל הטור סאדוללה זאריי.

"הם צריכים לדעת ש'סבלנות של אחים' אינה צ'ק פתוח שניתן לארדואן ולאלייב". הוא גם הזהיר כי אזרבייג'ן היא "כוס קטנה" לעומת "הפיל" איראן.

המתיחות הנוכחית בין איראן לבין אזרבייג'ן פרצה אחרי שהרשויות בבאקו עצרו מוקדם יותר החודש שני נהגים איראנים שנכנסו מכיוון ארמניה לעבר מחוז נגורנו-קרבאך, שנה אחרי פרוץ המלחמה האחרונה בין אזרבייג'ן לבין ארמניה על האזור השנוי במחלוקת.

לטענת אלייב, עשרות משאיות איראניות עברו בכביש שמחבר את ארמניה לנגורנו-קרבאך, חלקן עם לוחיות מזויפות, וכי הרשויות בטהרן סירבו להפסיק על אף הבקשות החוזרות ועל אף הגברת האכיפה בגבול.