מערכת החינוך חזרה הבוקר (חמישי) לפעילות לאחר חופשת חג הסוכות, בצל החשש מעלייה בתחלואה עם חזרתם של מיליוני תלמידים לספסל הלימודים. יותר מ־100 אלף תלמידים המחויבים בבידוד לא יחזרו היום לבית הספר. מרביתם באו במגע עם חולה קורונה מאומת, וחלקם נדבקו בנגיף.

כתנאי לחזרתם למוסדות החינוך, כל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים עד כיתה ו' מחויבים להציג בדיקת קורונה שלילית - פרט לכ־150 אלף תלמידים הפטורים מחובה זאת, משום שהחלימו מקורונה בחצי השנה האחרונה. על ההורים לדווח על תוצאות הבדיקה בטופס דיגיטלי או ידני, שנשלח במהלך להורים במסרון ממשרד החינוך. לשם דיווח תוצאות הבדיקות, העלה משרד החינוך לפורטל שלו להורים טופס לדיווח מקוון.

מנתוני המשרד עולה, כי עד כה, קרוב ל-600 אלף הורים הצהירו במערכות המידע של משרד החינוך על ביצוע בדיקות האנטיגן. מתוכם, 530 תלמידים נמצאו מאומתים לקורונה, קרוב ל-40 אלף פטורי בדיקה. במשרד ציינו כי ערוץ דיווח נוסף הוא מילוי ידני של טופס והנתונים הללו מתייחסים רק לטופס הממוחשב.

במשרד החינוך עדכנו כי עד אתמול חולקו קרוב ל־80% מסך ערכות האנטיגן (מתוך כ־1.6 מיליון ערכות). החל מהשבוע הבא הפיילוט "כיתה ירוקה" של משרד החינוך יתרחב לעוד 300 בתי ספר. בסך הכל צפויים להידגם כ־80 אלף תלמידים. במסגרת התוכנית "מגן חינוך" בוצעו עד עתה קרוב לכ־10,000 דיגומים. במסגרת מבצע החיסונים המתבצעים בבתי הספר, הצטרפו עוד כ־4,000 כיתות שימשיכו ללמוד באופן פיזי בכיתות אף שהעיר שלהם היא אדומה. סך הכל חוסנו בבתי הספר קרוב ל־20 אלף תלמידים.

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, הצטרף לקריאות לביצוע בדיקות האנטיגן, והוסיף כי "עם זאת, אי אפשר להמשיך עם תקנות שהן לא מדויקות ושגורמות לבלבול ואי־אמון מצד ההורים. לא יכול להיות שאם הבטיחו לנו כיתה ירוקה באוגוסט – רק עכשיו עושים פיילוט. היה מספיק זמן ליישם את זה. לא יכול להיות שבעיר אדומה אם אין 70% מחוסנים – אי אפשר להשלים את זה בבדיקות, כמו בכל מקום אחר במדינה".
שיף הדגיש: "ברגע שהתקנות יהיו הגיוניות – יראו שההורים ישתפו פעולה. אם לא סומכים עליהם – אז שיבדקו שההורים באמת עושים את הבדיקות, ושלא רק יבקשו חובת דיווח".

עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, מברך על החזרה ללימודים וקורא להמשיך במבצע החיסונים: "אנו מצפים שמערכת החינוך תפעל לייעול שיטות הלמידה. מחובתנו לדאוג לכל אותם תלמידים מבודדים שנותרו ללא חלופה פדגוגית. התלמידים צריכים לשמור על ההנחיות בתוך בית הספר. לעטות מסיכה ולשמור על מרחקים, כדי לשמור על השגרה של כולנו. אני גם קורא לתלמידים להמשיך ולהתחסן".

אבי קמינסקי, יו״ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך בישראל, אמר ל"מעריב": "חבל שהדיון הציבורי עם החזרה ללימודים לא יעסוק בתלמידי ומורי ישראל, ברווחתם ובמצבם הנפשי והחברתי, אלא במי שהעביר בדיקה ומי לא. אני מצטרף לקריאה להתחסן או להיבדק. התקופה הקרובה מזמנת לנו נושאים רבים מעבר למגיפת הקורונה, שעלינו להידרש להם ולספק להם טיפול מהשורש לפעילותה התקינה של מערכת החינוך בישראל״.