חיוך מלא שיניים חשוב לא רק להרגשתנו הפנימית והחיצונית, לביטחון העצמי שלנו ולחיוכים שנקבל בחזרה מהחברה - השיניים הכרחיות לבריאותנו, ללעיסת המזון ולתהליך עיכול תקין. ואולם, עם השנים השיניים עוברות תהליך של שחיקה טבעית. גורמים שונים כגון עישון, היגיינת פה לקויה, נטייה גנטית למחלות חניכיים ואף תאונה או מכה, עלולים לגרום לאובדן השיניים, לנשירתן או לעקירתן.

בדורות הקודמים, במקרה של אובדן שיניים רבות, הפתרון האפשרי היה התקנת שיניים תותבות. השיניים התותבות היו נשלפות מהפה, וגרמו לא פעם לדלקות, קשיים בלעיסה, קושי בדיבור, ספיגת עצם, ולעתים עד כמה מביך, נפילת השיניים התותבות במהלך הדיבור. במילים באחרות - אי נוחות גדולה מאוד. 

היום, טכנולוגיות חדשניות מאפשרות לשקם את הפה באמצעות השתלת שיניים, ובשנים האחרונות ניתן אף לבצע עקירות, השתלת שתלים דנטליים והרכבת גשר קבוע ביום אחד. הטיפול מתאים למי שסובל מאובדן שיניים חלקי או מלא בעקבות עששת או מחלת חניכיים מתקדמת, ומספק פתרון מהיר עם זמן החלמה קצר. לאחר הטיפול התוצאה נראית טבעית ומאפשרת להחזיר את החיוך אל החיים. 

לפניה ישירה אל ד"ר ניצן שלזינגר, לחץ/י כאן

מי יכול לעבור את הליך השתלת השיניים המהיר, ומה כולל הליך השיקום?
השתלת השיניים המיידית מתאימה למגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים ולכל הגילאים, גם אם מדובר באובדן של מספר שיניים וגם אם יש צורך בהשתלת כלל הלסת. לאחר אבחון קצר, ניתן לקבוע את השיטה המתאימה לכל מצב ומצב.

עם התקדמות הטכנולוגיה, הליך השתלת השיניים עבר מהפך של ממש. בעבר, מדובר היה בהליך ממושך הכולל שיקום של מספר רב של חודשים. תחילה היה צורך לבצע את עקירת השיניים, ולהתקין שיניים תותבות זמניות. רק לאחר חודשיים-שלושה ניתן היה להתקין את השתלים הדנטליים ואז שוב לצאת עם תותבת נשלפת וכעבור שלושה חודשים עד חצי שנה ניתן היה להתחיל בשיקום הקבוע. הליך ארוך מסורבל וזמן ממושך עם תותבת.

היום ניתן לבצע ביום אחד את כל התהליכים הללו, ללא צורך בהמתנה, בהליך שנקרא "השתלה מידית והעמסה מידית". הכול מתבצע בעת ובעונה אחת - העקירה, התקנת השתלים הדנטליים והתקנת שיניים קבועות, כאשר את הגשר הקבוע והסופי מתקינים כעבור חצי שנה. כלומר, בתוך פרק זמן קצרצר של יום אחד אפשר לקבל בחזרה חיוך מלא שיניים קבועות.

מהי השתלת שיניים ממוחשבת ומהם יתרונותיה?
אחת השיטות המתקדמות, המדויקות והבטוחות בתחום השתלות השיניים היא השתלת שיניים ממוחשבת. 

השתלת שיניים ממוחשבת מאפשרת לתכנן מראש ובעצם להתחיל מהסוף. כלומר - ממקמים את השיניים בצורה האידיאלית לקבלת תוצאה פונקציונלית ואסתטית מיטבית ואז מתכננים את המיקום המדויק של השתלים שיתנו תמיכה מתאימה לגשר, כך שביום ביצוע ההליך עצמו השתלים הדנטליים יושתלו באופן מדויק ומהיר. 

להשתלת שיניים ממוחשבת יש יתרונות רבים: הופכת את הטיפול לקצר יותר, מדויק יותר ולעתים אף ללא צורך בתפרים, ריפוי מהיר יותר והפחתה גדולה מאוד של תופעות הלוואי. שיטה זו מתאימה למרבית המטופלים אשר מבקשים לבצע השתלה בעקבות אובדן שיניים.

מהי שיטת ALL ON 4-6 ולמי היא מתאימה?
במקרים שבהם חסרה עצם בחלק האחורי של הלסת - באזור השיניים הטוחנות, על מנת להשתיל שתלים דנטליים, יש צורך בבניית עצם - בלסת העליונה מבצעים הרמת סינוס, בלסת התחתונה בניית עצם, לאחר מכן יש להמתין עד לקליטת העצם 3-9 חודשים ורק אז להמשיך את השיקום.

בשיטת ALL ON 4-6 משקמים לסת שלמה על ידי 4-6 שתלים, ללא צורך בבניית עצם או הרמת סינוס. השיטה מבוססת על כך שהשתלים האחוריים מותקנים בהטיה - כך שכל גוף השתל הדנטלי נמצא בתוך עצם קיימת אבל ראש השתל נמצא באזור האחורי ונותן תמיכה לשיניים הטוחנות.

שיטה זו משתלבת בטכניקה של השתלת שיניים ביום אחד אצל מטופלים עם חוסר עצם באזור האחורי, מבלי הצורך לבצע בניית עצם או הרמת סינוס וללא צורך להמתין להיקלטות העצם.

יתרונות ALL ON 4-6: חוסך זמן המתנה לבניית העצם, הליך כירורגי פשוט יותר ולכן פחות תופעות לוואי של כאב, נפיחות, זיהומים ושטפי דם, מפחית עלויות. נותן פתרון לאותם מטופלים אשר אינם יכולים לבצע הרמת סינוס.

אם כן, ניתן לראות שבאמצעות הטכנולוגיות הקיימות ניתן לשקם את הפה בהליך קצר במקרים רבים. מעבר לכך, מחקרים רפואיים שבוצעו בעניין שיקום לאחר השתלות שיניים, מראים כי כאשר ההשתלה מבוצעת באופן נכון, השתלים מפוזרים בצורה מדויקת ונפח וצפיפות העצם נכונים - סיכויי ההצלחה של ההשתלה גבוהים ואינם שונים מסיכויי ההצלחה של השתלת שיניים שמתבצעת לאורך זמן ממושך יותר.

עליי לציין כי כמו בכל שיקום דנטלי קיימת חשיבות גדולה מאוד לבצע תחזוקה יומיומית מוקפדת הכוללת שימוש בעזרים לניקוי שיניים - מברשות מיוחדות, חוט דנטלי, שימוש בלחץ מים לניקוי ועוד, וכמו כן תחזוקה של ניקוי אבן כל 3-6 חודשים.

עם זאת חשוב לזכור כי הטיפול אינו מתאים לכל מקרה, ויש צורך לבצע אבחון CT כדי שרופא השיניים יוכל לבדוק את ההתאמה להליך זה ויקבע את שיטת הטיפול המתאימה ביותר.

ד"ר ניצן שלזינגר - רופא שיניים, מנהל את המרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה ומתמחה בהשתלות שיניים. הכתבה באדיבות פורטל הרפואה הפרטית beok.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.