"אחרי החגים יתחדש הכל", האמנם? משבר הקורונה בשילוב חופשות החגים האינסופיות, העבירו את כולנו טלטלה תעסוקתית לא פשוטה. חלקנו חוזרים לעבודה המוכרת אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות וחופשים, וחלקנו חוזרים לחפש עבודה לאחר תקופה שוממת בתחום. כיצד עושים זאת? איך עוברים מאנרגיות של חופש, משפחה, חגים וחברים - לאלו של חיפוש וחזרה לעבודה, ולאווירה שיש בה מן הנחמה של חזרה לשגרה אך גם הרבה כאוס ומתח? הנה מספר טיפים וצעדים שיעזרו לחזור לעניינים.

חיפוש עבודה אפקטיבי ואיכותי מורכב מ-3 מסלולים עיקריים - זיהוי המשרות המתאימות, מציאת הערוצים בהם הן מפורסמות ושיווק עצמי. במהלך החיפוש יש לעבוד במקביל בכל שלושת המסלולים.

1. זיהוי המשרות המתאימות

בעולם עבודה דינמי, הגדרות התפקידים משתנות תדיר. התפקיד שאותו מחפשים יכול 'להתחפש' לתפקיד אחר עם הגדרת תפקיד שונה. כדי להבין מה בדיוק מחפשים, יש לעבור על התפקידים הקודמים בקורות חיינו, לפרק אותם לפרטי פרטים, לשלוף מילות מפתח משמעותיות ולחפש את המשרות על פי מילות המפתח. בחיפוש עצמו כדאי להשתמש בגוגל כמובן, במנועי חיפוש מוכווני משרות (דוגמת indeed) ובאתרי דרושים. לאחר שזוהתה איך מוגדרת המשרה שמחפשים על כל נגזרותיה, ניתן לעבור לשלב הבא.

2. מציאת הערוצים בהן מפורסמות המשרות הרלוונטיות

ישנה קשת רחבה של ערוצי גיוס - רשתות חברתיות, אתרי דרושים (גנריים וייעודיים לתחומים מסוימים), מאגרי חברות, עמודי משרות באתרים של חברות ואתרי מגייסים (חברות השמה, הד האנטרים ומגייסים פרילנסרים) ועוד. סביר להניח שבתחומים שונים יבלטו ערוצים שונים. כדאי לברור מבין הערוצים את המקומות שבהם נמצאות המשרות הרלוונטיות ובמקביל לתחזק את הערוץ השלישי.

3. שיווק עצמי

במקביל לאיתור המשרות ופניה אל המגייסים, שיווק העצמי הוא מסלול הכרחי נוסף. בזכות הרשתות החברתיות, ניתן להנכיח עצמנו ולשווק את יכולותינו מול מגייסים פוטנציאליים. ברשתות החברתיות אפשר לשתף מהידע המקצועי (בין אם אלו חומרים שכתבנו או שיתופים של חומרים שכתבו אחרים באותו תחום העיסוק), להשתתף בדיונים על כך בקבוצות רלוונטיות ולהציג את ה'אני המקצועי' בכל הפלטפורמות. לשיווק העצמי בתקופת החיפוש ישנה חשיבות עצומה: היא קריטית גם בשל העובדה שמגייסים יכולים לזהות אותנו ולפנות אלינו; וגם משום שלאחר שקורות החיים התקבלו והמגייסים יחפשו אותנו ברשת - הם ימצאו שם את הפרסונה המקצועית שלנו.

מאיה רענן (צילום: באדיבות עמותת נטע)
מאיה רענן (צילום: באדיבות עמותת נטע)

היערכות לחיפוש (או מה בעצם צריכים להכין בערכת החיפוש)

  • קורות חיים מדויקים ומותאמים למשרות אליהם מכוונים.
  • איתור ערוצי חיפוש ושמירתם (אתרי דרושים, מנועי חיפוש וקבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות).
  • "ניקוי" הפרופילים העצמיים ברשתות חברתיות רלוונטיות והפיכתם למקצועיים.
  • עריכת רישום של חברות וארגונים פוטנציאליים ומעקב אחר עמודי המשרות באתריהם.
  • הכנת "נאום מעלית" - מספר מילים המתארות מי אנחנו, מה אנו מחפשים ומה הערך המוסף המקצועי שאנחנו מביאים.
  • הבנה מעמיקה של "סיפור הקריירה" שלנו. 

חזרה לעבודה אחרי החגים

אם חוזרים לעבודה אחרי החגים, בוודאי נתנדנד בין הרצון לחזור לשגרה ובין חוסר הרצון לחזור לכאוס שמחכה במקום העבודה אחרי חודשים לא רציפים (חופשות הקיץ ולאחריהן החגים). 

הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם החזרה לשגרה היא בתכנון. ממש כמו בחיפוש עבודה - תכנון וסדר מקלים מאוד על החזרה לעבודה. אז איך עושים זאת נכון?

  • לקחת את היום הראשון של החזרה, ולעבור בו על כל הפרויקטים העכשוויים. לערוך רשימות של כל המשימות העבודה שהחלו לפני ובמהלך החודשים האחרונים, ולעשות סדר ורשימת תיעדופים עוד לפני שהסביבה המקצועית תדרוש תשובות.
  • אם יש מעלינו מנהלים, לא לחכות שיבקשו הסברים על העשייה ומצב הפרויקטים. מוטב להקדים תרופה למכה ולהכין דיווח מסודר, וכך להקל עליהם לדווח למנהלים שמעליהם.
  • מנהלים? היו סבלניים. זכרו שהעובדים חוזרים לעבודה אחרי תקופה מקוטעת, ואפשרו להם להיכנס לעניינים בהדרגתיות ובנחת.
  • והעיקר - קחו נשימה עמוקה, ונקווה כולנו לחזרה לשגרה מלאה, שלווה ונטולת בידודים.

הכותבת היא יועצת תעסוקה ומנהלת תוכן בעמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה