אחת ממכוניות המנהלים בגרסת פרימיום הפופולרית באירופה, ב.מ.וו סדרה 3, הגיעה אלינו ארצה, עם מערכת הנעה PHEV, פלאג אין הייבריד, מערכת הנעה היברידית הכוללת מנוע חשמלי קטן יחסית, עם טווח נסיעה חשמלי מצומצם, ואפשרות טעינה חוזרת. בתחילה שווקה בישראל בגרסה יקרה וחזקה יותר - 330e, עם הספק גבוה יותר, אבזור נוחות ובטיחות רב יותר, ומחיר שמתחיל ב־315 אלף שקל, וכעת משווקת אצלנו “גרסת כניסה" לסדרה 3 פלאג אין הייבריד, במחיר נגיש יותר, ב.מ.וו 320e, ברמת אבזור אחת, במחיר 293 אלף שקל.

כשהתחלתי לכתוב את המבחן הזה, רציתי לזעום קצת, “לצעוק על הנייר" שבמדינה מתוקנת, עם מסים נמוכים יותר, ב.מ.וו סדרה 3 פלאג אין הייבריד, הייתה אמורה להיות “המשפחתית האידיאלית", אבל אז קפצתי לאתרים אירופיים לראות כמה השכנים הקרובים־רחוקים שלנו משלמים על התענוג הזה, והמספרים לא ממש רחוקים. חשבתי שאראה מספרים אחרים, נמוכים יותר.

קצת פרטים טכניים - מערכת ההנעה של ב.מ.וו 320e כוללת את מנוע הבנזין המוכר, בנפח 2.0 ליטר, ארבעה צילינדרים, עם הספק של 163 כ"ס (184 כ"ס בדגם e330) בשילוב מנוע חשמלי בהספק של 113 כ"ס (זהה לדגם e330). יחד מפיקים השניים הספק כולל של 204 כ"ס, ומומנט מרבי של 35.7 קג"מ. ההנעה היא אחורית, תיבת ההילוכים אוטומטית Steptronic עם 8 הילוכים, וההאצה מהמקום ל־100 קמ"ש, אורכת 7.6 שניות. בפועל, על הכביש, יש ל־320e הרבה כוח זמין ומיידי. לא מדובר בהאצות מטריפות חושים, אבל הרכב הזה זריז, מספק האצות ביניים מהירות, הישבן שלו יוצא בפניות (כיף!), והמהירות המרבית שלו תשתלב היטב באוטובאן (225 קמ"ש).

קיבולת סוללת הליתיום־יון היא 12 קוט"ש, המספקת טווח נסיעה חשמלי ריאלי של 45 ק"מ, ונסיעה עד 140 קמ"ש, באמצעות המנוע החשמלי. טעינה ביתית מלאה (0־100%) של הסוללה תארך עד 6 שעות, וטעינה מלאה בעמדת טעינה עד 3.5 שעות.

מה שמעודד במערכת ההנעה ההיברידית של 320e, ושל דגמים היברידיים נטענים וחשמליים אחרים של המותג, הוא מערכת אחזור האנרגיה, “רגנרציה", שמייצרת אנרגיה מחודשת לסוללה מעצם ההאטות והבלימות בנסיעה, ובאופן יעיל ומובהק, במצב נהיגה היברידי, מייצרת לנהג טווח נסיעה “חשמלי" נוסף. אל תטעו, לא בכל רכב פלאג אין הייבריד זה עובד באופן כל כך יעיל. העובדה הזו מעודדת, ומספקת נקודת זכות לדגם הזה, מול מכוניות פלאג אין הייבריד אחרות “שיודעות" בעיקר לכלות את הטווח, ולייצר חרדת טווח גם ביציאה לנסיעות קצרות.

ב־320e יש מספר מצבי נהיגה: “היברידי", מצב נהיגה המשלב את שני המנועים, באופן אוטומטי, על פי הנסיעה ותנאי הדרך. המצב ההיברידי מחולק לשתי אפשרויות, “אקו פרו", שיחסוך לכם יותר בצריכת החשמל או דלק, ומצב “נורמל". מצב נהיגה נוסף הוא מצב חשמלי, שבו הרכב נוסע רק בעזרת המנוע החשמלי, ומתג חשוב נוסף תמצאו סביב ידית ההילוכים, כפתור “שמירה על הסוללה", מערכת ששומרת על האנרגיה החשמלית. על המתג הזה כדאי ללחוץ כשיוצאים מהעיר ורוצים לנהוג בצורה יותר משוחררת, בעזרת מנוע הבנזין, ובלי לחסל את טווח הנסיעה החשמלי.

320e משווק ברמת אבזור M Design, רמת גימור טובה מספיק, אך צנועה בהשוואה לרמות האבזור הגדושות בגרסאות 330e, שמתפרסות עד ל־395 אלף שקל. בתא הנוסעים (האלגנטי והמרשים) חבילת עיצוב M SPORT, הכוללת מושבים מחומרים דמויי עור בגוונים בהירים, הגה עטוי עור, גימורים כהים מבריקים, גימורי אלומיניום סביב החלונות וחלונות כהים לנוסעים מאחור.

יש תאורת אווירה שמוסיפה המון ל... אווירה, עם שישה גוונים לבחירה. תאורה חיצונית מרשימה, אותה תאורת “וולקאם לייטס" שמקבלת את פני הנהג וגם נפרדת ממנו ביציאה מהרכב. יש תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור, אך היא אינה אדפטיבית, “עוקבת פנייה", ואינה כוללת מערכת בקרת אלומה גבוהה, אותה מערכת ששולטת על אורות גבוהים בנסיעה, למניעת סנוור משתמשי דרך אחרים בכביש.

עוד מורגש: חסרונם של פד טעינה לנייד, שלא קיים בדגם, שיפטרים מאחורי ההגה להעברת הילוכים ידנית, שיש ב־330e, כמו גם חסרונה של בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור לנוסעים מאחור. מאחור, במקום של יציאת האוורור, יש תא אחסון קטן שמתאים להנחת הנייד. מבחוץ, חישוקי 18 אינץ' נאים, וסאן־רוף, לשמחתנו.

דגמי ה־PHEV של הסדרה 3 מאבדים נפח יקר של 100 ליטר מתא המטען (375 ליטר), שגם צורתו יעילה פחות, בשל הימצאותה של הסוללה תחת הרכב. ישנה מדרגה בתוך התא שמפריעה בטעינת הקניות השבועיות מהסופר. צריך להנדס את השקיות פנימה, במקום פשוט להניח אותן. מאידך, מרווח הפנים בתא הנהג והנוסעים לא נפגם בשל המערכת ההיברידית, ולשמחת כל יושבי הרכב, יש מרווח ראש וברכיים בריא. שימו לב לכך שאם שלושה מבוגרים יישבו מאחור, הנוסע האמצעי יצטרך להסתדר עם פחות מקום לכפות הרגליים שלו.

מערכת המולטימדיה במרכז תא הנהג, כוללת מסך מגע בגודל 10.25 אינץ', עם שליטה גם על ידי פקדים חיצוניים, ושליטה קולית באנגלית. לוח המחוונים דיגיטלי, נאה מאוד ועמוס מעט, אך הצלחתי להגיע לנתונים שרציתי.

יהיה מוגזם לכתוב שמערכות הבידור, השמע והטכנולוגיה בכלל בב.מ.וו הן אינטואיטיביות ונוחות לתפעול. להצליח לאתר את כל ההגדרות והכיוונים האפשריים שהדגם הזה מציע, לנהג ולנוסע, זה בגדר משימה בלתי אפשרית. מי שרוכש דגם ב.מ.וו מודרני חייב לקבל הדרכה על הרכב, כדי להצליח למצות מחצית מהאפשרויות הטכנולוגיות המצויות בו. הנדסת האנוש של ב.מ.וו, על אף קיומן של המון מערכות זו לצד זו, טובה.

320e, גרסת הכניסה לסדרה 3 פלאג אין הייבריד, אומנם כבדה יותר, אבל זריזה מספיק, בזכות מערכת הנעה היברידית חזקה. זו לא גרסה ספורטיבית בשום אופן, אין בה בלמים ספורטיביים או מתלים ספורטיביים או מערכת היגוי ספורטיבית. את כל אלה תוכלו למצוא ב־330e ברמת האבזור הגבוהה. 320e הוא רכב מנהלים נוח, משכך היטב את פגמי הכביש, שקט ומהנה לנהיגה. ההאצות בו חלקות כמו גם הבלימות, ההגה טוב ומתקשר, והרכב מספק אחיזה טובה (הסוללה החשמלית ממוקמת במרכז רצפת הרכב, זה מצוין למרכז הכובד), גם אם תנסו לאתגר אותו בעיקולים ובפניות. איטום הרעשים טוב, כראוי למותג היוקרתי, עם כניסת רעשי כביש קלים בנסיעה בינעירונית. רכב מנהלים מושלם למשפחה (או למנהל).

כדגם כניסה עם מחיר נגיש יותר, חבילת מערכות הבטיחות המתקדמות טובה, אך אינה כוללת מספר מערכות חיוניות, כמו שליטה על אורות גבוהים ונמוכים, זיהוי תמרורים, התרעה על עייפות הנהג, התרעה למניעת שכחת ילדים ומערכות ייחודיות, כמו התרעה מפני התנגשות צדית הכוללת התערבות אוטונומית ומערכת סיוע לנהג בתמרוני חירום.

השורה התחתונה: ב.מ.וו הצליחה לייצר עוד גרסה טובה לסדרה 3 שלה. גם עם משקל עודף של 200 ק"ג, בשל הסוללה החשמלית. גרסת פתיחה לדגם עם הנעה היברידית נטענת, שמאפשרת נסיעה יומיומית קצרה מהבית לעבודה ובחזרה, על חשמל בלבד, ובלי יותר מדי מניירות ספורטיביות. ל־320e יש הלוק, הסמל וה־feel הנכון. דינמיות, פלוס נתוני פתיחה “ירוקים", שעושים אותה רלוונטית לתקופה. המחיר? נוח יותר. שוב, תלוי את מי שואלים. 