החל מיום ראשון הקרוב צפוי לפקוע תוקפו של התו הירוק הנוכחי. בעלי תו ירוק יצטרכו להזין באפליקציה "רמזור" את פרטיהם האישיים ולקבל תו ירוק חדש, שיינתן רק למחוסנים במנה השלישית או למי שחוסנו במנה השנייה לפני פחות מחצי שנה. גם מי שהחלימו בחצי השנה האחרונה יוכלו לקבל תו ירוק עדכני. 

לפי נתוני משרד הבריאות, בעקבות המהלך צפויים לאבד את הזכאות יותר ממיליון וחצי ישראלים שטרם חוסנו במנה השלישית. מי שיבוא במגע עם מאומת יידרש לבידוד מלא. עובדים במערכות הבריאות והחינוך, במשרדי ממשלה, עיריות וכו' יידרשו להציג שתי בדיקות בשבוע.

ההחלטה גורמת לזעם בקרב אזרחים ובעלי עסקים. אחת מהם היא דבורה יזדי מחיפה, שטוענת: "לא סביר לחייב את כלל הציבור להתחסן פעם אחר פעם. הבנתי שחיסנו אותנו בשתי המנות הראשונות, אבל לחייב לחסן במנה נוספת זהו צעד לא מידתי. אנחנו כבר מבינים איך לחיות עם הקורונה, וחייבים לתת לי את זכות הבחירה להחליט אם להתחסן או לא. לנעול אותי בבית ולהודיע שאני לא יכולה ללכת כמעט לשום מקום בלי התעודה הזו – זה לקחת לי את זכות הבחירה".

כמו יזדי, ישראלים רבים נוספים בוחרים שלא להתחסן במנה השלישית. לפי נתוני משרד הבריאות, הישראלים הצעירים יותר פחות נענים לקריאה להתחסן שוב. בקרב בני ה־90 ומעלה כבר חוסנו 67%. בקרב בני ה־80־89 חוסנו 76%, בקרב בני ה־70־79 חוסנו כ־80%. בקרב בני ה־20־29 חוסנו כ־32% בלבד. כדי לעודד התחסנות פרסם אמש משרד הבריאות נתונים המוכיחים כי שיעור תופעות הלוואי בקרב מתחסנים הוא מזערי, וגם אלו לרוב חולפות לאחר זמן קצר.

עסקים כגון מועדוני ספורט, תרבות ובידור יידרשו לסרוק בכניסה את הברקוד החדש של בעלי התו הירוק ולא יהיה די בהצגתו. במשטרה מתכוונים להדק את האכיפה על העסקים באמצעות קנסות גבוהים, ובמקרים של עבירות חוזרות מסתכנים בעלי העסקים בשלילת הרישיון.
הוחלט כי עד ליום שלישי הקרוב יפעלו השוטרים האמונים על אכיפת התקנות במתכונת של הסברה וירשמו למפירים את התקנות אזהרות בלבד.

לאחר מכן יוטלו קנסות. כמו כן יופעל אמצעי המכונה "הסכמון": מבודדים יקבלו מהמשטרה מסרון שלחיצה עליו תהווה הסכמה מצדם לאיתור מקומם באותו רגע. כך ניתן יהיה לוודא שהם נמצאים במקום הבידוד ותיחסך הגעה של שוטר לבדוק אם אכן כך.

העובדה שכל כך הרבה ישראלים צפויים לאבד את התו הירוק כבר בשבוע הבא מלחיצה את בעלי העסקים החוששים לפרנסתם. קרן שתוי, מנכ"לית קבוצת הולמס פלייס, כבר פנתה אל ראש הממשלה נפתלי בנט. "החלת התו הירוק רק למתחסנים במנה השלישית והחלתו באופן מלא זה מהלך שיפגע קשות בבריאות הציבור", היא טוענת.

לילי שלום, בעלת בית מאפה בתל אביב, תוקפת בכנסת את תקנות הקורונה החדשות. צילום: ערוץ הכנסת



"נכון למועד זה, קרוב ל־50% מחברי מועדוני הכושר ברחבי הארץ לא יוכלו להתאמן. השלמת החיסון במנה השלישית לוקחת זמן. חלון ההזדמנויות לאוכלוסייה הצעירה בעיקרה קטן במיוחד בגלל החגים, ויעבור זמן עד שאחוזים גבוהים מהאוכלוסייה יקבלו את המנה השלישית".

סוגיית ביטול התו הירוק למחוסנים בשתי מנות בלבד צפויה להגיע גם לערכאות משפטיות. מחוסנים בשתי מנות צפויים לעתור לבג"ץ כבר בימים הקרובים, אם כי הסיכוי שבג"ץ יתערב הוא קלוש. בג"ץ כבר דחה פעם אחר פעם את העתירות נגד מדיניות הממשלה בעניין מדיניות החיסונים והתו הירוק ונימק את החלטותיו לא להתערב במחלוקת בכך שהממשלה אינה חורגת מסמכויותיה.

גם בקרב אנשי המקצוע אין תמימות דעים בעניין ההחלטה לאשר תו ירוק רק למתחסנים במנה השלישית. כמאה אנשי רפואה ומדע שלחו מכתב לשר הבריאות ניצן הורוביץ וטענו: "משמעות הדברים היא שממשלת ישראל תשלול מאזרחיה, בני 16 עד 65, שורה של זכויות יסוד חוקתיות ובהן חופש התנועה, חופש העיסוק ועוד, וזאת כאשר לדעת מומחי ה־FDA אין לכך כל הצדקה רפואית עניינית".

ההחלטה לשלול את התו הירוק ממי שלא יתחסן בזריקת דחף אינה החלטה רפואית כי אם החלטה בעלת גוון פוליטי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית, אשר דינה בטלות", הוסיפו.