לקראת השביתה במעונות היום: היום (ראשון) החלה השביתה, הבלתי-מוגבלת בזמן, במעונות היום המסובסדים. כ-6,500 מטפלות שנאבקות נגד מחסור בכוח אדם ותנאי שכר נמוכים בהשוואה לגנים עירוניים, משתתפות בצעדת מחאה שיצאה מככר רבין בתל אביב וזועקות לשרת הכלכלה ח"כ אורנה ברביבאי ושר האוצר ח"כ אביגדור ליברמן: "לא נסכים שיתייחסו אלינו כשקופות - דורשות פתיחה מידית במו"מ". אל המטפלות הצטרפו הורים שזעקו: "ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן מוכנים לנהל מו״מ עם החמאס, אבל מסרבים לנהל מו״מ עם מטפלות שמרוויחות 5,000 שקל בחודש". בשל הצעדה נחסמו לתנועה בת"א הרחובות דוד המלך, ויצמן, שאול המלך ואבן גבירול.

יו"ר אמונה ליאורה מינקה שמשתתפת במחאה אמרה כי "אנחנו במשבר ענק. הבקשות שלנו לקיים משא ומתן לא נענו. שמחנו לשמוע שהנושא עלה על סדר היום הציבורי בממשלה החדשה אך בפועל הכאוס רק התעצם. זרוע העבודה עברה לאחרונה למשרד הכלכלה ומינואר תעבור למשרד החינוך אך רק בתחום הפדגוגי וכל זה מייצר רק כאוס גדול יותר. והכי גרוע, שבתוך משחק הכיסאות בין לוקחי האחריות אף אחד לא מדבר איתנו. המשבר בשיאו. מעולם לא היה המצב כל כך חמור. אנחנו מפעילים מעונות עם צוות מסור, אנחנו יודעים את העבודה ואוהבים את הילדים אך לא יכולים להמשיך כך".

היא הוסיפה כי "יש מחסור עצום בכוח אדם וזה לא מאפשר לנו להפעיל את המעונות באופן שמבטיח טיפול מיטבי לילדים. יש לנו פערי שכר בלתי סבירים בין המטפלות-מחנכות שלנו לבין הסייעות בגני הילדים. הוצגו מסמכים ומחקרים ומעשים אין. גם בתקציב הנוכחי אין התייחסות לכך. משבר הקורונה רק העצים את המשבר. מתפרסמים כל יום מתווים לגנים לבתי הספר או לתיכונים אך לנו אין בכלל מתווה. כנראה שבממשלה חושבים שילדים נולדים בגיל 3. צר לנו לאכזב אתכם אך הילדים שלנו לא נולדים בגיל 3 וחובה על הממשלה לייצר מתווה ישים ואחראי להפעלת מעונות היום".

יור נעמת, חגית פאר, אמרה כי "הציבור לא קונה עוד את הספינים של האוצר- לא נאפשר להם לרוץ לאיום המידי שלהם ולהעלות את שכר הלימוד שמשלמים ההורים - בושה וחרפה. התקציב צריך להגיע מתקציב המדינה בלבד".

מחאת המטפלות וההורים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המטפלות וההורים (צילום: אבשלום ששוני)

היא הוסיפה כי "עשרות אלפי הורים ופעוטות יושבים בבית כי מדינת ישראל אטומה למצוקתם, כי משרד האוצר מסרב להכיר בילדיהם - מבחינת משרד האוצר ילדים נולדים בגיל 3. הציבור לא קונה עוד את הספינים של האוצר- לא נאפשר להם לרוץ לאיום המידי שלהם ולהעלות את שכר הלימוד שמשלמים ההורים - בושה וחרפה. התקציב צריך להגיע מתקציב המדינה בלבד. העובדות שלנו שבחרו במקצוע שאין ערכי ממנו נאלצות לא לגמור את החודש, לעבוד בשכר המינימום במקרה הטוב ואם זה לא מספיק- לקבל כתף קרה מהמדינה שזורקת אותן מכל המדרגות. אין אף פעם זמן טוב לשביתה - אבל אם לא עכשיו, פשוט לא יהיו מעונות מפוקחים בישראל. זו הסיבה שרבים מההורים איתנו במאבק הצודק הזה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה למחאה כי "צר לנו שויצו ונעמת החליטו לנצל באופן ציני את הורי ילדי המעונות ולנקוט בשביתה, שכן ידוע להם כי השינויים המבוקשים דורשים עבודת מטה מעמיקה שיכולה להתבצע רק לאחר העברת התחום לאחריות משרד החינוך בעוד כמה חודשים. יש לציין כי מדרישות הארגונים תתחייב העלאה משמעותית של התעריף שמשלמים ההורים, ולכן יש לבחון זאת לעומק, בשיתוף כלל הארגונים המפעילים מעונות מפוקחים, בטרם קבלת החלטה סופית. 

הדבר הוסבר לארגונים בדיון שקיים עימם משרד האוצר לפני כשבוע וחצי, ושצפוי להימשך גם בשבוע הקרוב. משרד האוצר ישמח לקיים שיח בנושא, בשיתוף כלל הארגונים, וזאת לאחר העברת התחום למשרד החינוך ולאחר הבנת כלל המשמעויות הנגזרות מהשינויים המבוקשים".

כ-70 אלף פעוטות עד גיל 3 בכ-700 מעונות יום נמצאים מהבוקר ללא מסגרת בשל השביתה ללא הגבלת זמן שהחלה הבוקר במעונות נעמת, ויצו, אמונה ונשי חירות. 50 אלף פעוטות במסגרות החרדיות ושל החברה למתנ"סים כן הולכים למסגרות, שאינן כפופות למשרד הכלכלה והעבודה תומכות בשביתה.

16 אלף עובדות מועסקות במעונות היום המפוקחים, שיצאו לשביתה ומהווים מסגרת לכרבע מהפעוטות עד גיל 3 בישראל, כ-120 אלף פעוטות, לכרבע מיליון הורים שיושפעו ישירות מהשביתה. "הממשלה כופה עלינו לפתוח בשביתה, בסירובה לנהל איתנו משא ומתן. ממשלת ישראל מתנערת מאחריות על החינוך לגיל הרך ומזניחה אותו", אמרו במטה המאבק, והדגישו כי מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך ופערי השכר המשמעותיים, ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי. 

כ-6,500 מטפלות והורים מפגינים (צילום: אבשלום ששוני)
כ-6,500 מטפלות והורים מפגינים (צילום: אבשלום ששוני)

ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד גיל שש עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד שלוש עומדת על 0.2%, כמחצית מהממוצע במדינות המפותחות. משרד החינוך העריך בעבר כי על מנת להשוות את היחס האמור, נדרשת השקעה נוספת של כ- כ-1.4 מילארד שקלים בשנה, סכום שמשרד האוצר רחוק מנכונות להשקיע בתחום.

אלא שמול האוצר, לא עומד נכון להיום משרד המייצג את הגיל הרך, משום שמשרד החינוך אמור לקבל רק מחודש ינואר הקרוב את האחריות המקצועית, מחוייבת המציאות, לשכבת הגיל 0-3. מנגד, במשרד הכלכלה מגלגלים את הכדור לאוצר, ובאוצר מנסים למשוך זמן עד העברת האחריות על המעונות למשרד החינוך. התוצאה היא השביתה הכללית שתצא מחר לדרך.

לצד ארגוני מעונות היום; ויצו, נעמ"ת, נשי חירות ואמונה, שהתריעו על השביתה לפני מספר שבועות, הצטרפו לשביתה גם מעונות בפיקוח במגזר הערבי של עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום הפרוסים בכל רחבי הארץ ורשת החינוך נאות מרגלית. החברה למתנ"סים וארגונים במגזר החרדי הודיעו על תמיכה מלאה במטפלות מארגונים אחרים, אך המעונות שאותם הם מפעילים יישארו פתוחים.

המטפלות, מחנכות וראשי ארגוני מעונות היום, קראו: "בגלל ממשלת ישראל, עוד 12 שעות מתחילה שביתה ללא הגבלת זמן שתפגע בעשרות אלפי ילדים. ראש הממשלה בנט ושר אוצר ליברמן שמסכימים לנהל מו״מ עם החמאס, מסרבים לנהל מו״מ עם המטפלות שמרוויחות 5,000 שקלים בחודש וקורסות תחת העומס". עוד הוסיפו כי "הפגיעה בהורים, בילדים ובמשק הישראלי היא בגלל סירוב הממשלה לשבת עם המטפלות למו״מ. אנו קוראים לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לכנס מו"מ עוד הערב".