ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון בנושא המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. בדיון השתתפו שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ.

ח"כ סילמן אמרה בפתח הדיון: "קרוב לשנתיים אני פועלת באופן אישי ומקדמת אותוס בחודשים האחרונים אני מבקרת מדי שבוע - בעיקר בלילות במחלקות המיון בבתי החולים ברחבי הארץ, ופוגשת מאות מתמחים, שומעת אותם, משוחחת איתם ובעיקר רואה את המסירות והאהבה הגדולה שלהם למטופלים. אני מאמינה וכך גם אפעל יחד עם חבריי - בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותנו  - שנצא מכאן היום בעז״ה עם בשורות משמעותיות בנושא קיצור התורנויות".

השרה ברביבאי המשיכה: "אילו היינו בעולם ללא אילוצים ויכולנו להגדיר היקף עבודה סביר ביחס של בין עבודה ומנוחה זה היה נהדר, אבל זה לא המצב, גם ביחס לכמות המתמחים שיש לנו אם היו תקנים ללא הגבלה. יש מורכבויות רבות וויכוחים רבים, עד כדי שכמעט מפתה להגיד שהעניין הוא בלתי פתיר ולהאריך את הצו כמו שהוא. זה מה שהיה לאורך שנים, אני החלטתי שזה בלתי סביר. המתווה הנוכחי מצומצם אבל הוא התחלה חשובה ואני נחושה לצאת לדרך, קוראת למשרדי האוצר והבריאות לא לשים מגבלות להצעה – לא על היקף המחלקות בפריפריה ולא על תאריך התחילה".

שר הבריאות הורוביץ אמר: "אנחנו באירוע היסטורי. במשך שנים הממשלה לא נגעה בסיפור הזה, כולם ברחו מזה כמו מאש. יש ויכוחים בין כל הגורמים השונים. שמנו קץ לעניין הזה ואמרנו - הרכבת יצאה מהתחנה, אנחנו הולכים למהלך לקיצור תורנויות ומה שהיה הוא לא שיהיה. הקצנו ב-2022 כמעט 40 מיליון ש"ח לצורך קיצור התורנויות. אבל צריך לדון עדיין בפרטים. אנחנו רוצים לעשות מהלך שלא יאריך את ההתמחות הארוכה גם כך, וגם לא רוצים לפגוע בשכר המתמחים או באיכות הכשרתם. שהמתמחה יקבל את הידע שעליו לקבל ושיתעסק במה שחשוב ולא במסביב.

"לכן נכניס עוד כוח עזר וכוח אדם אדמיניסטרטיבי שיסייע לוודא שהשעות שבהן המתמחה מתעסק ברפואה עצמה לא יפחתו. יש כאן עניינים רבים למשא ומתן מורכב ולכן הגישה של השרה לפיה- "אני מקצרת, תסתדרו" בעייתית. צריך לתת זמן ללבן את הדברים. הבהילות הזאת תביא למצב שנתחיל משהו ולא נוכל ליישם אותו. אנחנו רוצים לעשות את הדבר הזה בשכל".

הדיון בוועדת הבריאות על קיצור התורנויות (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הדיון בוועדת הבריאות על קיצור התורנויות (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוסיף: "צריך לצאת לדרך ולקצר את תורנויות המתמחים ואנחנו נחושים לבצע את המהלך. התבססנו הרבה על הוועדה של הר"י שיצרה בסיס של שינוי כדי לייצר תוכנית מעשית. הודינו לשרה ברביבאי על הנחישות שלה ואנחנו רוצים לעשות זאת בצורה מושכלת וכזאת שלא תכשיל את התוכנית שהצלחתה תלויה בהרבה גורמים בהם תקציבים ומספר הרופאים הזמינים לנו. התוכנית צריכה להפוך את המתמחים למומחים בכל תחום ותחום ויש גם את נושא השכר. היו מדינות שיצאו למהלך כזה וחזרו אחורה ואנחנו רוצים ללכת קדימה. לכן הבנו שצריך ללכת בצעדים קטנים יותר, שהסיכוי שלהם להצליח יותר גדול".

כזכור, השרה ברביבאי פרסמה בחמישי את טיוטת היתר היקף שעות העסקת מתמחים ברפואה. ההיתר יפחית תחילה את שעות העבודה למתמחים בפריפריה מהיקף של 26 שעות כיום להיקף של 18 שעות עבודה ויוגבל לעד שש תורנויות בחודש. 

המתווה המוצע יתחיל בעשרה בתי חולים בפריפריה כפי שהומלץ ע"י משרד הבריאות (למעט התמחות במקצועות כירורגיים) ויורחב באופן מדורג בחמש השנים הקרובות לכלל המתמחים בארץ. במקביל תבוצע עבודת מטה ע"י משרדי הבריאות, האוצר והר"י כדי לקדם את עקרונות היישום על היבטיו השונים.