מגרד מאוד: מיליוני ישראלים כבר התחסנו במנת הבוסטר, מנת החיסון השלישית נגד נגיף הקורונה, ועדיין מאות אלפים רבים שזכאים לקבל מנה זו מתמהמהים, ככל הנראה בשל חוסר בתורים או פחד מתופעות הלוואי. אחת מהתופעות השכיחות היא גירודים באזור הזריקה בזרוע, או כאב באזור דקירת המחט. מה עושים עם תופעת הלוואי הזו? הרופא המומחה של 103FM, פרופ' רפי קרסו, ענה לאחד המאזינים בתוכניתו השבועית.

המאזין, בן 37, שטוען שמזה מספר חודשים הוא סובל מגירודים בכל הגוף שמתגברים בלילה. לאחר התייעצות עם מספר רופאים, הומלץ לו על טיפול פוטותרפיה, שקרסו הסביר שאת תוצאותיו ניתן לראות רק "אחרי כמה טיפולים". לאחר מכן התעניין המאזין האם יש קשר בין זריקת החיסון לסימפטום הטורדני. הרופא המומחה השיב: "יכול להיות שכן ויכול להיות שלא, אבל אם זו הייתה תופעה מקובלת או שקשורה לחיסון אני הייתי מניח שהייתי שומע עליה יותר".

"אתן דוגמה", המשיך קרסו. "הרבה נשים מתארות שבחודשים הראשונים לאחר החיסון המחזור שלהן יותר חזק. יש להן יותר דימומים וכאבים, וזה מופיע בכמות יחסית גדולה אחרי החיסונים. אם הייתה עולה אישה ואומרת 'יש לי דימום מסיבי גם לא בזמן מחזור, אלא אחרי החיסון' ותשאל 'יכול להיות קשר או לא'? אני אגיד לה שיש דיווחים על שכיחות יותר גדולה של דימומים אחרי החיסון. אנחנו לא יודעים מדוע זה. אבל בספרות לא ראינו תופעות של גרד חצי שנה או שנה או כמה חודשים לאחר החיסון כתוצאה ממנו".

גירוד, גרדת (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
גירוד, גרדת (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"רפואה זה לא מדע מדויק", המשיך הפרופסור. "סביר להניח שזה לא קשור, והנחת העבודה שלנו צריכה להיות שזה לא קשור. כי אם זה קשור - אין לי מה לעשות, תסבול ותחיה". המאזין שיתף שעתה הוא חושש לבצע חיסון שלישי בעקבות הגירוד המעיק: "אין דילמה", ענה לו הרופא. "יש לך גירוד, הוא ימשיך, זה לא קשור. לא הייתי מהסס. גירוד יכול להיות מסיבות שונות, האם החלפת סבון כביסה, האם קנית בגדים חדשים, האם עברת דירה או הבאת עציץ הביתה, האם התחלת לקחת כדור או תוסף מזון חדש. כל אלה יכולים להיות קשורים".

"הדבר היחיד זה או משהו של רגישות למזון, או משהו שיותר רגשי או נפשי", סיכם הרופא." פוטותרפיה עוזרת לנגעים בעור, לפעמים גורמת לעקצוץ קצת בעור - אבל תנסה. אין לך מה להפסיד, זה טיפול טוב שאינו מזיק".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM