קבינט הקורונה התכנס הערב (ראשון) לראשונה מזה כחודש. עם תום הדיון, הממשלה פרסמה את ההחלטות החדשות שהתקבלו, לפיהן אכיפת התו הירוק תחל בעוד ארבעה ימים, יום ה', השבעה באוקטובר. כחלק מההחלטות, מוזיאונים וספריות עירוניות הוחרגו מההחלטה. השרים התפזרו ללא שנערכה הצבעה על החרגת מסעדות ואטרקציות בשטח פתוח.

בדיון הציגו גורמי המקצוע לראש הממשלה והשרים תמונת מצב ממוקדת למצב הקורונה בישראל, בדגש על התחלואה בחברה הערבית והיקפי ההתחסנות בה. בהתאם, הוצגה תכנית פעולה בנושא.

במהלך הדיון, השרים התמקדו בשלושה דברים: הצגת תמונת מצב, מגמות ונתונים לשרים, דיון חשיבה בנוגע לאופן שבו יש לתמרץ את מי שלא קיבל בוסטר לעשות זאת, ודיון והצבעה נוספת על ברקוד בעסקים לסריקת תו ירוק, הצבעה שהופסקה ביום שישי האחרון, לדרישתו של השר זאב אלקין.

בפתח הדיון, אמר ראש הממשלה, נפתלי בנט: "החדשות טובות - התחלנו לבלום את הדלתא. אבל דווקא עכשיו מסוכן להרפות. כשהנגיף מתחיל בנסיגה - אסור לנו לתת לו להתאושש".

"צריך להמשיך לנהל את המצב באופן הדוק, לא לשדר לציבור שמורידים מסכות אלא להיפך. אני מרגיש שבימים האחרונים הציבור מתחיל להבין את המדיניות שהממשלה הזאת מובילה, בעקביות, מאז התפרצות הדלתא: ישראל פתוחה, ככל האפשר, כלכלה פתוחה, ככל האפשר, מסה של בדיקות, מסה של חיסונים ובוסטרים, ניהול הדוק ודינמי של המצב ואחריות אישית של האזרחים", הוסיף. 

לדבריו, המשימה הקרובה והדחופה ביותר היא לסיים כמה שיותר מהר עם הבידודים ההמוניים בבתי הספר בקרוב. "הילדים צריכים להיות בבית הספר, לא בזום ולא בבידודים שאינם נחוצים. ההורים צריכים להיות מסוגלים לצאת לעבודה ומשפחות זקוקות ליציבות, לדעת מה קורה איתן מחר בבוקר".

"לכן, למדנו ברצינות מה עושים בבריטניה, בגרמניה, בארה"ב. אני אומר פה בצורה ברורה - הבידודים ההמוניים במערכת החינוך צריכים להסתיים כמה שיותר מהר. כרגע אנחנו מכינים תשתית של מיליוני בדיקות אנטיגן שיאפשרו את זה. אנחנו נעקוב אחרי הפיילוט והפיילוטים הנוספים שהתחילו בימים האחרונים, ונקבל החלטה בקרוב", המשיך.

בנט הוסיף כי "ניערך גם לווריאנט שעוד לא קיים, מה שאנחנו מכנים 'אומגה', או וריאנט עוקף חיסון, שזה התרחיש הרע מכל. אבל גם במצב הזה אנחנו כמדינה לא סוגרים את הבסטה, אנחנו צריכים לדעת להתנהל. הכל יכול לקרות. וכמובן, אנחנו ממשיכים לדאוג שהמחסנים שלנו יישארו מלאים, ושיש מלאי רציף של חיסונים ותרופות".

"העבודה היא טובה מאוד. אני רוצה לברך את אנשי מערכת הבריאות שעומדים בחזית יום יום, בבתי החולים, בקופות החולים, במשרד עצמו, ובכלל את כל האנשים שמעורבים מכל משרדי הממשלה השונים. זו באמת מערכה רב-מימדית ונדמה לי שאנחנו רואים עכשיו את האור בקצה המנהרה", סיכם.

במהלך הדיון המליץ משרד הבריאות לשרי הקבינט לעבור בתוך שבוע מתו ירוק לתו סגול אלא אם תהיה עלייה בתחלואה בשורה של תחומים - אטרקציות ומסעדות בחוץ וחדרי כושר ומסעדות. בתוך כך, בהיבט של מדיניות בידוד ילדים שהיו במגע עם ילד מאומת המשרד המליץ על בחינה בהתאם לתוצאת הפיילוט של הכיתה הירוקה. 

בתוך כך, מגבלות נוספות לא תעלנה להצבעה, זאת על רקע עמדתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, לפיה אין צורך בהן בשלב זה. 

בנוסף, הוצג במהלך הדיון דוח של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים את מצב תחלואת הקורונה בישראל, לפיו מתחזקת הירידה בתחלואה בכל המגזרים בהתאם להערכות המוקדמות.

מהדוח עולה כי שילוב של עדכון תוקף התו ירוק יחד עם הרחבת מבצע מנות הדחף צפויים להוביל להמשך הירידה גם בהינתן פתיחה של בתי הספר. כמו כן, הירידה בתחלואה צפויה להוביל לירידה משמעותית בנטל הבידודים גם במימוש המדיניות הנוכחית. לצד זאת, הדוח מדגיש כי נשמר פער גדול בתחלואה בין מחוסנים עם בוסטר למחוסנים שאינם בתוקף ולא מחוסנים.

עוד עולה מהדוח כי "כל עוד נותר חלק משמעותי באוכלוסייה שאינו עם חיסון בתוקף, תישמר תחלואה ויש חשש מהתפרצות. לאור זאת יש יתרון בגיבוש שיטת ניטור להמשך השנה, שיכולה להתבסס על ביצוע בדיקות אנטיגן עיתיות".

כזכור, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר בראיון לכאן ב' כי לאור הירידה בתחלואה, המשרד לא ידרוש הטלת מגבלות: "אנחנו בתחילה של היציאה מהגל הרביעי, עוד יש כברת דרך לעבור. אני יותר אופטימי, מספר המאומתים ממשיך לרדת, מקדם ההדבקה נמוך. לאור הירידה בתחלואה לא נבוא עם דרישות להחמרה. מה שרצינו בשבועות האחרונים הופך לפחות רלוונטי".