ב־10 באוקטובר יצוין יום בריאות הנפש העולמי. השחקן אלי פיניש מוביל את הקמפיין #מדברים_עם_המתבגרים, של אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש, תחת הכותרת "אולי פשוט נתקשר באמת עם הילדים שלנו?".

הקמפיין של אנוש מזמין את ההורים ליצור שיח פתוח עם המתבגרים ולברר איך הם מרגישים באמת. במיוחד בשנה האחרונה, ילדים ובני נוער רבים חוו אתגרים נפשיים ורגשיים. הקורונה, סגירת בתי הספר, ואחר כך המצב הביטחוני, הטילים והאלימות בתוך הערים רק הגבירו את המצוקה הנפשית וגם תופעות כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה והתמכרות למסכים בקרב המתבגרים.

מסקר שיזמה השנה עמותת אנוש עולה כי אחד מכל שני צעירים דיווח שמצבו הנפשי התדרדר בשנה האחרונה. כמו כן, כל צעיר רביעי בישראל פנה או שקל לפנות לסיוע נפשי, אבל 45% מהצעירים לא פנו לטיפול בשל מחירו הגבוה. בעמותת אנוש מציינים כי מחקרים מוכיחים שהתייחסות להתמודדויות רגשיות יכולה להקל ולמנוע בעיות נפשיות בעתיד.

בקמפיין מוצג מצב שבו הורה מתקשר עם הבת שלו באמצעות אפליקציה, שלכאורה נועדה לשפר את התקשורת עם המתבגרים, במקום פשוט להיות איתה בקשר בלתי אמצעי.

בעקבות תקלה באפליקציה הדמיונית, שעוקבת אחר הציונים והיומן של הילדים, עולה השאלה - "אולי פשוט נתקשר באמת עם הילדים שלנו?", ובהמשך, ההצעה: "עמותת אנוש מזמינה אתכם לשים לב למתבגרים ולברר איך הם מרגישים באמת. היכנסו לאתר העמותה אם אתם רוצים לדעת איך".

הקמפיין, שיועלה ברשתות החברתיות ובאתר האינטרנט של אנוש, ילווה בעצות להורים כיצד ליצור שיח עם המתבגרים: מתעניינים ושואלים, מקשיבים, נמנעים משפה שיפוטית ומהטפה, ממתינים עם עצות מיידיות, לא מפחיתים מעוצמת הרגש באמירות כמו "יהיה בסדר", ובמידת הצורך - פונים לעזרת אנשי מקצוע.

ד״ר צבי פישל, יו״ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, אומר ל"מעריב": "אירוע כמו מגיפה עולמית מערער את כל מנגנוני ההתמודדות שלנו, ומביא למגוון הפרעות פסיכיאטריות. התחזית שלנו, שלפיה 10% מהאוכלוסייה יזדקקו לטיפול נפשי עקב הקורונה - מתאמתת, והמספרים אפילו מכפילים תחזית זו. אסור לנו להזניח את הרכיב הנפשי של המגיפה. לרכיב זה אין חיסון ואין זריקת דחף. אנו רואים עלייה בדיכאון, בחרדה, בשימוש בסמים ובאלכוהול, במתח ואלימות. חייבים לעבות את המענה של מערכת בריאות הנפש כדי למנוע ולמזער נזקים".

אנוש מפעילה את מרכזי "הדספייס", הפועלים במטרה לסייע לצעירים וצעירות בגילאי 12־25 החווים משבר נפשי. במרכזים מוענק לצעירים טיפול פסיכולוגי קצר מועד ופרטני, וישנן הדרכות הורים וקבוצות פרונטליות ומקוונות. בישראל קיימים מרכזים בבת ים ובירושלים ויש גם שירות אונליין e-headspace, המאפשר טיפול מרחוק.

הטיפול מותאם לכל אחד שחווה תקופה קשה בחייו, למשל בשל בעיות חברתיות בבית הספר, דיכאון ועוד, וסיוע באתגרים וקשיים - החל משלב ההתבגרות ועד להשתלבות בחברה לאחר השירות הצבאי והלימודים.