משרד הבריאות הודיע אתמול כי חיסוני השפעת הגיעו לישראל ולקופות החולים - וקרא לציבור להתחסן. לדברי המשרד, בחורף 2021־2022 ישראל צפויה להתמודד עם תחלואה מקבילה של קורונה ושפעת עונתית. עם זאת, במשרד מדגישים כי לא ניתן לצפות את חומרתה של תחלואת השפעת בחורף זה.

בהודעה שפרסמו כתבו: "משרד הבריאות ומערכת הבריאות ממליצים להתחסן נגד נגיף השפעת. נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה - דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה ואף למקרי מוות. מתן חיסונים נגד שפעת הוא המענה הטוב ביותר להגנה על האוכלוסייה מפני המחלה".

עוד ציינו בהודעה כי "השפעת עלולה להיות קשה גם אצל אנשים ללא מחלות רקע, ולכן ההמלצה היא לחסן את כל האוכלוסייה מגיל שישה חודשים ומעלה, כאשר ראשונים בקדימות ובסדרי העדיפות הם קבוצות סיכון, כגון אנשים עם מחלות כרוניות, בני 50 ומעלה, נשים הרות וילדים עד גיל 5".

על פי הנתונים שפורסמו, השנה הוזמנו בישראל 4 מיליון מנות חיסון, המאפשרות כיסוי של כ־44% מהאוכלוסייה. החיסונים נגד שפעת מצויים בקופות החולים וניתנים על ידי כל קופה למבוטחיה עד תום המלאי. דגש נוסף הוא שאין מניעה להתחסן נגד שפעת וקורונה במקביל.

בחודשי הקיץ הנוכחי הייתה עלייה חריגה ובלתי צפויה בזיהומים נשימתיים האופייניים לחודשי החורף, עם עומס משמעותי על המרפאות, חדרי המיון ומחלקות האשפוז, בדומה למתרחש בחודשי החורף. תופעה זו אינה ייחודית לישראל, והיא דווחה גם ברחבי העולם.

לדברי ד"ר בת שבע גוטסמן, מומחית למחלות זיהומיות ויועצת למחלות זיהומית בשירותי בריאות כללית, "אנו מגיעים לתקופת החורף בעיצומו של גל רביעי תחת וריאנט הדלתא המידבק הרבה יותר, מספר המאומתים היומי גבוה, המשק פועל, מערכת החינוך נפתחה כסדרה וענף התיירות שב לפעול – כל אלה תנאים סבירים להפצת שפעת בארץ ובעולם.

"לנוכח תמונת מצב זו, ההמלצה היא להתחסן לשפעת כדי למנוע תחלואה צולבת של שפעת וקורונה, וגם למנוע עומסים על מערכת הבריאות".