מושב החורף של הכנסת, שצפוי להיות סוער וחם על רקע המחלוקות החריפות בין הקואליציה לאופוזיציה, נפתח היום (שני) בישיבת מליאה חגיגית במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. בתום הישיבה החגיגית עלתה להצבעה הצעת אי אמון נגד הממשלה מטעם הליכו, וזו נפלה כאשר הצביעו בעדה 44 ח"כים מול 56 מתנגדים.

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא את נאום רה"מ המסורתי, אך כבר מתחילתו הופרע הנאום על ידי חברי הכנסת מהאופוזיציה, מה שהוביל את יו"ר הכנסת להרחיק מהמליאה את ח"כ אמסלם ואת חברת הכנסת דיסטל-אטבריאן שהטיחה לעבר רה"מ: "אתה הדבר הכי גרוע שקרה למדינה".

בנט: "הממשלה הזאת הושבעה לפני 113 ימים , ימים מלאי עבודה. רבים מתחומי הפעילות של המדינה היו מכוסים בשכבת אבק של הזנחה. שנתיים של חוסר מעש של דחיינות, ניוון, החל מהרגעין האיראני, מחירי הדיור, ועד לפקקים. במשך שנתיים הכל עמד מלכת, בזמן שאנחנו היינו עסוקים במערכות בחירות ובמגפה אחת. שלושה חודשים וחצי עברו בסך הכל מאז התחלנו ורק אפשר לראות מעבר לאווירה העניינית ולשיתוף הפעולה - תוצאות".

"אנחנו בולמים את הדלתא, בלי יום אחד של סגר. מדינת ישראל פתוחה, דבר שפעם היה מובן מאליו כבר לא מובן מאליו, את החגים חגגנו פתוחים - על אף נבואות הזעם", הוסיף בנט, בזמן שחברי האופוזיציה ממשיכים להטיח לעבור האשמות, מה שהוביל את ח"כ לוי להרחיק מהמליאה את ח"כ מאי גולן.

רה"מ: "כל אחד משרי הממשלה וחברי הקואליציה נלחם בשיניים על פרנסת אזרחי ישראל, פרנסה זה קודש. נלחמנו והצלחנו . התחלנו לטפל בצורה מערכתית סוף סוף באלימות במגזר הערבי.נחזיר גם את המשילות לנגב. מה שהוזנח במשך שנים, שהפך לאקס טריטרויה של מדינת ישראל בלי חוק, אנחנו מטפלים עכשיו בנחישות. אנו סוללים את הדרך עבור בעלי עסקים קטנים שהוזנחו, חבריי העצמאיים, אתם כבר לא אזרחים סוג ב'".

"הצמיחה בעלייה, הגרעון מצטמצם מהר מהצפוי, האבטלה יורדת. אלו עובדות. מדינת ישראל חזקה והכיוון הוא טוב. אנחנו מחזקים את מעמדנו ברחבי העולם, היחסים עם ארה"ב, עם הבית הלבן ועם הקונגרס טובים וחמים למרות אלו שמאתגרים אותם.  היחסים עם מצרים וידרן מתחממים. אנחנו מתקנים את מה שצריך אבל במקביל שומרים על מה שטוב, כמו הסכמי אברהם", המשיך בנט.

עוד הוא הוסיף: "יאיר לפיד חזר עכשיו מבחריין אחריי שהתקבל בחום גם באמיריות ובמרוקו. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה תגיע לביקור פרידה חשוב. חברי, למרבה הצער העולם לא מורכב רק מידידינו יש לנו אויבים והם לא נחים לרגע. איראן מנסה בכל עת לפגוע במדינת ישראל ובאזרחיה. במקביל אנחנו גם דואגים להבטחת עליוניה המוחלטת של צה"ל, לא במילים אלא בהשקעה אדירה מתקציבי המדינה. אדוני היו"ר תקציבים הם דבר חשוב אך העליונות שלנו והחסון הלאומי תלויים בעוד משהו - הערבות ההדדית בינינו".

נפתלי בנט בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


לאחר מכן, ראש הממשלה התייחס למבצע בטחוני, שמטרתו הייתה למצוא מידע על רון ארד: "בחודש שעבר יצאו נשות ואנשי המוסד במבמצע שתחליטו לאתר מידע על רון ארד, זה היה מבצע מורכב רחב מימדים ונועז. זה כל מה שאפשר לומר כרגע. עשינו עוד צעד להבין מה עלה בגורלו של רון. אני רוצה להודות על המסירות, המחויבות, גם אחרי כל כך הרבה שנים אני רוצה להודות גם לצהל על שיתוף פעולה יוצא מהכלל בנושא הזה ובכלל. פידיון שבויים הוא ערך יהודי אשר הפך לאחד מהערכים המקודשים ביותר במדינת ישראל. אנחנו נמשיך לפעול להשבת כל בנינו הביתה, מכל מקום בהם הם נמצאים".

בנט נאם גם על נושא הקורונה וטען: "חבריי חברי הכנסת, מה שמייחד אותנו כממשלה הוא שאזרחי ישראל לא אנחנו נמצאים במרכז, אנחנו פה כדי לשרת את מדינת ישראל ולא להפך. מתוך התפיסה הזאת התמודדנו בחודשים האחרונים כל היום עם הקורונה, גם כשהחלץ היה עצום, לא איבדנו את המצפון שאומר שמדינת ישראל נשארת פתוחה. אי אפשר להמשיך לחיות בסגר, זה מרסק מדינה זה מרסק חיים. זה צעד שאולי יוריד תחלואה אבל זה צעד עצל, פסיבי, עם השלכות נוראיות.זו דרך קלה ולא ראויה, בחרנו בדרך הקשה. ואני רוצה להגיד לכם פה – זה לא היה קל.
אני שמח שעכשיו, אחרי שלושה מיליון וחצי מתחסנים בבוסטר וירידה משמעותית בחולים הקשים. יש לנו את האומץ שנדרש כדי להילחם על מה שהאמנו בו, על ישראל פתוחה. על מסה של בדיקות מהירות, שלא היו פה בכלל קודם, על הבוסטרים הראשונים בעולם, על התו הירוק, על פתיחת מערכת החינוך, על הימנעות מהגבלות חסרות אבחנה וגורפות וכמובן על זה שסגר היא האופצייה האחרונה".

עוד הוסיף ראש הממשלה: "כל אדם שנפטר, וגם כל מאושפז הוא עולם ומלואו, וזה כואב הרבה יותר כי יש להם איך להתגונן, לכל אזרח ישראלי איך להתגונן. הנגשנו, ואני מפה קורא באמת מכל צידי הכנסת כולם צריכים להרתם לשכנע את כולם להתחסן זה לא עניין של קואליציה או אופוזיציה. המדינה מספקת לאזרחים את שכבת ההגנה, וכולם צריכים לקחת אחריות וללכת להתחסן".

"200 מיליארד שקלים שהוצאו זה בערך 100 אלף שקלים למשפחה בישראל, זה גם חיי אדם. כשאנחנו מסתכלים על איזונים אנחנו לא מסתכלים רק על הקורונה, אלא גם על הצד הכלכלי. לא יהיה לנו כסף למיגון לחיילים, זה חיי אדם. לא יהיה כסף לסל תרופות לחולי סרטן, זה גם חיי אדם".

בנט המשיך: "כששר האוצר ביטל את החלת לבני 45 ומטה זה הוריד את האבטלה ואני חושב שעל זה דווקא, כי אף אחד לא אוהב פוליטיקאים שמפסיק לשלוח מזומנים הביתה, זה דבר לא פופלרי אבל כולם יודעים שאנחנו בפשיטת רגל מבחינת הפניסונות. אנחנו בממשלה הזאת בוחרים להתעמת, בחרנו בדרך הקשה. אני רוצה להדגיש, לכולם, לאזרחי ישראל, שאני לא מכריז על סוף האירוע. הפעם, אין אווירת סוף קורס הנגיף הזה חמקמק ועוד לא יצאנו מהדלתא. כל המערכות שהקמנו תשארנה – פתוחות ומתפקדות. שום דבר לא נסגר – לא מגן אבות ולא מערכת הניטור – הכל נשאר פעיל, מוכן לעת פקודה. הפעם אנחנו לא משאירים את נתב"ג פרוץ. 100% מהנכנסים לישראל נבדקים, הכל נשאר מוכן לפעולה. הגרעון מתחיל להתכווץ, וזאת תוצאה ישירה של מדיניות האין סגר. אם היינו נשארים שוב בבית בחגים, לא היינו יכולים לצאת מזה״.

ראש הממשלה פנה לחברי ממשלתו בשלב זה: "אני רוצה להודות לחברי וחברות הממשלה על המאמץ האדיר. אני רוצה לבקש מחברי הכנסת, הממשלה הזאת יציבה התקציב יעבור ואנחנו מתכוונים להיות ארבע שנים, בגלל זה על כולנו נדרש לרסן את ההתנהלות. שאנחנו למדים כילדים על פשרה ועל אחדות בספרים זה נראה נחמד, כשמביאים את זה לעולם האמיתי זה מתחיל להיות קשה, החוכמה היא להתעמת עם זה".

לאחר מכן הוא פנה לחברי האופוזיציה: "חברי הכנסת מהאופוזיציה שאמורים לייצג את העם, כולם יכולים בכל רגע נתון לבחור את מי אתם מייצגים. אם לשלוח גדודים של צייצני רעל, להתחבא בכל מיני מקומות ולהעדיף את האינטרסים המיידים על פני המדינה, הכדור בידיים שלכם. אני שלא תהיה טעות ויכוחים זה בנשמת אפינו , אנחנו מתווכחים כל הזמן. אני מאמין שבחודשים הבאים התוצאות של הממשלה הזאת ידברו בשם עצמן, והן כבר מדברות בעד עצמם. רבותיי ישראל בדרך הנכונה".

נתניהו במליאה: "הממשלה מכילה, התקשורת מאכילה ואזרחי ישראל אוכלים אותה"

לאחר נאומו של רה"מ, עלה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ונאם גם כן: "לא מזמן בחול המועד סוכות טיילתי עם רעייתי בצפון הארץ, הגענו לחרמון, שמוכר לי היטב, העפלנו להר דב וביקרנו שם בפסגת הר הבתרים, זה היה מאוד מרגש להיות באתר שהמסורת מייחסת אותו לברית בין הבתרים עם אברהם אבינו לפני אלפי השנים. השקפנו שם על הנוף, העמקים, היישובים הפורחים ובאותן דקות אני חשבתי על סבי שמאה שנים קודם לכן עלה להר כנען ליד צפת שנשקפה מולנו, אז הארץ הייתה ריקה אבל סבי האמין שהחזון הציוני יביא לבניינם של יישובים רבים אחרים".

"אז זאת הייתה רק תקווה, היום החלום הזה התגשם בזכות מאמצי הדורות, יישובים יהודים ולא יהודים שוכנים לי זה, ארץ ישראל יפה פורחת ומשגשגת.שהיינו בפסגה חשבתי על כל מה שהשגנו במאה השנים החאורנות, אבל שירדנו לעמק כל זה החל להתפוגג והתחלף במחשבות על מאה הימים של הממשלה הזאת. אפשר לסכם אותם במשפט אחד: הממשלה מכילה, התקשורת מאכילה ואזרחי ישראל אוכלים אותה", תקף נתניהו את הקואליציה.

עוד הוא המשיך ואמר: "הממשלה מכילה- קודם כל על מדיניות הקורונה, איך אמרה איילת שקד: "להכיל את המתים", מה זה אומר? פשוט להפקיר אנשים למותם. אפשר לעשות ספינים, אבל איך איך אומרים בכדורגל, הטבלה לא משקרת.לפני ארבעה חודשים, תחת ההנהגה שלנו, מדד 'בלומברג' דרג את ישראל במקום החמישי בעולם בהצלחה במאבק בקורונה. היום, תחת ההנהגה שלכם, הוא מדרג אותנו במקום ה-41 מתוך 53 מדינות. כמעט בתחתית טבלת המדינות שנבדקו. הבאת שינוי דרמטי אבל לרעה, רק לפני ארבעה חודשים הבאנו לכם מדינה עם כמעט 0 מתים ביום, אבל מאז הממשלה שלכם מעל 1,300 מתו מהנגיף, וזה במדינה שיש בה חיסונים, ואל תבואו עם השוואות נלוזות, הרי בתקופתנו לא היו חיסונים".

עוד תקף יו"ר האופוזיציה והוסיף: "יאיר לפיד אמר שבמקרה הטוב אנחנו נביא חמישה חיסונים, אנחנו הבאנו מיליוני חיסונים, מהר יותר מכל מדינה אחרת. הזמנו את החסיונים, שילמנו עבורם. אמרנו לכם תטיסו כבר ארצה את החיסונים האלה, תחסכו את המתים. אגב, מי הציע בכלל סגר? לא הצענו שתעשו סגר הצענו שתביאו את החיסונים, שהיו חוסכים מוות. אמרנו לכם לעשות דבר אחד, אל תתחמקו, תביאו את החיסונים. אם הייתם פועלים בזמן, לא הייתם מבזבזים זמן יקר בהססנות, בחוסר מנהיגות, בשאננות משוועת, בהכלה משוועת. הייתם מצילים חיים רבים, אני זועק את זעקתם של למעלה מ-1,000 משפחות, זה פי שלוש ממספר הנספים בתאונות דרכים. הם מתו לשווא כשהיו חיסונים, ואתם התעכבתם".

"בחודשיים כמעט שבהם התעכבתם, הממשלה השתוללה והגיעה למימדים אדירים. לא הייתם פועלים בזמן הייתם חוסכים את המחלה מאלפי ישראלים שיסבלו מתסמינים קשים, שנים רבות ואולי לכל חייהם. יכולתם לא לעשות סגר כי אנחנו הבאנו את החיסונים. לכישלון העצום הזה, אתם לא מתביישים לקרוא הצלחה?".

"אתם מכילים גם את הגרעין האיראני, שהוא האיום הגדול ביותר על קיומנו. בנט ולפיד התחייבו לא לפעול נגד חזרה של ארה"ב להסכם המסוכן, אזרחי ישראל שצופים בנו, אני מבקש שתבינו מה אומר ההסכם. על פי ההסכם - איראן תוכל לפתח צנטריפוגות מתקדמות שיאפשרו לה תוך שנים ספורות להעשיר אורניום לפצצות ללא הגבלה וללא סנקציות. ההסכם הזה הופך את איראן, בהכשר בין לאומי, למדינת סף שתוכל לפתח ארסנל גרעיני של מאות פצצות שמכוונות לראש שלנו", המשיך נתניהו.

"הסכם שמעמיד בסכנה את עתידנו ולכן לא רק שלא הסכמתי לקבל את ההסכם הזה אלא נאבקתי נגדו בכל פורום, בכל תוקף מעל כל במה. לא רק זה רבותיי, הוריתי על אין ספור פעולות נגדו, ומובן מאליו שמעולם לא הסכמתח להתחייב לתאם מראש עם ארצות הברית את כל הפעילות נגד הגרעין האיראנים, למרות בקשות חוזרות ונישנות של ארצות הברית. אבל בנט ולפיד התחייבו שלא להלחם בהסכם הגרעין האיראני. התחייבתם שלא לבצע שום פעולה צבאית נגד הגרעין האיראני בלי לתאם אותה אם ארצות הברית איך אמר בנט : "אתם השתגעתם?", הוסיף יו"ר האופוזיציה.

נתניהו: "לפני שבוע דברת באו"ם ואמרת כמה דברים שבלוניים, אבל את העיקר לא אמרת, שישראל מתנגדת בתוקף לחזרה להסכם הגרעין עם איראן ושהיא תמשיך לסכל אותו עם או בלי הסכמת ארצות הברית. במקום לתקוף את ההסכם המתגבש בחרת לתקוף את מערכת הבריאות שלנו. במקום לתקוף את חמינאי התנפלת על שרון אלראי". 

יו"ר האופוזיציה המשיך: "כשאתם מכילים את הגרעין האיראני אתם נכנעים אליו. אתם מכילים אותו כעובדה מוגמרת. יש עוד דבר שאתם מכילים, את הטרור. מטהרן ועד עזה אויבינו רואים את ההכלה הזאת, לכן הם שמחו כשהשלטון התחלף . אין מנהיגות, אין תגובה, אין יוזמה אין מחץ יש יח"צ שניתן לכם על ידי התקשורת המגוייסת. התקשורת מאכילה את אזרחי ישראל בתפריט מגוון של ספינים ופייק ניוז. אתם זוכרים שלא מזמן הייתה מילה כזאת בעברית מחדל? מחדל קבינט הקורונה, מחדל בתי האבות, פתאום המילה הזאת נעלמה מחיינו. אין מחדל קורונה, אין מחדל טרור. כל זה נעלם, העיקר בנט הציל תוכי".

"יש רק פרגון, בנט מאושר, בנט מבסוט, בנט הציל תוכי, לא שואלים על חאן אל אחמר, לא שואלים על פתיחת קונסוליה אמריקאית לפלסטינים במזרח ירושלים, לא שואלים על העברת הכסף שנועד לשכר חיילי החובה.מי הוא ראש הממשלה בפועל? יאיר לפיד בעזרתו של מנסור עבאס. האיש שאישר ללכת לאום ולא ללכת לאום אל פאחם".

לאחר מכן תקף נתניהו את התקשורת: "זה לא רק ליטוף תקשורתי, לפני הנאום של בנט באום הפרשנים האכילו אותנו בהברים מלומדים, נאום חשוב, במה היסטורית. אחרי הנאום שההר אפילו לא הוליד עכברון הגיעו התירוצים, טוב זאת לא במה חשובה כל כך , האולם היה ריק, לאף אחד לא אכפת. ברור שיש שקט, התקשורת דואגת לממשלה והממשלה דואגת לתקשורת. היא מטילה מס על הנטפליקס בניסיון נואש לאושש את הרייטינג הקורס של ערוצי התעמולה שלה. בתקשורת יש שקט אבל בציבור אין שקט, יותר ויותר אזרחים מבינים שהשקט הוא מלאכותי, מדומה".

"אזרחי ישראלים יודעים היטב שהם אוכלים אותה, הציבור יודע שממשלה אמיתית הייתה נוהגת אחרת היינו מביאים את החיסון בזמן ומצילים חיים רבים, היינו הולמים בעוצמה בגורמי הטרור בעזה, היינו מתייצבים בזקיפות קומה מול האיראנים. זה בדיוק מה שעשינו תחת הנהגתנו.תוך מאה ימים קצרים הפכתם את ישראל מכוח עולמי עולה למדינה כנועה, ואתם עוד מעיזים לדבר על הירושה הקשה שקיבלתם מאיתנו. על מה אתם מדברים? הוצאנו את ישראל ראשונה בעולם מהקורונה, הוצאנו את הגז מהמים, חיברנו את הפריפרייה למרכז, הפכנו את ישראל למדינת סייבר, הקמנו גדר בגבול סיני, הבאנו ארבעה הסכמי שלום היסטוריים. עשינו  את זה בניגוד לתפיסתכם, לא וויתרנו על סנטימטר. הבעיה היא לא מה שהשארנו לכם אלא הירושה הקשה שתשאירו לנו, לכולנו", המשיך יו"ר הליכוד.

עוד הוא תקף את שר החוץ: "יש עוד דבר אחד שחייבים לציין, ככל שמחדלי הממשלה מתרבים כך מתרבות אמרות השפל של הממשלה ובראשם של יאיר לפיד. שמענו כבר על ההבנה העמוקה שלו על תופעת האנטישמיות, מבחינתו שנאת היהודים שנמשכת למעלה מ2500 שנה איננה דבר יחידי, אבל אני רוצה לצטט באוזניכם את הפינה האחרונה של לפיד, הוא אמר 'זו היא ממשלה נורמלית, של אנשים נורמלים שבאו מהמקום הנכון'. איזו התנשאות, איזו רדידות, ואיפה בדיוק נמצא המקום הנכון? ברמת אביב? ברעננה? האם אנשים מהפריפרייה באים ממקומות הלא נכונים? וראש ממשלה עם שישה מנדטים זה נורמלי? כדי להנהיג את מדינת ישראל צריך דברים אחרים שהם לא נורמלים. מסירות לא נורמלית, יצירתיות לא נורמלית בעשיית שלום אמת עם שכנינו, כשישראל הקטנה משיגה את כל מדינות העולם ויוצאת ראשונה מהוקורנה, זה לא נורמלי".

נתניהו סיכם את דבריו: "אנחנו בליכוד, עם שותפינו הנאמנים בימין, נמשיך לפעול כאיש אחד כדי להפיל את הממשלה הזאת. העולם הוא עגול, אנחנו היינו שם. הליכוד כבר היהעם 12 מנדטים, הם הוחלפו כי העם לא טיפש. אין לכם מעשים, אין לכם דרך אין לכם מנהיגות יש רק דבר אחד שאמחד אתכם וכולם יודעים מה הוא, אבל אנחנו נפיל אתכם ונחזיר את מדינת ישראל לפסגות של עוצמה ופריחה".

יו"ר הכנסת פתח את המליאה, חברי האופוזיציה הפריעו לנאומו.

כאמור, הראשון לנאום היה יו"ר הכנסת, ח"כ לוי שפתח ואמר: " כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו, אדוני ראש הממשלה חבר הכנסת נפתלי בנט, נשיאת בית-המשפט העליון השופטת אסתר חיות,  ראש הממשלה החליפי ושר החוץ חבר הכנסת יאיר לפיד, ראש האופוזיציה חבר הכנסת בנימין נתניהו, שרים וחברי הכנסת,  מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ, מנכ"ל הכנסת גיל סגל, היועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפיק, ספורטאי ונציגי הוועדים האולימפיים והפרא-לימפיים, אזרחי ישראל מכובדיי כולם, היום, בעת הפתיחה החגיגית של המושב, הזמנתי את המשלחות האולימפית והפרא-לימפית שהביאו לכולנו גאווה לאומית ענקית בחודשים האחרונים, להתארח במליאת הכנסת".
 
"כולנו צפינו בכם מתעלים מעל כל הקשיים, נשארים ממוקדי מטרה ומוכיחים לכולנו שוב את ניצחון הרוח על הגוף. כאשר צפינו בכם, הצלחנו לשכוח ממחלוקות פוליטיות של ימין, מרכז ושמאל ומההבדלים בנינו. כאשר התקווה הושמעה באולמות האולימפיים, הרגשנו כולנו, כעם מאוחד, גאווה גדולה. אישית, התגעגעתי לרגעים אלו של תחושת אחדות לאומית ואני יודע שגם הציבור הישראלי ורבים מחבריי פה במליאה התגעגעו לתחושה זו. אני מקדם אתכם בברכה ביציע הכבוד ומצדיע לכם בשמי ובשם כנסת ישראל. זה כבוד גדול עבורנו.  תודה רבה", המשיך לוי. 

עוד הוא הוסיף כי "בנוסף לתחושת האחדות, אתם, הספורטאיות והספורטאים שלנו, נתתם השראה והוכחתם לנו שאנו יכולים להיות טובים יותר. שאנו יכולים להתעלות מעל האתגרים האישיים והלאומיים שלנו ולנצח. שעל אף המחלוקות העמוקות בנינו, מטרתנו היא אחת ומשותפת והיא טובת מדינתנו ועמנו".

לאחר מכן, לוי התייחס למחלוקות בכנסת ובעם: "זוהי השראה ודוגמה שלצערי אנו זקוקים לה בבית הזה. המחלוקות העמוקות בין הגושים ושיח השנאה שליוו אותנו לאורך כל מערכות הבחירות ובמושב הכנסת הקודם קיימים בנינו גם היום. בחודשים האחרונים מאז נכנסתי לתפקידי עשיתי הכל כדי לגשר בין הצדדים. חשבתי שהרכב הוועדות שהציעה הקואליציה בתחילה לא היה מאוזן ופעלתי לשנותו. הקואליציה הלכה כברת דרך ארוכה. בסופה הוגדלו ועדות ונוספו חדשות, כדי להגדיל את כוחה של האופוזיציה, והסכמתי למנות עוד שני סגנים מהאופוזיציה ליושב ראש הכנסת ואפילו החזרנו את נציג האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. כפי שאמרתי בבג"צ נחה דעתי ואני חושב שההצעה שמונחת על השולחן כעת היא הצעה הוגנת ביותר. הגיעה העת להפסיק את ההחרמה הגורפת וחסרת התקדים של האופוזיציה. מעולם לא היה בכנסת מאורע כזה שגוש אופוזיציוני שלם מסרב להשתתף בעשייה הפרלמנטרית באופן גורף ומוחלט ומסרב לקחת חלק קריטי בדמוקרטיה הישראלית. במקביל, אני קורא לחבריי בקואליציה לקדם את הרכב הוועדות באופן המאוזן שהוצע. הבית הזה ידע להתגבר על מחלוקות גדולות הרבה יותר וכולי תקווה שהמשבר הזה יסתיים במהרה ונצא לדרך חדשה".

פתיחת מושב החורף בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
פתיחת מושב החורף בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"במושב הזה נהיה חייבים לשנות גם את אופי השיח שבו אנו מנהלים את הוויכוחים בינינו. אני יודע שגם אני חטאתי בכך בעבר. הציבור הישראלי, ששבע מריבים ומשנאת חינם מסתכל על הבית הזה וכואב לו. כואב לו לראות את חברי כנסת מקללים ומדברים בשיח נוראי אחד כלפי השני וכואב לו לראות את חוסר היכולת לשתף פעולה בנושאים שקשורים בגורל כולנו. גם אני כואב את כאב הציבור ואני קורא לכל אחד ואחת מכם, חבריי חברי הכנסת, לזכור כי על אף המחלוקות הפוליטיות בנינו – עם אחד אנו וגורלנו קשור לנצח יחדיו", המשיך יו"ר הכנסת.

עוד המשיך ונאם לוי: "די לשיח האלים. די לשנאת החינם. די לחרמות. כן לכבוד הדדי. כן לשיתוף פעולה. כן לאחדות בעם. מכובדיי, כנס החורף שאנו פותחים היום יהיה כנס ארוך במיוחד ובמרכזו נעביר את תקציב המדינה לראשונה מזה יותר משלוש שנים. בכך נשים סוף לחוסר הוודאות שליווה את המשק בתקופה האחרונה. התקציב יאפשר למשרדי הממשלה לעבוד באופן מסודר, לתכנן קדימה ולהוציא תכניות אל הפועל.במקביל לעשייה, גם במושב הזה אנו ממשיכים להתמודד עם מגפת הקורונה שגובה מחיר כבד בחיי אדם. הנתונים על חשיבות החיסון לא משקרים". את נאומו של יו"ר הכנסת ליוו הערות שנאמרו על ידי חברי האופוזיציה, אשר בחרו להעיר על אמירותיו של לוי בנושא התקציב וועדות הכנסת.

הוא אף קרא לאנשים להמשיך ולהתחסן: "החיסון מציל חיים. כדי שנוכל להמשיך לנהל את הכנסת באופן רציף ושוטף, ולמען השמירה על בריאותכם ובריאות עובדי המשכן, אני מבקש מכל אחת ואחד מכם להקפיד על נהלי הקורונה. אני מבקש מכולנו להקפיד על עטיית מסיכות ברחבי המשכן ולפרסם את התו הירוק שלכם לציבור. בתקופה בה מוטלות הגבלות על הציבור, מוטלת עלינו החובה לשמש דוגמה יותר מתמיד. אין לי ספק שמעשה זה יצור אמון מצד הציבור ויתמרץ עוד ועוד אזרחים ללכת ולהתחסן. בהזדמנות הזו אני מבקש לשלוח ברכת דרך צלחה לך נשיא המדינה יצחק הרצוג ולמשלחת חברי הכנסת שיתלוו אליך אדוני לאוקראינה כדי לחנוך מוזיאון חדש שינציח את טבח באבי יאר הנורא. טבח מזוויע שהשנה מציינים לו 80 שנה. זוהי עוד אבן דרך חשובה בהנצחת קורבנות השואה ובהבטחה שלנו להם: לזכור ולא לשכוח!".

יו"ר הכנסת סיכם את נאומו בפנייה נוספת לנשיא המדינה: "בהזדמנות הזו אני מבקש לשלוח ברכת דרך צלחה לך נשיא המדינה יצחק הרצוג ולמשלחת חברי הכנסת שיתלוו אליך אדוני לאוקראינה כדי לחנוך מוזיאון חדש שינציח את טבח באבי יאר הנורא. טבח מזוויע שהשנה מציינים לו 80 שנה. זוהי עוד אבן דרך חשובה בהנצחת קורבנות השואה ובהבטחה שלנו להם: לזכור ולא לשכוח! לסיום, אני רוצה לברך את המשלחות שלנו לטוקיו ואת כולנו, חבריי חברי הכנסת, שנזכה להעניק לעם ישראל עוד הרבה רגעים מרגשים של גאווה ואחדות לאומית. שנזכה לתת דוגמה לציבור של שיח ראוי ומכבד ושנזכור כי על אף ההבדלים בנינו – בסוף טובת מדינת ישראל ורווחת אזרחיה עומדים לנגד עינינו. תודה רבה".

הרצוג: "הילחמו על עמדותיכם, בנחישות ובלהט, זו חובתכם כשליחי ציבור"

מיד עם סיום נאומו של ח"כ לוי, קיבל את הבמה נשיא המדינה יצחק הרצוג: ""מכובדיי כולם, לפני שלושה חודשים נשאתי מולכם על בימה זו שבועת אמונים למלא בנאמנות ובאהבה את תפקיד נשיא מדינת ישראל. התחייבתי אז, בפני הציבור הישראלי כולו, לצאת אל מסע בין קווי השסע והשבר של החברה הישראלית. מסע שמטרתו למצוא את המאחד בתוך ההבדלים, את המאחה בין הקרעים, מסע המיועד למצוא-מחדש אותנו: אזרחיות ואזרחים, קהילות ומגזרים, תרבויות וניגונים שונים – הפורטים את אותן תפילות וכמיהות לב, אותם חלומות ותקוות. תמונת חיים מורכבת ונדירה שהיא-היא מדינת ישראל היקרה שלנו, שלם הגדול מסכום חלקיו. אחד האנשים האמיצים שפגשתי בדרך הוא סמל-ראשון משה אלמליח. כשהכרנו, ביקשתי שיספר לי את הסיפור שלו, את המציאות המורכבת, ההתמודדויות היומיומיות, האתגרים שבדרך, אלה שצלח ואלה שהצליחו לעמוד בדרכו. כמו לא מעט בני נוער, שהיום-יום שלהם איננו פשוט ואיננו הוגן, אלה שלצערנו אינם זוכים לסיכוי אמיתי, גם משה הסתבך כנער והידרדר לעבריינות. המשך המדרון היה פרוש בפניו. אך ממש רגע לפני התהום, משה החליט לבחור אחרת. הוא עבר הליך שיקומי יוצא-דופן בכפר "מלכישוע", התגייס להכשרה בחוות השומר של צה"ל, שם השלים תעודת בגרות מלאה ועבר תהליך בסופו התגייס לחטיבת גולני". 

"משה הוא היום חייל בן 22, סמל ראשון, לוחם מצטיין בחטיבת גולני. חייל למופת, אחראי ומסור, ״אח גדול״ לחבריו לוחמי הפלוגה. משה אלמליח מגלם את יכולתו של אדם לבחור מחדש, בכל יום. לכפר, לתקן, לשנות. כי משה לא רק קיבל הזדמנות שניה, הוא גם בחר לקחת אותה, בשתי ידיים, כדי לבנות לעצמו חיים טובים יותר", המשיך הרצוג. 

הרצוג פנה לחברי הכנסת, וטען כי המושב הנוכחי הוא הזדמנות עבורם: "היום, בפתיחת המושב השני של הכנסת העשרים וארבע, יותר מאי פעם, הרי זו לכם, חברות וחברי הכנסת, לא הזדמנות שניה, אלא רביעית. הזדמנות שאל לכם להחמיץ – לבנות במדינת ישראל חיים טובים יותר, למען כולנו. אני קורא לכם לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים.  אנו ניצבים בפתחה של שנה חדשה, בפתחו של מושב כנסת חדש, במהלכו תקציב המדינה – ואיתו תוכנית העבודה של הממשלה, יובאו לאישורכם, נבחרות ונבחרי העם. גם נגיף הקורונה, האכזרי והחמקמק, שלימד את כולנו שיעור גדול בצניעות, יוסיף וילווה את חיי העולם כולו. במשרדי הממשלה כבר מורגשת התכונה והתכנון קדימה, כך גם ברשויות המקומיות וכן במגזר השלישי המשווע לתקציבים ממשלתיים. גם המשכן הזה, על כל מנגנוניו, חייב למצוא את הדרך לשוב במהרה לשיח מכבד, הוגן ושוטף בין קואליציה ואופוזיציה, ובין אופוזיציה וקואליציה".

הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


עוד הוא הוסיף בנושא כי "במהלך המושב הזה יגיעו סוגיות רבות ומורכבות אל מליאת הכנסת. היאבקו על עמדותיכם, בנחישות ובלהט. זו חובתכם כנבחרי הציבור וכשלוחיו אל הבית הזה. אך גם בתוך סערת העימותים, אל תשכחו: ויכוחים ענייניים - כן, לגיטימציה לבריונות - לא. הציבור הישראלי מביט בכם, מקשיב לכם, לטוב ולרע. ההתנגשויות היום-יומיות במשכן הזה, הסגנון, הבוטות - זה מה שרואים הילדים והילדות שלנו, הצעירות והצעירים בישראל, הם הרי העתיד שלנו. שכן כל אחת ואחד מאיתנו, במילותיו ובמעשיו, משפיע על פניה של מדינת ישראל שלנו. הבחירות שכל אחת ואחד מאיתנו עושים בכל יום – מעצבות את המחר שלהם. ואין לנו אלא את כוחה של הדוגמה האישית כדי להשפיע, להרגיע, לשנות כיוון. לכן אני קורא לכם – לשוב ולבחור מחדש, בכל יום, לדבר. לבחור לנהל שיח מכבד ונאות, ענייני והוגן, גם אם תקיף. כפי שהיטיב לנסח ידיד ישראל, נשיא ארה"ב, חברנו ג'ו ביידן. "Not merely by the example of our power, by the power of our example". "לא מתוך הדגמת כוח, אלא מכוח הדוגמה". זה נכון בנקודות ההסכמה, ומקבל משנה תוקף בנקודות המחלוקת, כואבות ונוקבות ככל שיהיו". 

הרצוג אף קרא להפסיק את הכרסום בממלכתיות בישראל וטען: "כנשיא המדינה, אעשה הכל כדי לחזק את יסודות הממלכתיות ולעצור את הכרסום המתמיד בחוסן הלאומי שלנו, שהופך לאיום אסטרטגי על עוצמתה ושלמותה של החברה הישראלית. הממלכתיות, שהיא הדבק המחבר אותנו כקהילה, כעם וכמדינה חזקה ומשגשגת. הממלכתיות, אשר נותנת בידינו את היכולת וההכרח לראות מעבר לקבוצה או למגזר, את הטוב המשותף, את האכפתיות לאחר. כשאנו מרשים לעצמנו לרמוס אותה – אנחנו מביסים את עצמנו. לכן, אני קורא לכם – חברותיי וחברי חברי הכנסת, לשרטט קווים אדומים וברורים לשיח במרחב הציבורי. לנהל דיונים על מהותם של דברים. לעצור מופעי שיסוי, להיות מורי דרך, מקני ערך ומודל לחיקוי. להראות שאפשר למצוא את הדרך, כשירה של המשוררת זלדה, אל "אותו מעיין חבוי ששמו דו-שיח". המשימה הזו היא של כולנו. התיקון הזה הוא של כולנו. הוא יכול להיות, הוא חייב להיות. במרחב הציבורי הזה, נדונות הבעיות הכי קשות של הקבוצות הכי מוחלשות בחברה הישראלית, מוכרעים אתגרים מורכבים של ביטחון מדינת ישראל מחוץ והאלימות המתפשטת מבית, גורלות של אזרחיות ואזרחים נחרצים בהינף הצבעה: כמו זה של משה אלמליח וחבריו. כמו זה של חברות וחברי המשלחת האולימפית של ישראל לאולימפיאדת טוקיו, והמשלחת הפּאראלימפית הישראלית למשחקים הפאראלימפיים, שנמצאים כאן איתנו היום. אלופות ואלופי תעצומות הנפש, שהסבו לכולנו נחת וגאווה עצומים. כמו זה של כשני מיליון אזרחיות ואזרחים ישראלים, ערביות וערבים, שרק מבקשים לחיות חיים נורמליים ושקטים. לצאת מן הבית בבוקר ולשוב אליו בערב בשלום. זו זכותם היסודית. זו חובתה הבסיסית ביותר של מדינה לאזרחיה – בכל רחבי מדינת ישראל". 

הנשיא בחר להתייחס לאלימות בחברה הערבית ואמר כי "מאז ראשית השנה, נרצחו כבר כמאה אזרחים ואזרחיות חפים מפשע באירועי אלימות בחברה הערבית. כמאה בנות ובני אדם. שנבראו בצלמו של בורא עולם, כפי שקראנו בפרשת השבוע, פרשת "בראשית", רק לפני יומיים. בנות ובני אדם כמוני. כמוכם. עולמות שלמים, שחרבו ברגע. הטיפול באלימות בחברה הערבית הוא אתגר לאומי חשוב ובוער ביותר, ואני בטוח שישנה פה הסכמה מקיר לקיר בנושא. אסור לנו להתרגל לרציחות ולחיסולים, וודאי לא להשלים עם מציאות יום יומית של טרור אזרחי משתק. זוהי שעת חירום, המחייבת את כולנו לפעול יחד בנחישות ולמגר את האלימות הזו. כמאמר המשורר "לְעוֹלָם אַל תִּשְׁלַחו לִשְׁאֹל לְמִי צִלְצְלוּ הַפַּעֲמוֹנִים—לכם הֵם מְצַלְצְלִים". וכמו כדי להוכיח את יכולתה של האלימות להתפשט כאש בשדה קוצים, לפני מספר שבועות נחצה קו אדום נוסף, עת חבר הבית הזה, חברי חבר הכנסת מאיר פרוש, יצא לשאת את תפילת שחרית והותקף ברחוב ליד ביתו, אלמונים התנפלו עליו וניסו לגזור את זקנו. מראות שהדעת איננה סובלת. חברות וחברי הכנסת, האלימות איננה פוסחת, לצערנו, על אף קבוצה בתוכנו. היא עיוורת להבדלים בינינו. אירועים בהם אזרחים מרשים לעצמם לקחת את החוק לידיים ולפגוע בחפים מפשע מתגברים, מידבקים ומסוכנים, לכן, אין לנו דרך אחרת – אלא להתייצב מול האלימות יחד, בקול רם וברור. לעשות הכל כדי להבטיח את הבטחון האישי, הסדר החברתי ואת קיומו של שלטון חוק חסר פשרות ונטול פניות. אלה אינם רק מהיסודות המארגנים החשובים ביותר של מדינת ישראל, הם תנאי בסיס לקיומה של המדינה שלנו".

תמונת סמלי השלטון המסורתית, במרפסת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
תמונת סמלי השלטון המסורתית, במרפסת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


"חברות וחברי הכנסת, מאז נכנסתי אל תפקידי, פגשתי, ועוד אפגוש, את מנהיגי סיעות הבית הזה ורבים מחברותיו וחבריו, את ראשות וראשי מוסדות המדינה ומובילי המערכות הציבוריות, את מנהיגי הדתות והעדות וגורמים מגורמים שונים. לכל אחת ואחד מהם זווית ראיה מעט שונה על המציאות, כזו הנובעת, באופן טבעי, מתחומי הסמכות והאחריות המונחים לפתחם. אבל התמונה המצטברת, הנאספת, מרכיבה כמו בקליידוסקופ מפת דרכים, המבקשת לקדם טוב ישראלי משותף. באופן טבעי, ישנם תיקונים רבים שצריכים להתבצע, בכל המערכות. ישנן החלטות מכריעות שצריכות להתקבל. בממשקים בין רשויות ומוסדות המדינה – אין דרך אחרת מלבד הידברות, בתהליך מתמיד, ענייני ומושכל של תיקון המערכות וחיזוק האיזונים והבלמים בין הרשויות השלטוניות בישראל. אבחת חרב לא תועיל כאן". 

בטרם סיום, הרצוג פנה פעם נוספת לחברי הכנסת וקרא להם לעצור ליד אחת מיצירות האמנות במשכן: "ולסיום מכובדיי, כשתרדו במדרגות מאולם המליאה אל קומת הממשלה, אני מזמין אתכם לעצור ליד ציורו של הצייר יוסף קוזקובסקי – יליד אוקראינה, שלמד אומנות בקייב. ציור ושמו "המוּבָלִים להורג – באבי יאר" ובו גברים, נשים וטף, פוסעים דומם בחשכת מוות, כשקלגסי השטן הנאצי מכוונים אליהם את נשקם, משלחים בהם כלבי טרף חדי מלתעות. במרכזו אישה, האוחזת ביד אחת את ידה של בתה הקטנה, ובידה השנייה מצמידה לחזה את תינוקה. מוקפת הורים וילדים, אחיות ואחים, יחד, בדרכם אל מותם המחריד. בשנים הארוכות שפקדתי את הבית הזה, אלפי פעמים חלפתי - לא פעם בחופזה - על פני כתליו. אך אל מול התמונה הזה – פעם אחרי פעם הייתי עוצר, ולו לשנייה אחת, נושם ומביט. זוכר, כדרישת פרקי אבות, מאין באתי ולאן אני הולך, ומזכיר מאין באנו ולאן אנחנו הולכים. פעם אחר פעם הייתי מראה את התמונה למנהיגים זרים בביקוריהם כאן. ומספר להם את סיפור הטבח בבאבי יאר. מחר אצא כנשיאה של מדינת ישראל לייצג אתכם בטקס לציון 80 שנה לטבח הנורא ההוא, פרק שיש להמשיך וללמוד עד דור אחרון פרק שצריך לשים בפרופורציה כל מחלוקת בתוכנו". 

הנשיא סיכם את דבריו עם התייחסות לשבויים הישראלים ברצועת עזה ובקריאה לבריאות ולניצחון על מגפת הקורונה: "אדוני יושב הראש, חברותי וחברי חברי הכנסת, אני מאחל לכולכם מושב כנסת פורה ויעיל, מושב בו אזרחיות ואזרחי ישראל, המייחלים ליציבות, לצמיחה ולביטחון, ימצאו מקור לגאווה ואפילו לתקווה. אתכם, אני מאחל לאזרחי ישראל כולם בריאות טובה. אני שמח שאנו יוצאים בהצלחה מהגל הרביעי של הקורונה, וקורא לכולם להמשיך להתחסן ולנקוט בזהירות, ולהמשיך לשמור על עצמינו ועל זולתינו. אתכם ובשמכם אני מאחל לציבור הישראלי שנדע ימים של שלום ובטחון. יחד אתכם אני מתפלל לשלומם ולביטחונם של חיילי צבא הגנה לישראל, שוטרי משטרת ישראל וכוחות הביטחון וההצלה, ושולח חיזוק מיוחד לאנשי הרפואה, הרווחה והחינוך; אני מייחל, יחד עם הציבור כולו, שנזכה לומר השנה "ושבו בנים אל גבולם" – הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו הישאם א-סייד, ואיתם כלל נעדרי מערכות ישראל. אני מבקש לאחל רפואה שלמה לכל פצועי צה"ל והלומי הקרב וכלל חולי ישראל. שנה טובה ובריאה לכולנו, ומושב מוצלח לכולכם".

כזכור, מעמדים קודמים שבהם נאמו ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו באותה ישיבה התפתחו לעימותים חריפים ביניהם, כשבנט הקפיד שלא לקרוא לנתניהו בשמו אלא לכנותו "קודמי". ביציע האורחים יעקבו בעניין אחר הדיון נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, נציגי הסגל הדיפלומטי, בכירי סגל א' וחברי כנסת לשעבר.  

עוד יתארחו ביציע האורחים במליאה גם חברי משלחת הספורטאים של ישראל לאולימפיאדת טוקיו ולמשחקים הפראלימפיים, ובהם זוכות וזוכי המדליות. קודם לישיבת המליאה יערוך יו"ר הכנסת לכבוד הספורטאים קבלת פנים בטרקלין שגאל. את דבר הספורטאים ישמיעו לינוי אשרם וקרולין טביב. להקת שלווה תשיר את השיר "שווים", ואת האירוע ינחה חבר הכנסת לשעבר ושדר הספורט זוהיר בהלול.

בתום טקס הפתיחה הרשמי במליאת הכנסת תיאלץ הקואליציה להתמודד עם שתי הצעות אי־אמון בממשלה שיעלו הליכוד והסיעות החרדיות. את הצעת האי־אמון של הליכוד, תחת הכותרת "כישלון הממשלה בטיפול בקורונה", יציג סגן שר הבריאות לשעבר ח"כ יואב קיש. סיעות ש"ס ויהדות התורה יעלו הצעת אי־אמון תחת הכותרת "ממשלה אכזרית".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


קודם לפתיחת ישיבת המליאה תתכנס היום ועדת הכנסת, בראשות ח"כ ניר אורבך, כדי לדון בהגדלת מספר הסגנים ליושב ראש הכנסת ולבחור יושבי ראש לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, לוועדה לענייני ביקורת המדינה ולוועדת המדע והטכנולוגיה. מדובר בוועדות שבראשן אמורים לעמוד חברי כנסת מהאופוזיציה, אלא שהאופוזיציה אינה מוכנה לשתף פעולה לאור המחלוקת על חלוקת הכוחות בוועדות. בשל המחלוקת נמנעים חברי הכנסת של האופוזיציה להשתתף בהצבעות בוועדות הכנסת.

גורם בכיר בליכוד אמר לקראת הדיון היום: "אין שום התקדמות במגעים איתנו. הזימון של הוועדה נועד לצורכי בג"ץ בלבד, כדי להראות כאילו הם באים לקראתנו. מדובר במהלך ילדותי ובהמשך ההתנהלות החד־צדדית של הקואליציה". לקראת פתיחת מושב החורף נדרשים עובדי הכנסת להציג בכניסה את התו הירוק החדש. חברי הכנסת פטורים מכך, אולם לאור מחאות שנשמעו בציבור פנה יו"ר הכנסת לוי לחברי הכנסת וביקש מהם להציג אף הם תו ירוק, "כדי להראות דוגמה אישית לכלל הציבור ולעודד אזרחים ללכת להתחסן. החיסון מקטין את התחלואה ומציל חיים".