בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים נערכה היום (שני) אזכרה לציון חמש שנים לפטירתו של הנשיא, שמעון פרס ז"ל. האזכרה התקיימה במעמד הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט, שנשאו דברים לזכרו של פרס. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו גם השתתף באזכרה.

הראשון לשאת דברים היה נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר בין היתר כי פרס היה עבורו מורה דרך. "צברתי המון רגעי שמעון פרס, שמחים ועצובים. אין כמעט נעליים שהוא לא מילא. למדתי ממנו שלושה שיעורים: ורסטיליות, התמדה וחזון. רגליו היו נטועות בקרקע, אך עיניו צפו אל מעבר לאופק. הוא שהגשים כך כך הרבה, לימד אותנו תמיד לחלום מתוך אופטימיות אינסופית ואמונה באדם", אמר הרצוג.

יצחק הרצוג (צילום: מרק ישראל סלם)
יצחק הרצוג (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם אחריו ואמר כי "שמעון פרס שעם זכרו אנו מתייחדים היום הוא האיש שתמיד התייצב, תמיד בא, אמר הנני, ועשה. לא פסיבי, אקטיבי. לא פסימי, אופטימי. הוא היה שם ליד הולדתן של התעשיות הביטחוניות וצה"ל, כאשר נדרש להפוך את חזון הקריה הגרעינית מהלכה למעשה, התייצב לצד אבי האומה דוד בן גוריון כעוזר ואיש סוד, כאשר דחף בכל כוחו לגיבוש התכנית לשחרורם של חטופי אנטבה, כאשר האינפלציה השתוללה והמשק שיווע לתכנית אמיצה אבל כואבת, קשה, כאשר נדרשה חשיבה יצירתית ופורצת דרך ביצירת קשרים עם מדינות האזור. תמיד התייצב למען המדינה הטובה שלנו, ואמר הנני. הוא היה מאבות האומה שלנו, כל בוקר התעורר עם חלום חדש".

המוזיקאי והיוצר עידן רייכל ביצע בטקס את השיר "ביתא ישראל", שאת מילותיו כתב שמעון פרס והלחין רייכל עצמו. במהלך האזכרה נשאה דברים גם ציפורה גונן, ילדת חטופי אנטבה, אשר אביה פסקו כהן ז"ל היה אחד מארבעת ההרוגים במבצע אנטבה. 

מוקדם יותר היום, חשף לראשונה מרכז פרס לשלום ולחדשנות את הנאום האחרון של הנשיא, שאותו נשא ב־13 בספטמבר 2016, שעות ספורות בטרם אבדה הכרתו. מדובר בהופעתו הציבורית האחרונה של פרס בן ה־93, שבה נשא את נאומו האחרון בפני קהל שמנה עשרות משקיעים מוסדיים מרחבי העולם ומנהלי חברות ויזמי הייטק מישראל.

פרס ז"ל נאם לצד בנו חמי בכנס החגיגי שנערך במרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו. מסגרת הכנס קרא למשתתפים להקים מרכזי מחקר ופיתוח בארץ ולהשקיע בישראל ולאמץ את הטכנולוגיה הישראלית, פרי מוחותיהם המבריקים של הישראלים, ולבסס נוכחות בישראל - מקום שממוקד ביזמות, ביצירתיות ובחדשנות. 

חרף גילו המופלג, ואף שככל הנראה כבר במהלך הופעתו סבל מתחילתו של דימום מוחי, נראה פרס כשהוא יושב זקוף על הבמה ומלא אנרגיה כתמיד. בתום הנאום הצטלם עם רבים מבאי הכנס. בנאומו האחרון אמר פרס, בין השאר כי  "דמוקרטיה מבוססת על הרעיון שלכל אדם עומדת הזכות להיות שווה, אבל גם הזכות השווה להיות שונה".