מעורבות חשאית בלחימה בנגורנו-קרבך? עיתונים ברחבי העולם מדווחים על הודעה חריגה שמוציא היום (שני) משרד החוץ באזרבייג'ן, בעזרת דוברו, בה הם מכחישים, ככל הנראה, נוכחות ישראלית בגבול המשותף של המדינה עם איראן. 

בבאקו מתייחסים לתרגיל צבאי גדול של צבא איראן שהחל בימים האחרונים, סמוך לגבול המדיני. "אנחנו לא מקבלים את הטענות של נוכחות של צד שלישי סמוך לגבול בין אזרבייג'ן לאיראן, מדובר בהאשמות משוללות בסיס", נמסר עוד בהודעה. עם זאת, יצויין כי שמה המפורש של מדינת ישראל נעדר מהודעה זו.

אמש התייחס לנושא שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולאחיין: "מודאגים מהתקרבות של הציונים לגבולותינו". דברים אלה נאמרו על רקע המלחמה בחבל נגורנו-קרבך, הגבול בין אזרבייג'ן למיעוט הארמני באזור: "הציונים מנצלים את הלחימה שם כדי לאחוז באדמות של אזרבייג'ן", אמר עוד שר החוץ מהרפובליקה האסלאמית.

עוד נמסר כי "במשך שנים סבלנו מכיבוש של חלקים משטחנו והפרת גבולותינו. היה מועיל יותר אם איראן הייתה יוצאת נגד הכיבוש הארמני בחלקים מאוזבקיסטן". 

גם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, עלי שמחאני, כתב אתמול על הנושא בחשבון הטוויטר שלו, ובחר לעשות זאת בעברית: "איראן הגדולה והחזקה תמיד הייתה מיטיבה עם שכנותיה ומעולם לא היוו עליהן איום". עוד כתב: "בעיות ייפתרו בשיתוף פעולה ואמפתיה של כל מדינות האזור. כל השפעה זרה אינה מועילה ולכן אנו קוראים לשכנים שלנו להיות ערניים בעניין זה ולהתרחק מהם".

עלי שמחאני (צילום: AFP)
עלי שמחאני (צילום: AFP)

דבריו נכתבו על רקע היחסים הקרובים בין אזרבייג'ן לבין ישראל והמתיחות הגוברת בין שתי המדינות השכנות. כאמור, ההתבטאויות שמקורן בטהרן הוכחשו מכל וכל על ידי הגורמים הבכירים במשטר האזרי.