הקונגרס בארצות הברית מקיים הערב (שלישי) דיון מיוחד, בעקבות תחקיר "וול סטריט ג'ורנל" והריאיון ששודר ברשת CBS, שהביאו עדותה של עובדת החברה לשעבר פרנסיס האוגן שהדליפה מסמכים לפיהם פייסבוק קיימה מחקרים פנימיים על הנזק שהפלטפורמות שלה גורמות לבני נוער. כמו כן, נחשף מידע על האלגוריתם של החברה שמעצים תוכן אלים.

"כל עוד פייסבוק פועלת בצל ומסתירה את המחקר שלה מהציבור, זה לא ניתן לדיון", אמרה האוגן בעדותה בפני חברי הקונגרס. עוד אמרה כי "התמריצים משתנים אך פייסבוק לא תשתנה. פייסבוק תמשיך לבצע בחירות הנוגדות את טובת הכלל. היום פייסבוק מעצבת את תפיסת העולם שלנו על ידי בחירת המידע שאנו רואים". 

עובדת החברה לשעבר האשימה את פייסבוק כי היא "יודעת כיצד להפוך את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם לבטוחות יותר, אך היא לא תבצע את השינויים הדרושים בגלל הרווחים האסטרונומיים שלהם מהמשתמשים. יש צורך בפעולות הקונגרס". 

כזכור, המסמכים שנחשפו במהלך תחקיר של עיתון ה"Wall Street Journal", הובילו לשימוע בסנאט האמריקני ולעצירת הפיתוח של "אינסטגרם קידס" - גרסה של האפליקציה המותאמת לילדים מתחת לגיל 13. עם זאת, ראש אינסטגרם, אדם מוסרי, הודיע כי הם עדיין מאמינים שפיתוח אפליקציה ייחודית לגילאים הללו הוא פרויקט נכון, וכי העבודה תימשך יחד עם הורים, מומחים וקובעי מדיניות, כדי להבטיח מענה לצרכים ולחששות.

מפייסבוק נמסר בתגובה: ״היום נערך שימוע בוועדת המשנה לצרכנות בסנאט, עם מנהלת מוצר לשעבר בפייסבוק. העובדת לשעבר עבדה בחברה במשך פחות משנתיים, לא ניהלה עובדים, מעולם לא לקחה חלק בתהליכי קבלת החלטות עם מנהלים בכירים - והעידה יותר משש פעמים כי היא לא עסקה בנושא שעליו נשאלה. אנחנו לא מסכימים עם הצורה שבה היא אפיינה הרבה מהנושאים שעליהם העידה.

"למרות כל אלו, אנחנו מסכימים על דבר אחד; הגיע הזמן להתחיל ולגבש חוקים לאינטרנט. עברו 25 שנים מאז שחוקי האינטרנט עודכנו, ובמקום לצפות מהתעשייה לקבל החלטות בנושאים חברתיים שאמורות להתקבל על ידי המחוקקים, הגיע הזמן שהקונגרס יפעל בנושא״.