הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל, בראשות חבר הכנסת רם שפע התכנסה היום (רביעי) לדיון בנושא המאבק בחומרים מסכנים. זאת, לנוכח הפצת סם ה"נייס גאי" החשוד שעורבב בו חומר רעיל, שהוביל לאשפוזם של עשרות משתמשים. 

יו"ר הוועדה פתח את הישיבה באומרו: "הנושא של סמי הפיצוציות והדברים הקשים שהתוודענו אליהם, אנחנו רואים את ההתפרצות של התופעה בשבועות האחרונים. מבחינתי זה טריגר לתת מענה מידי ולפתוח צוהר לתופעה ולהתמודדות עמה".

שקיות ''נייס גאי'' שנמצא בהן חומר רעיל (צילום: דוברות המשטרה)
שקיות ''נייס גאי'' שנמצא בהן חומר רעיל (צילום: דוברות המשטרה)


ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות מבית החולים רמב"ם, גרסה: "בהתפרצות הנוכחית הגיל הממוצע של הנפגעים הוא בין 25 לחמישים. בהתפרצויות קודמות, הגיל היה צעיר יותר, מתחת לגיל 18. לאורך השנים פרופיל המשתמשים מעט השתנה, שלא מדובר רק בבני נוער".

היא התייחסה למקרי האשפוז של אלו שצרכו את הסם שהורעל: "מה שמשותף ל-41 המאושפזים, הוא שהם נפגעו מחומר נוגד קרישה וסובלים מדימומים קשים. מאפיין נוסף זה שגם לאחר שייצבנו את מצבם, וכרגע כמעט כולם מיוצבים, אנחנו נאלץ לטפל בהם עוד זמן ארוך כי לגוף לוח זמן רב עד שהוא יתפנה מהגוף. מדובר באתגר גדול".

ד"ר לוריא הוסיפה כי אלו הסימנים מוקדמים שצריכים להדליק נורה אדומה: חולשה, שינוי תיאבון, סחרחורת, אפטיות, דימום שאינו פוסק בשתן או לאחר טיפול שיניים.

ד"ר רוני ברקוביץ מטעם משרד הבריאות: "הנייס גאי הרעיל מרוסס כימיקלים. במקרה הזה אין פה רק את החומר עצמו, אלא גם את החומר נוגד הקרישה, שהוחדר בזדון או לא והוא חקלאי. הוא ללא אישור ומסוכן ביותר".

סנ״צ דנה זוננפלד, ראש מעבדת הסמים במשטרה: "האריזות הלבנות שהגיעו אלינו מצאנו את הרעל. האריזות הנייס גאי ״הרגילות״ הן לרוב שחורות. אחת התופעות שראינו הן שבחלק מהאריזות הלבנות אין את הסם המסוכן, הקנבינואידים הסיננטי. יש פה פשוט סוג של הרעלה".

ד"ר אופיר לבון, יו"ר החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה מבית החולים כרמל: "יש אנשים שמגיעים עם התקפי לב והפרעות בלב וכבד ולכן חשוב להסביר מה הנזקים של הנייס גאי. לחדרי המיון בישראל אין אפשרות לבדוק את הנוכחות של החומרים הרעילים מלבד כמה חומרים קלאסיים. מלבד מעבדה הפרונזית בביה״ח שיבא שיודעת לבדוק יותר, אבל ביותר זמן".

הוא הדגיש כי "אם אנחנו לא מבינים שזה אירוע הרעלה, זה יכול להוביל לבדיקות מיותרות, טיפולים תרופתיים לא יעילים. ככל שנחכים יותר נוכל להעניק טיפולים יותר מדויקים".

טלי יוגב, ראש אגף בכירה טיפול ושיקום: "אנחנו מכירים את הנושא של שתי הזירות שנמצאים בהם החומרים הללו - זה בקרב מתגברים, גם בסקר האפידמיולוגי הרחב שנערך ב-2016, עיקר הגילים המשתמשים היו בין 18-31. בסקר שעשינו לאחרונה, מרבית המשתמשים הם בני נוער, אך הזירה השניה היא בקרב אלו המתגוררים ברחוב. כחלק מההתרעה שקיבלנו ממשרד הבריאות, העברנו את זה לתוכנית משותפת, בבקשה לעשות עבודה ברחוב ולהזהיר אנשים, את אותה התרעה העברנו גם למנהלים היישוביים".

דוברת נוספת בוועדה ציינה כי "החומר שנתפס במקרה הזה, הוא פסיכואקטיבי ונמצא בתוך פקודת הסמים והוא מוגדר כנגזרת של סם מסוכן, כך שהנושא הוא לא חוקיותו. הבעיה היא שאנשים לא יודעים מה הם מכניסים לגופם, זה הסיכון הגדול שנלקח כאן על ידי המשתמשים, הבעיה היא לא במישור הפיקוח, אלא הסיכון העצום שקיים בחומרים האלו".

"הקורונה העצימה את השימוש בסמים בקרב בני הנוער", גרסה ליאל סרוסי, ממועצת התלמידים והנוער הארצית. "המצב הנפשי, יחד עם המחיר הזול וסטטוס חברתי", הוסיפה. לדבריה, במערכת החינוך אין מספיק התייחסות בשיח לנושא. לטענתה, מורים ערים לתופעה שתלמידים מעשנים בין כתלי בית הספר ומעלימים עין

שקיות ''נייס גאי'' שנמצא בהן חומר רעיל (צילום: דוברות המשטרה)
שקיות ''נייס גאי'' שנמצא בהן חומר רעיל (צילום: דוברות המשטרה)


בישיבה נוכחים נציגי המשרדים לביטחון פנים, הבריאות, החינוך, הרווחה, הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, משרד האוצר – מטה סמים והלבנת הון ברשות המסים, קהילות טיפוליות, המרכז הישראלי להתמכרויות, ארגון הרוקחות בישראל ונוספים. 

אמש, משטרת ישראל ומשרד הבריאות עדכנו כי הסם שהוביל לפגיעה ולאשפוז של המשתמשים בהם, נמכר באריזות לבנות ללא כיתוב עליהן, בשונה מהאריזה המוכרת לסם. כזכור, בסוף השבוע אושפזו בבתי החולים בצפון שמונה בני אדם שנפגעו משימוש בסם המורעל, ואחד מהם נפטר. חולה נוסף נמצא במצב קשה, מונשם ומורדם, בטיפול נמרץ פנימי עם דימום מוחי.