אזכרתו של חבר הכנסת לשעבר רחבעם זאבי, נערכה היום (רביעי) בבית הקברות בהר הרצל, לציון 20 השנים שחלפו מאז יום הירצחו. בין המשתתפים באזכרה ראש הממשלה נפתלי בנט. בהמשך נערך בכנסת ישיבת מליאה מיוחדת לזכרו.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ספד לו במהלך הדיון ואמר: "גנדי היה חייל של ארץ ישראל עד יומו האחרון. נזכור אותו כאוהב מושבע של ארץ ישראל, יהודי גאה במורשת, לוחם למען עתידה של מדינת ישראל". 

נפתלי בנט (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
נפתלי בנט (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)


יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר: "חייל ומפקד, אוהב הארץ, בונה הארץ, מגן הארץ. גנדי היה לוחם ומפקד במלחמות ישראל בעשורים הראשונים במדינה. כאלוף פיקוד מרכז הוא שכלל את תורת המרדף נגד המחבלים בבקעת הירדן, בחלקם השתתפתי. היה לו יחס מיוחד גם למרחבי השומרון. השומרון זה שורשים, ביטחון ושורשיות. לפני כ-20 שנה הוא נלקח מאיתנו בפיגוע נפשע בירושלים, מחבלים צמאים דם גדעו את חייו, כשהוא בעיצומה של עשייה נמרצת. הטרור לא ניצח אז, והוא לא ינצח היום. זאת בתנאי שנילחם בו בכל עוצמתנו ללא סייג ולצערי הממשלה הנוכחית לא עושה זו ומגלה חולשה בתחום זה כמו תחומים אחרים".

"גנדי היה מזדעק למראה הריצה הבהולה של שרים לאבו מאזן, בוכה על קיפוח חיילי צה"ל, היה תוקף בשצף קצף את מחדלי הקורונה, הפגיעה בחקלאים, הסכם הגרעין המתגבש עם איראן. גנדי היה מזדעק למראה הריצה הבהולה של שרים לאבו מאזן, בוכה על קיפוח חיילי צה"ל, היה תוקף בשצף קצף את מחדלי הקורונה, הפגיעה בחקלאים, הסכם הגרעין המתגבש עם איראן", סיכם. 

בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)


יו"ר רשימת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ספד ואמר: "גנדי היה מראה של יושרה מול גל של צביעות של מי שחותרים לטרנספר של יהודים וצועקים על המילה הזו כשהיא מוזכרת ביחס לערבים, מול גלים של ניתוק פרוגרסיבי שאיבד את הדרך". 

ח"כ ניר אורבך אמר כי "שמות ילדיו מעידים על אהבתו לארץ ישראל. אהבת הארץ והעם הייתה חלק ממנו ומאופיו. בהיותו בתפקידים בכירים בצבא, ארץ ישראל ומדינת ישראל עמדו לנגד עיניו. גנדי האמין שעם ישראל קיבל את הארץ מכוח המסורת".  

מפלגת מרצ, העבודה והרשימה המשותפת הודיעו על כוונתן להחרים את ישיבת המליאה המיוחדת.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)


קודם לכן, בטקס האזכרה הממלכתי, אמר רה"מ כי "לפני 20 שנה, נפל השר רחבעם זאבי בידי מרצח, לא הרחק מכאן. בירושלים, העיר בה מצויים שורשי משפחתו, העיר אשר למען שחרורה וחירותה לחם כה רבות בבירת הנצח שלנו, השיגה אותו יד מרצח שפל. כבר כנער, נרתם גנדי למשימת חייו כאשר התגייס לפלמ"ח".

לדבריו, "לימים, בנאום בכנסת, הגדיר גנדי את הפלמ"ח במילים הנפלאות הבאות: "צבא מחתרת יחפני של נערים ונערות שעמס על כתפיו את משימות הדור והיה למגש הכסף הטבול בדם". ולהם אנחנו חבים את המדינה, לאותו צבא של יחפנים. צריך ללמוד ולהכיר את זה, הדור הצעיר צריך לקרוא ספרים ולהכיר זכות למי שבזכותו אנחנו פה".

"הוא אהב את המדינה, כאב את המדינה, הכיר את המדינה. היכרותו העמוקה עם הארץ ועם קורותיה, כפי שהן משתקפות בין היתר מבין דפיו של ספר הספרים – התנ"ך - הייתה יוצאת דופן. שפתו הייתה רהוטה וגם חדה כתער. גם מי שחלק עליו, וכאלו לא חסרו, לא יכול היה שלא להעריך את אמונתו היוקדת, את המסד הערכי עליו נשענה, ואת הנכונות הבלתי מסויגת להיאבק על עמדותיו, להילחם על מה שהוא האמין בו. בשל דעותיו, בשל אמונתו, ובשל היכולת להיאבק עליהן כשר בממשלת ישראל – נרצח רחבעם זאבי בידי מחבלים שפלים, כאן בירושלים", הוסיף בנט.

נפתלי בנט באזכרה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
נפתלי בנט באזכרה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

יו"ר הכנסת מיקי לוי נאלץ לבטל את השתתפותו באזכרה לאחר שהאופוזיציה סירבה להעניק לו קיזוז. באופוזיציה טענו כי דרשו מיו"ר הכנסת להשהות את ההצבעות על הצעות חוק במליאה עד תום האזכרה, ולקיים במקומן הצעות לסדר היום.  

יו"ר הכנסת הביע זעם רב על ההחלטה, שמנעה ממנו, לדברי מקורביו, "לכבד את מעמד האזכרה לשר בישראל שנרצח". הגורמים ציינו כי "יו"ר הכנסת יארח אחר הצהריים בלשכתו את בני משפחת זאבי וינהל את ישיבת המליאה המיוחדת לזכרו". 

בהמשך, יתקיים דיון לזכרו בכנסת, שם יישאו דברים יו"ר הכנסת מיקי לוי, בנט, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וחבר הכנסת ניר אורבך.