המועצה האזורית שפיר שבדרום וקריית עקרון מחזיקות באחוז הזכאות לבגרות הגבוה ביותר לשנת 2020 - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (רביעי) משרד החינוך. המועצה, הממוקמת ליד קרית גת - מובילה את הטבלה עם 99.1% תלמידים הזכאים לבגרות. אחריה ניצבת העיר עם 98.7% - ובמקום השלישי שכונת גבעת שאול שבירושלים עם 98.4% זכאות.

הנתונים כוללים 171 רשויות בהן מתגוררים יותר מעשרת אלפים תושבים, כאשר הדירוג הוא לפי אחוז זכאים לבגרות מהלומדים במוסדות הרשות. עוד משלימות את העשירייה הראשונה: אפרת (98.2%), בית ג'אן (98.1%), אריאל (95.9%), גבעתיים (95.4%), רמת השרון (94.6%), רמת גן (94.6%) ומעלה אדומים (94.2%). נציין כי הערים רמת גן וגבעתיים נכנסו לעשירייה הראשונה לאחר שבשנה שעברה היו במקומות 22 ו-12 בהתאמה.

מרבית המוסדות המובילים הם אולפנות ומוסדות לימוד דתיים "אליטיסטיים" שממיינים את התלמידים מבחינת הישגים לימודיים ודורשים שכר לימוד. לצד אלו, במקומות הגבוהים של הדירוג, ניתן למצוא גם את יישובים דרוזיים כמו, בית ג'אן. ככלל, ההישגים הלימודיים של התלמידים מהמגזר הדרוזי הם הגבוהים ביותר - שיעור הזכאות הממוצע במגזר זה היה קרוב ל-90% בשנת 2020.

בתחתית הטבלה נמצאת מודיעין עילית עם 3.6%, בני ברק עם 7.7% וביתר עילית עם 15.3%. עוד בעשיריה האחרונה נמצאות רכסים, ג'סר א-זרקא, אלעד, עין מאהל, אופקים, בית שמש ונווה מדבר. עיר הבירה ירושלים הגיעה למקום ה-11 מהסוף עם 50.5% שיעור הזכאות לבגרות בקרב התלמידים שלומדים בה.

אתמול פרסם משרד החינוך כי שיעור הזכאות לתעודת בגרות עלה ב-3.7% והגיע בשנת הלימודים תש"פ 2020 ל-73.4%. זאת, למרות מגיפת הקורונה שפרצה בישראל במרץ באותה שנה והשפיעה משמעותית על התנהלות מערכת החינוך. הסיבה להישגים בחטיבה העליונה היא השינויים וההתאמות שכללו צמצום של מספר הבגרויות לחמישה וכן צמצום של חומר הלימוד.

שיאני הזכאות לבגרות   (צילום: ללא)
שיאני הזכאות לבגרות (צילום: ללא)

הרשויות הדרוזיות מובילות בפילוח היישובים הקטנים

בפילוח כלל הרשויות - בהן גם אלו עם מספר תושבים של פחות מעשרת אלפים - בעשיריה הראשונה מככבות הרשויות הדרוזיות - בוקעאתה, פקיעין בוקייעה, כסרא-סמיע, חורפיש ומסעדה.

בפילוח הרשויות לפי זכאות ל"תעודת בגרות מצטיינת" מובילה מעיליא שבצפון - שבה 54.7% מהתלמידים הם מצטיינים. במקומות הבאים ממוקמות: גבעת שאול, קריית עקרון, גוש עציון, רמת השרון, תל מונד, גבעתיים, קרית אונו, זכרון יעקב ואלקנה.

בחמש רשויות הבאות נרשם שיעור אפסי של זכאים לתעודת בגרות מצטיינת: ג'סר א-זרקא, יבנאל, בקעת הירדן, עילוט ועמנואל.

בפילוח לפי מוסדות החינוך המצטיינים מובילה אולפנת דרכי נועם בפתח תקווה עם שיעור הזכאות לבגרות מצטיינת העומד על 74.1% מקרב תלמידיה, אחריה מדורגים: בית ספר "אלבשאאר" בסחנין עם 70.1%, "תורני נסויי בנות פלך" בירושלים (69.4%), בית הספר "דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא" שבירכא (67.7%) ו"עתיד אלאהליה" שבאום אל-פחם (65.3%).
 

ומי מוביל במתמטיקה?

המוסדות שמובילים בשיעור הזכאות לחמש יחידות מתמטיקה: "דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא" שבירכא (100%), "פלך" בתל אביב (91.7%) הישיבה התיכונית "תורה ומדע" שבירושלים (86.3%), "הנדסאים" בהרצליה (77.7%) ו"המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" שבירושלים (65.9%).

שיעור התלמידים הגבוה ביותר בזכאות לחמש יחידות לימוד במתמטיקה היה בקרית עקרון (91%), מיד אחריה מוצבת רמת השרון עם (87.7%), קריית אונו (86.6%). בחמש יחידות במתמטיקה מובילה גבעת שמואל עם 42.8%, מיד אחריה קרית עקרון עם 42.3% מהתלמידים, אלקנה (41.3%), רמת השרון(40.1%) ותל מונד (37.9%).

 
אולפנות וישיבות מובילות את הטבלה

בנוסף, משרד החינוך מפרסם את רשימת מוסדות החינוך בהם נרשמו 100% זכאות לבגרות: אולפנת בנ"ע ערד, אומנויות באשקלון, ישיבת נוה שמואל, רגבים בעמק, ישיבת בנ"ע כפר הרואה, אולפנת אבן שמואל, אולפנת מרכז שפירא, מקיף דתי עזתה בנות, אולפנת צביה-עזתה, אולפנת בקעת הירדן, אולפנית אמי"ת או"ע, אולפנת צביה חיפה, אורתודוקסי ערבי, תיכון ממד זכרון יעקב, ממגד גבעות, נוה חוה, בית יעקב בנות הרמה, בנות חנה, בית דוד, תיכון שובו פתח תקווה, אולפנת דרכי נעם, אולפנת טהר, ישיבה תיכונית נווה ואולפנת בנ"ע אורות מודיעין.

שיעורי הזכאות הנמוכים ביותר  (צילום: ללא)
שיעורי הזכאות הנמוכים ביותר (צילום: ללא)


רוב התלמידים בישראל ניגשו ל-5 יחידות אנגלית

מהפילוח הארצי לפי מקצועות לימוד עולה כי לאחר מקצועות החובה - לשון, היסטוריה, אזרחות, מתמטיקה, אנגלית, ספרות ותנ"ך - המקצוע הכי מבוקש היה ביולוגיה (5 יחידות לימוד). לבחינת בגרות במקצוע זה ניגשו בשנת 2020 כ-18.5 אלף תלמידים והשיגו ציון ממוצע של 81.3. מקצוע בחירה נוסף אליו נרשם ביקוש גבוה הוא פיזיקה (5 יח"ל) - ו-13.2 אלף תלמידים הצליחו להוציא ציון ממוצע של 87.

הבאים בתור מבין מקצועות הבחירה הם כימיה ומדעי המחשב. לחמש יחידות בכימיה ניגשו בשנה שעברה 10.7 אלף תלמידים שהשיגו ממוצע של 84.2, ולמדעי המחשב (5 יח"ל) ניגשו כ-9.5 אלף עם הממוצע 86.7.

מבין מקצועות החובה בלטו הישגי התלמידים באנגלית: רוב התלמידים - יותר מ-50 אלף - בחרו לגשת במקצוע זה לחמש יחידות לימוד והוציאו ציון ממוצע של 87.3. לעומת זאת, במתמטיקה רוב התלמידים - כ-49.7 אלף - ניגשו להבחן ב-3 יחידות לימוד עם ציון ממוצע של 78.5.

ציון הממוצע הגבוה ביותר - 98.7 - הושג במקצוע הגנת סייבר ברמה של 5 יח"ל אליו ניגשו רק 24 תלמידים. הבאים בתור הם מקצועות מחשוב ובקרה, מורשת ודת האיסלם, מחשבים ומערכות ומחו"ל.