בית משפט השלום בתל אביב האריך היום (רביעי) את מעצרם של החשודים המרכזיים בביצוע עבירות מרמה והלבנת הון במסווה של עסקאות "פורקס במטבעות דיגיטליים", כלפי אזרחים בחו"ל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. על פי החשד, השניים, תושבי גוש דן בשנות ה-30 לחייהם, פועלים במסגרת ארגון פשיעה.

ראש יחידת ההונאה במחוז ת"א, סנ"צ קומי ג'יבלי, על הונאת פורקס. צילום: דוברות המשטרה

הבוקר פורסם על חקירה סמויה חובקת עולם שמנהלת יחידת ההונאה במחוז ת"א בשיתוף ה-FBI,  במסגרתה עצרו אמש בלשי היחידה ולוחמי מג"ב, 26 תושבי גוש דן, בחשד לביצוע עבירות מרמה והלבנת הון במסווה של עסקאות "פורקס במטבעות דיגיטאליים", כלפי אזרחים בחו"ל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

ל"מעריב" נודע כי במטה הארצי של המשטרה התקבלה בקשה לסיוע משפטי מה-FBI בשל איתור חשודים תושבי הארץ שמבצעים הונאות, במהלכן נפלו עשרות קורבנות בארצות הברית להונאה בהיקף של למעלה מ-7 מיליון דולר עד כה. במהלך מעצר החשודים ותפיסת מחשבים, מסמכים וכיוצא באלה הם נחקרים במקביל לחקירה של מעורבים נוספים על ידי ה-FBI בארה"ב וברור כי האמריקאים יבקשו להסגיר את החשודים לצורך המשך החקירה.

נראה שהשילוב של ישראל, דרום אפריקה ואוקראינה מאפשר את הקלות בביצוע ההונאה. 

יצוין כי מרבית העבודה הייתה איתור החשודים ואיסוף ראיות לביצוע מעשי הונאה וכן ניסיון להתחקות אחר קורבנות שנפלו בפח שטמנו להם אותם חשודים. 

ישנם חשודים נוספים שבכוונת המשטרה לאתר. המטרה היא גם לקשור אותם לביצוע עבירות הלבנת הון ואז לאתר את הרכוש הרב של החשודים ולהביאו לחילוט. מדובר ברכוש בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

אופן הפעולה היה שליחת הודעות של הצעות מפתות והבטחות סרק ובתמורה לתשלום של רכישת המטבעות הדיגיטיליים. "מדובר בשיטת הדייג. הרבה מאד נופלים ברשת הזאת כשמציעים להם הצעות מעניינות. הפיתוי גדול", אומר גורם במשטרה. 

החשודים היו שוכרים בכל פעם מקום אחר והם עובדים באמצעות מחשבים על ענן שעובר בין אוקראינה ודרום אפריקה, שם היה ממוקם הענן, ובכל פעם שנעשתה עסקה היו מוחקים את הענן ובכך לכאורה מעלימים את ראיות העסקה. 

יודגש כי מרבית העצורים הועסקו כעובדים בחברה שסייעה לשני החשודים המרכזיים. 

שני החשודים המרכזיים הובאו כאמור מוקדם יותר לדיון בבימ"ש השלום בת"א, בבקשה להאריך את מעצרם, בהתאם לצורכי החקירה. בתום בחינת ממצאי החקיֹרה עד כה, קבע בית המשפט את הארכת מעצרו של החשוד הראשון עד ליום שישי ואת מעצרו של החשוד השני 
עד ליום ראשון.