לאחר שארגון המתמחים לרפואה בישראל "מרשם" דחה את המתווה לקיצור התורנויות מ־26 שעות ל־18 שעות בחלק מבתי החולים, הגיעו היום (חמישי) נציגי המתמחים ללשכת הבריאות של מחוז תל אביב, במטרה להגיש את מכתבי ההתפטרות, אך מאבטחים מנעו מיו"ר הארגון, ד"ר ריי ביטון, להיכנס לבניין. "בושה וחרפה שאפילו את האקט של ההתפטרות לא נותנים לנו לעשות ומבקשים שנשאיר את המכתבים אצל המאבטח בכניסה", אמרה ד"ר ביטון.

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ארגון הרופאים המתמחים מרשם ומומחית בדיני עבודה, מסרה: "זה יום מביך וקשה שבו משרד הבריאות נעל את עצמו ואיבטח את שעריו במאבטחים כדי לא לאפשר לרופאים המתמחים להגיש את 2,500 מכתבי ההתפטרות ולכן הנחיתי את הרופאים לבצע "המצאה כדין" ולהדביק את מכתב ההתפטרות על הדלת הנעולה של המשרד ואת 2,500 החתימות בכניסה בסמוך לדלת". 

ד"ר ריי ביטון לאחר שנמנע ממנה להיכנס ללשכת הבריאות, קרדיט: ארגון המתמחים

עוד אמרה ד"ר ביטון, ממובילות המאבק, בהצהרה לתקשורת: "זה יום עצוב בישראל, בו נפל דבר, יום עצוב שבו אנחנו נאלצים להגיש מעל 2,000 מכתבי התפטרות".

"התפטרותנו מוגשת לך נוכח העסקה פוגענית", כתבו המתמחים במכתב שהועבר לשר הבריאות, ניצן הורוביץ: "אין ביכולתנו לקבל החלטות הרות גורל בדבר חיי מטופלים שתלויים בנו. במתכונת העסקה הזו איננו יכולים להעניק למטופלים שלנו את השירות הטוב ביותר שמגיע להם, כמצופה מאיתנו, רופאות ורופאים. העסקה זו פוגעת בחיי משפחתנו ובבריאותנו הנפשית". 

עוד הוסיפו המתמחים במכתבם: "הופקרנו, תקוותנו הייתה שתביאו בשורה משמעותית לכל הרופאים המתמחים באמצעות תכנית מסודרת עם אפקט גדול על כל המתמחים ברחבי הארץ. בצער, ראינו כי מדובר בצעד קטן, הפרת את ההבטחות שלך ודבקת במהלך קטנטן במקום אפשרות להביא הישג אמיתי".

לאחר שאף אחד לא קיבל את המכתב, נתלה מכתב ההתפטרות בדלת הכניסה של לשכת הבריאות. את הקלסר המצורף השאירו אצל השומר. עו"ד סיגל פעיל המייצגת את המתמחים אמרה: "זו בושה היסטורית שאף אחד לא מקבל את מכתב ההתפטרות. ידעו שנציגים של המתחמים יגיעו לכאן. זה פשוט מבייש. הדבקת מכתב ההתפטרות על דלת הכניסה מהווה התפטרות לכל דבר מבחינת מבנה העבודה. בנוסף, צורף קלסר עם חתימות המתמחים המתפטרים. עם זאת, ייתכן שעל מנת שההתפטרות תיכנס לתקוף כל מתחמה המתפטר יצרך להגיש מכתב התפטרות פרטני. אחד ממארגני המחאה אמר: "נלך עד הסוף, ואם צריך נעזוב את בתי החולים ואנחנו לא רוצים להגיע לשם".

כמו כן, מארגון הרופאים המתמחים נמסר כי במקביל למכתבי ההתפטרות, בימים האחרונים הסטאזרים והסטודנטים חתמו גם על מכתבי התפטרות אישיים אשר יוגשו להנהלות בתי החולים החל מהשבוע הבא. 

בתוך כך,שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס למתווה החדש עבור שעות התורניות וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "זה שינוי היסטורי, מהפכה. אחרי שנים של דיבורים, עברנו למעשים. תכלס, 20 שנה שאף אחד לא העז להכניס את הראש לסיפור התורנויות, וברור למה. זה נושא קשה, סבוך מאוד, יש הרבה דעות, אינטרסים, הרבה אילוצים תקציביים, ובעיקר מחסור בכח אדם אחרי הזנחה של עשרות שנים. אז כשעושים ומתחילים להזיז, יש גם ביקורת והתנגדויות, וזה חלק מהעניין".

"הדאגה לשלומם של החולים היא האינטרס העליון שלי ושל משרד הבריאות, גם של המתמחים וגם של כלל אזרחי המדינה. המתווה שהצגנו לא מושלם, אבל הוא תחילתו של שינוי היסטורי והוא תוחם בזמן קצוב את המהלך, כדי שלא יגרר ויתמסמס. אני נחוש להביא את המתווה הזה ליישום מלא, לטובת המתמחים ולטובת כלל הציבור בישראל", הוסיף.

מחאת המתמחים  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר אמש בתגובה לאיומי ההתפטרות: "זה מיותר. אני בקשר טוב עם המתמחים, וגם להם ברור שהתהליך צריך להיות הדרגתי. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ. חייבים להתחיל בצעד כלשהו. אני לא מבין איך התפטרות כזאת תעזור ומה היא תיתן".

מעט מאוחר יותר כינסו גם הורוביץ ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה לקיצור תורנויות המתמחים.
ברביבאי אמרה כי "ההיתר שאחתום עליו מוריד את היקף שעות הפעילות ל־18 שעות. אנחנו מבינים שנדרשת היערכות מבחינת בתי החולים ולכן הלכנו למקום שצריך חיזוק - הפריפריה. אני לא חושבת שהתוכנית מושלמת, אבל זו פריצת דרך".

התוכנית לקיצור תורניות המתמחים (צילום: משרד הבריאות)
התוכנית לקיצור תורניות המתמחים (צילום: משרד הבריאות)

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן אמרה בתגובה למתווה קיצור התורנויות שהציגו שרת הכלכלה ושר הבריאות: ״זהו הישג חשוב ומשמעותי, ודרך ארוכה עוד לפנינו. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות״.

יו"ר "מרשם" ד"ר ריי ביטון אמרה אתמול לעיתונאים: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו לנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות של 2,300 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים על הצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג".

ביטון הסבירה כי "במתווה אין בשורה אמיתית. הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי, מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגיים. 90% מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומלר"דים (מחלקות לרפואה דחופה - א"ב) לא נכנסה למתווה. מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים".

היא הוסיפה: "הייתה אפשרות לתקן את זה. רצינו להגיע למתווה מקובל. אבל לצערנו התערבו מספיק גורמים נגדנו כדי למנוע את התהליך. אנחנו לא מתעלמים מהבשורה בהתחלת קיצור התורנויות, אבל זה לא מספיק. ממסמסים אותנו שנים. לא ניתן לזה לקרות. אנו מבקשים סליחה מאזרחי מדינת ישראל.

"כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים, 25% עד 30% מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה, כולל מחלקות פנימיות ומלר"דים בכל הארץ, כבר ב־2022. העובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי לא מקובלת. בלי התחייבות ומתווה ברור שמתווה באמת את הדרך לקיצור התורנויות, עם תאריך יעד, אנחנו נישאר לנצח עם 90% מהמתמחים שימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות".