השר לביטחון פנים, עמר בר לב (העבודה), שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על האלימות בחברה הערבית והניסיון לאפשר לשב"כ לטפל בעניין, על המבצע בעניין רון ארד שחשף השבוע ראש הממשלה, נפתלי בנט, מעל בימת הכנסת, וכן על המכתב האנונימי שהוגש אמש נגד ראש השב"כ המיועד, ר'.

בר לב התייחס למבצע להבאת מידע אודות גורלו של רון ארד, אותו חשף השבוע בנט: "השאלה מה הייתה המטרה, והיא הייתה לשדר לאזרחי המדינה שמדינת ישראל עושה כל שביכולתה במשך שנים להביא מידע על נעדרים, שיש לנו במידת האפשר להביא חזרה את החללים שיש לנו ברצועת עזה, ויש לנו ממלחמת לבנון ואת השבויים. זה בניגוד לסיפור הארכיון האיראני שחשף נתניהו, שם זה חשף יכולות ושיטות עבודה של המוסד".

"במקרה הזה לא שמעתי טענה שזה פגע ביכולות של המוסד, שמעתי טענה שהמבצע לא היה מוצלח, וזה נכון שהמבצע בסופו של דבר לא הביא את המידע שקיווינו שיביא על רון ארד, אבל לא הייתה חשיפת שיטות או פגיעה ביכולתו של המוסד לבצע מבצעים בעתיד. בתור אחד שעשה הרבה מבצעים, לצערי לא כל המבצעים שביצעתי הניבו את התוצאות המקוות", הוסיף.

"זה לא מוסרי לסכן חיים של אנשים, ולכן במובן הזה לא היה כאן סיכון של חיי אדם ולא היה סיכון של חשיפת שיטות. האם נכון ובעיניי חובתה של מדינת ישראל להשקיע הרבה מאמצים במשך הרבה שנים להביא מידע על נעדרים מתוך מטרה להביא אותם לקבורה במדינת ישראל? ברור שזו חובה ושזה עולה כסף", המשיך השר.

רון ארד (צילום: AFP, פלאש 90)
רון ארד (צילום: AFP, פלאש 90)

קודם לכן התייחס בר לב לפשיעה בחברה הערבית: "זה כבר לא אחד הכפרים, במשך שנים המדינה, הממשלות השונות אמרו לעצמן 'כל עוד יורים אחד על השני בכפרים ערביים אז נעזוב את זה'. אבל כפי שכולנו יודעים אלימות, פשיעה, הטרדה - אין להן גבולו מוניציפליים וזו שאלה של זמן עד שיגיע לכל מקום בישראל וזה הגיע לצערי לכל מקום במדינת ישראל, כולל לבאר שבע כמובן. אני נגד השימוש בחיילי צה"ל במיגור הפשיעה הערבית חיילי צה"ל צריכים לשמור על הבסיסים שלא יגנבו משם נשקים, צהל צריך לשמור על הגבולות".

"השב"כ צריך לפעול על פי חוק השב"כ, חוק השב"כ אומר בקצרה שתפקידו של השב"כ למנוע פגיעה בביטחון מדינת ישראל כולל בביטחון פנימי של המדינה. מה שקורה היום לצערי ברחבי המדינה שמשפחות פשע כאלו ואחרות ולא רק משפחות פשע יוצאות כנגד בעצם שולטות ומשליטות מאיימות על ראשי ערים על מועצות אזוריות מה שקורה בנגב הזכרתם ממש קריאת תיגר על ריבונות מדינת ישראל של ממשלת ישראל בתור שליחו של הריבון", הוסיף.

"לא ביקשתי מהשב"כ שיטפל בארגוני הפשע. אמרתי שמתוקף אחריותו של השב"כ בעקבות שומר החומות ודברים נוספים שאני היום מכיר לעומק וקודם לא הכרתי יש לצערי חפיפה מאוד גודלה בין הפשיעה ברחוב העריב לבין קריאת תיגר על הריבון ועל הממלכתיות במדינת ישראל ולכן אני חושב שבאירועים מאוד ספציפיים ומאוד נקודתיים בליווי של היועמ"ש ובאישורו במקומות כאלה כן אפשר להיעזר וצריך להיעזר בשב"כ כי זה חלק מתפקידו. אבל בואו לא נהפוך את היוצרות", המשיך השר בר לב.

"ההתמודדות עם הפשיעה, בגלל תחושת חוסר הביטחון... חייבים לעשות כאן שינוי יחד. עם זאת, אם רוצים לשנות, והממשלה הזאת רוצה ויש ועדת שרים שעוסקת בנושא הזה, בסופו של דבר אם אנחנו לא נתמודד עם הבעיות הבסיסיות שנובעות מפערים מאוד גדולים של תעסוקה וחינוך ודיור, אז גם אם נצליח, ואנחנו נצליח במיגור הפשיעה, זה רק עניין של זמן עד שהיא תתפתח מחדש. לכן צריך לעשות את הדברים במקביל. ראש הממשלה מודע לזה ופועל במלוא המרץ, מדובר על 30 מיליארד שקל שאמורים להגיע".

לבסוף התייחס בר לב למכתב אנונימי שהופץ והגיע לוועדה למינוי בכירים בעניין ראש השב"כ הנבחר, ר': "אני חושב שמכתבים אנונימיים מאוד מסוכנים כי כל בן אדם שלא מוצא חן בעיניו מינוי כזה או אחר ולא משנה אם הוא עובד באותו ארגון או השכן של ראש השב"כ המיועד ומעצבן אותו שתהיה שמירה על הבית שלו כזו או אחרת לכן הוא שולח מכתב אנונימי וודאי מכתבים שנשלחים ב־48 שעות האחרונות. ברגע שממנים בארגון מישהו לבעל תפקיד יש אחרים שזה לא מוצא חן בעיניהם, זה בסדר לחשוב אבל לשלוח מכתב אנונימי לדעתי זה לא במקום. במקרה הזה ממה שהבנתי מתגובת ראש השב"כ המיועד מדובר במכתב שנשלח לפני 3 שנים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm