המחאה נמשכת: מכתבי ההתפטרות של כ-2,500 סטודנטים, סטאז'רים ומתמחים יוגשו היום (חמישי) בשעה 14:00 למשרד הבריאות, זאת כחלק ממחאתם על אי קיצור משך התורנויות. ד"ר שני סבוראי בנד, מתמחה באורתופדיה בבית החולים קפלן, שחתמה על מכתב התפטרות, שוחחה על ההחלטה עם גדעון אוקו: "אגיש את המכתב בלב כבד מאוד, והוא ייכנס לתוקף בעוד שבועיים. זה קשה".

היא הוסיפה ב-103FM כי "תחושה קשה, אבל אנחנו מרגישים שאין לנו ברירה. צר לנו שנאלצנו בכלל לממש את המהלך הזה, היינו שמחים מאוד אם ההבטחות שהבטיחו - היו מתקיימות". אוקו ביקש ממנה לפרט על המאבק ודרישותיהם, והמתמחה הסבירה: "חשוב לדעת כמה דברים - ראשית, שהתוספת התקציבית שאנחנו מבקשים כרגע היא מינורית, 30 מיליון שקלים, כדי לאפשר את המתווה שאנחנו מבקשים".

"אנחנו מבקשים תוספת תקנים, כאשר מדובר ברופאים קיימים שמחכים שיהיה להם תקן. אלו רופאים שיושבים וממתינים, לעיתים שנים, עד שיתפנה להם תקן פנוי באחת המחלקות", הדגישה, "היו מי שהגדירו את המתווה כפריצת דרך, ושרים טפחו לעצמם על השכם, אבל בסוף זה פשוט קצת מדי".

לדבריה, מדובר בהיתר ולא במתווה, ואין בו כלום. "אין בו בשורה כי רידדו אותו עד שהוא התרוקן מתוכן ולא נותר בו דבר. אין דד-ליין והבטחה שההתמחויות בכלל המקצועות יקוצרו", אמרה ד"ר סבוראי בנד, "המשמעות שלו היא שהכירורגים, שמנתחים לעיתים בשעה ה-25 (ויותר) לתורנויות שלהם, ימשיכו לעשות את זה".

המגיש ציין כי לצד המשמרות הלא הגיוניות, ישנם גם עומסים מטורפים במחלקות. הוא תהה: "אולי אי אפשר בין לילה לפתור מצוקה ומשבר של מערכת שהורעבה כל כך הרבה שנים?". המתמחה השיבה לו: "אנחנו מבקשים מתווה אפשרי, שסוכם עם משרד הבריאות. ישבנו איתם, אנחנו יודעים כמה תקנים צריכים להוסיף". היא הדגישה: "אנחנו לא מבקשים מתווה שיוביל לכך שמחר בבוקר נתעורר למציאות בה אין תורנויות של 26 שעות באף אחד מהתחומים". 

ניצן הורוביץ (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ניצן הורוביץ (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ד"ר סבוראי בנד אף נעצרה במהלך אחת ההפגנות מול ביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ. אוקו אמר: "לא מספיק משמרות של 26 שעות, אחרי זה בילית את מספר שעות במעצר". היא השיבה: "אמת, חשוב להבין שאנחנו לא מבקשים משהו בלתי אפשרי, זה אפשרי משהו שמשרד הבריאות הסכים לו בשיחות סגורות איתנו ואז חזר בו".

בסיום השיחה, הרופאה הסבירה מה יקרה בשעה שתיים בצהריים: "אני מקווה שהם יתעשתו ויבינו שהולכת לקרות פה קטסטרופה, לא פחות. יהיה פה, המערכת לא תצליח לשרוד בלי מתמחים למשך יום כי כמו שאמרנו, המערכת כל כך מורעבת ובונה על המתמחים בעשורים האחרונים המתמחים הפכו לציר הכי מרכזי שלך מערכת הבריאות, הם עושים הכול ".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm