קולט אביטל, לשעבר חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה, טענה בראיון שפורסם היום (חמישי) בעיתון "הארץ" כי ראש הממשלה והנשיא לשעבר, שמעון פרס, הטריד אותה מינית.

על פי דברי אביטל בראיון, המקרה התרחש בשנת 1984, כששבה ארצה משליחות מטעם משרד החוץ בפריז, ופרס כיהן כראש הממשלה. היא הוזמנה לפגישה עם פרס כמועמדת לתפקיד יועצת התקשורת שלו.

לדברי אביטל בראיון, בתום הפגישה קם פרס וליווה אותה אל הדלת, אך שם לא פתח את הדלת אלא ניסה לנשק את אביטל נגד רצונה: "הוא הצמיד אותי פתאום לדלת וניסה לנשק אותי. 'ירננו עלינו', נפלט לי במין אינסטינקט אירוני כשהדפתי אותו מעליי. הוא חזר למקומו, ואני הלכתי. רעדו לי הרגליים כשיצאתי משם, זה דחה אותי. חמש דקות קודם לכן הוא אמר לי שאני לא יכולה לעבוד איתו מפני שאני אישה, ומה יגידו. אז מה השתנה פתאום? מה קרה לך? במשך משהו כמו שנתיים אחרי האירוע הזה נמנעתי מלראות אותו".

קולט אביטל (צילום: פלאש 90)
קולט אביטל (צילום: פלאש 90)

בהמשך הראיון סיפרה אביטל על תקרית נוספת שהתרחשה מוקדם יותר, בזמן שליחותה בפריז, כאשר על פי הנטען בכתבה, פרס, שהיה אז יו"ר האופוזיציה, התארח בעיר והזמין אותה לפגישה "בנסיבות ביטחוניות" בחדר המלון שלו, אך כשהגיעה הופתעה לגלות אותו בפיג'מה. לדבריה, הוא ניסה לכוון אותה אל מיטתו, אך היא התנגדה ויצאה מהחדר. בהמשך סיפרה על המקרה ליועצו של פרס דאז והשר לימים, יוסי ביילין: "אמרתי לו: 'בפעמים הבאות שפרס מגיע לפריז אני לא נשארת איתו לבד. אתה תהיה יחד איתי'".

כשנשאלה בראיון מדוע על אף התקריות המתוארות, המשיכה לעבוד עם פרס בקריירה הפוליטית שלה, השיבה אביטל: "לא עלה בדעתי שהוא ינסה שוב. בתקופה ההיא אני די הערצתי אותו, גם מבחינת החשיבה, גם מבחינת הכישרונות, גם בשל היצירתיות שלו. הוא היה בשבילי מודל למדינאי ישראלי פתוח וחושב. מכיוון שליוויתי אותו מקרוב גם אחרי האירוע הזה, והוא לא ניסה אחרי הפעם ההיא בפריז, לא חשבתי שזה יחזור".

קולט אביטל ושמעון פרס, בפגישה עם השחקן ריצ'רד גיר (צילום: יעקב סער, לע''מ)
קולט אביטל ושמעון פרס, בפגישה עם השחקן ריצ'רד גיר (צילום: יעקב סער, לע''מ)

כשנשאלה כיצד התייחס אליה פרס כאשר דרכיהם הצטלבו בשנים שלאחר שתי התקריות, השיבה: "יחס תועלתני. זאת אומרת, איפה שיכולתי לשרת אותו, בסדר גמור. הוא לא עזר לי בפריימריז, אבל הוא היה מטלפן אליי כשהוא היה צריך משהו. יום אחד הוא טלפן ואמר: 'את מכירה את ז'וזה סאראמאגו, אני צריך שתטלפני אליו'. הוא ניסה באופן אובססיבי לקדם פרס נובל לעמוס עוז, והוא היה צריך תמיכה. אז הוא היה מסוגל לדבר איתי נורא נחמד, 'דברי עם סאראמאגו, בלה בלה', ולמחרת הייתי עוברת לידו והוא כמעט לא הכיר אותי. זה היה פרס".